Cyckel till vätternrundan.

Ska göra en klassiker, börjar med vätternrundan men tyvär jag bara en Kona Caldera MTB.
Kan jag sätta på slicks och använda den eller (trots framdämparen).
Har inte råd att köpa en ny hoj men man kanske kan hyra en (i så fall var).

Tack på förhand.

Ps: bor i Lindesberg utanför Örebro.
 
Bygg om din MTB

T.M; sa:
Ska göra en klassiker, börjar med vätternrundan men tyvär jag bara en Kona Caldera MTB.
Kan jag sätta på slicks och använda den eller (trots framdämparen).
Har inte råd att köpa en ny hoj men man kanske kan hyra en (i så fall var).

Tack på förhand.

Ps: bor i Lindesberg utanför Örebro.

Jag gjorde ett försök att bygga om min gamla stålhingst Marin team issue till racer och det gick relativt bra, även om en riktig racer är att föredra.

Smala slicks med passande slangar, racerkassett 12-23 i bak och gärna stora drev i fram, typ 48-38-28 tänder eller helst 52-42-32 tänder. Dock kan du tvingas byta framväxel samtidigt som du byter till stora drev i fram.

Shimano mtb bakväxel och växlelreglage fungerar lika bra till deras racerkassetter som till deras mtb-kassetter. Men kör du med SRAM så vet jag ej hur det fungerar.

Långa barends med flertal handpositioner funkar bra. Stel gaffel (eller låsbar dämpare) är att föredra för att slippa kraftödade gung.

Läs gärna mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html för mer info, även om den är mest inriktad på citybikes.

/Niklas
 
Beror på ambition

Jag cyklade Vättern Runt för första gången i somras, jag cyklade runt på min långfärdshoj, Batavus M'Prove 16,5 kg, 42-622 däck. Det tog 12 timmar och 31 minuter effektiv tid, 14.11 med rasterna inräknade.

Jag är nöjd med valet av hoj, hade förövrigt inget val, tyngden kostade några kilometer per timma i medelfart men jag mådde fint hela vägen. Cykeln har ett MTB-styre med lite "rise" och barends.

Jag är övertygad om att din mountainbike utrustad med barends och schyssta slicks duger mer än väl. Det jag tror är viktigast äe att ha mer än hundra mil i benen innan start.

Jag kommer att stå på startlinjen 2004 igen.
 
Kärt ämne.

Sök på mtb och Vättern så hittar du många inlägg både för och emot. Bra cykelbyxor och en cykelstorlek som passar din kropp är nog lika viktigt som valet mellan racer, audax, mtb med slicks etc.

Det finns faktiskt de som cyklar runt Vättern på postcyklar mm.

Lycka till och gå in för att ha roligt runt sjön

Thure
 
En fråga till.

Av vad jag hört och läst nu verkar det vara helt ok att köra vättern rundan med en MTB UTAN DÄMPARE.
Ska jag alltså sattsa på en annan cykel eller kan jag byta gaffel till en rimlig kostnad?
 
Dämpat!

Torbjörn,

jag cyklade runt "sjön" 03. Jag har (och hade) en Nishiki "Bigfoot" 29". Det enda jag gjorde inför rundan var att sätta på "slicks" (nåväl, vanliga cykeldäck) samt bar-ends. Jag har dämpade framgafflar (med ställbart "tryck") vilka jag ställde in på att vara så hårda som möjligt (men det var en hel del "gung" kvar). Det gick bra att komma runt med det! Ok, man tappar en del i fart/tid... men det medförde inga andra problem.

mvh
Niklas
 
Re: En fråga till.

T.M; sa:
Av vad jag hört och läst nu verkar det vara helt ok att köra vättern rundan med en MTB UTAN DÄMPARE.
Ska jag alltså sattsa på en annan cykel eller kan jag byta gaffel till en rimlig kostnad?

Klart det är ok att köra utan dämpare. Vad skall du med dämpningen till på asfalt?

Varför skall du hålla på och byta grejjer eller köpa nytt? Lär dig effektivt rundtramp i stället. Dämpad framgaffel skall inte spela någon roll. Visst att den är lite tyngre än en odämpad dito men krånglet för dig att byta gaffel borde uppväga det rejält.

Sätt på tunna slicks, pumpa dom hårt och kör så att det ryker!

/Mattias
 

Guest

Gäst
Jag körde Vättern förra året på en gammal MTB med dämpning. Större drev fram och skicks dock. Det gick utmärkt. Håller med övriga om att teknik, en cykel i rätt storlek och träning är viktigare. Folk cyklar ju runt med gamla damcyklar + cykelkorg. Då kan ju en hyfsat vältränad person göra en bra tid med dämpning.

Lycka till!
 
Re: En fråga till.

T.M; sa:
Av vad jag hört och läst nu verkar det vara helt ok att köra vättern rundan med en MTB UTAN DÄMPARE. Ska jag alltså sattsa på en annan cykel eller kan jag byta gaffel till en rimlig kostnad?

Nej, det är det inte värt, om du inte siktar på topp-placeringarna. Har du en luftdämpare kan du pumpa upp så att allt gung försvinner, kolla vad som är maxtryck, och lägg dig ett par psi under. Har du en dämpare med spiralfjäder utan utlåsning är det rundtramp som gäller. Jag har hojat drygt 800 mil på väg i sydostasien med en Manitou SXR utan att vi något tillfälle välja att låsa ut dämparen fastän den har en sådan mekanism. Viktigast för ditt projekt är snabba däck med högt tryck i. En MTB har sällan mer än 4 bar, en racer har ofta 8-9 bar i däcken. Kolla vad fälgarna tål innan du går över 4.5 bar, vissa MTB-fälgar klarar inte mkt mer än så.

Per
 
Pumpa gaffeln

Pumpa upp gaffeln, sätt på slicks,vänd styrstammen neråt, sätt på rakt styre med barends. Det blir en utmärkt hoj att ta sig runt Vättern på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
McGallon SJ = Cyckel - No no Långcykling 28
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
Ralph Vad äter ni garvade cyckel entusiaster på långfärden?? Långcykling 14
Mao Cyckel på flyget? Långcykling 2
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 23
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.