Gissa position

Med den sista korrektionen är svaret helt riktigt, bra gjort! Vi tältade ungefär där Gränsleden och Nordkalottleden kryssar varandra, några hundra meter från riksgränsen. På bilden ses Norska fjellet Beassegama. Här en bild österut på morgonen. Nästa bild (trots torka?)

Utan din ledtråd hade jag nog aldrig gissat rätt! Ledtråden tillsammans med Fjällkartan ledde mig till rätt plats. Att det sen ska vara så svårt att skilja på öster och väster :-D

Jag har vaskat igenom mina bilder igen och hittat en som (kanske) är ganska enkel.

Vad tittar vi på? Och var står han, fotografen?
 

Bilagor

  • a.jpg
    a.jpg
    31.9 KB · Visningar: 457
Ok då! :)

Jag drar till med att du står på Bårddetjåhkkå och har fantastiskt tur med vädret medans du fotar mot Luohttoláhko. Kanske med Sájtáristjåhkkå framför?

Peter
 
Jag tror du står på Piellorieppe o fotar i no-riktning mot Äparmassivet. Har lite svårt att få ihop fotoriktningen med skuggorna, men annat verkar stämma.
 
Ok då! :)

Jag drar till med att du står på Bårddetjåhkkå och har fantastiskt tur med vädret medans du fotar mot Luohttoláhko. Kanske med Sájtáristjåhkkå framför?

Peter

Du har helt rätt i att jag hade fantastisk tur med vädret! Men fotoplatsen stämmer inte.

Jag tror du står på Piellorieppe o fotar i no-riktning mot Äparmassivet. Har lite svårt att få ihop fotoriktningen med skuggorna, men annat verkar stämma.

Den gissningen var närmare, men inte helt rätt.

Här kommer en (beskuren) bild som är fotad från samma plats. Vädret är fortfarande helt ok. :)
 

Bilagor

  • d.jpg
    d.jpg
    14.5 KB · Visningar: 365
På Låddepakte mot Äpar, BIelatjåhkkå i förgrunden?

Peter HP

Mycket närmare, men du är på fel topp.

Då tror jag att du står på Kåtoktjåkkå.

Nej, nu gick du åt fel håll.

Får bli min gissning

/ Stefan

PS Fin utsikt :)

Men Stefan har helt rätt! I första bilden ser vi Soabbetjåhkkå och Miehttse Skoarkki (kolla nu Filip!), med Ähpar i bakgrunden. Den andra bilden behöver nog ingen vidare presentation. :)

Stuor Skoarkki må vara lite knepig att ta sig upp på - inte svår, men det är ganska lång väg att gå - men det är det värt, utsikten är makalös! Här är en panoramabild fotad västerut som ett litet smakprov.
 

Bilagor

  • e.jpg
    e.jpg
    17.3 KB · Visningar: 360
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.