Straff för att tälta i naturreservat?

Ponera att man skulle tälta samt göra upp en lägereld i ett naturreservat där detta är förbjudet för att sedan åka fast och hamna inför rätta.

Vad skulle man dömas för samt vilka straffpåföljder skulle man få?
 
Det är under Miljöbalken (1998:808) som reglerar detta och det blir nog troligen någon form av böter och kan även bli eventuellt samhällstjänst av någon form. Läste någonstans där några hade eldat och härjat på ett naturskyddsområde och de fick böter men också städa upp efter sig och återställa platsen efter bästa förmåga.

En annan som körde drönare över ett naturskyddsområde för att filma djur fick böter på runt 40.000kr (har jag för mig) då han störde djurlivet.

Så om du inte är i en extremt farlig situation där överlevnad är aktuell, så undvik att campa och göra upp eld etc. i ett naturskyddsområde, dessa finns av en anledning!

29 kap. miljöbalken – straffbestämmelser

Tillsynsmyndigheten är skyldig att åtalsanmäla varje misstanke om brott mot miljöbalkens bestämmelser. Myndigheten anmäler de faktiska förhållandena till polis eller åklagare och gör inte en bedömning av exempelvis om överträdelsen har skett uppsåtligt eller av oaktsamhet. I miljöbalken finns bland annat följande straffbestämmelser:

*Miljöbrott.
*Brott mot områdesskydd.
*Artskyddsbrott.
*Miljöfarlig kemikaliehantering.
*Vållande till miljöstörning.
*Otillåten miljöverksamhet.
*Försvårande av miljökontroll.
*Bristfällig miljöinformation.
*Nedskräpning.

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Förseelse mot områdesskyddet enligt MB 29 kap 2§a såvida du inte har orsakat skada så att det kan klassas som brott mot områdesskyddet.. Påföljd; ringa dagsböter.
 
Det är under Miljöbalken (1998:808) som reglerar detta och det blir nog troligen någon form av böter och kan även bli eventuellt samhällstjänst av någon form. Läste någonstans där några hade eldat och härjat på ett naturskyddsområde och de fick böter men också städa upp efter sig och återställa platsen efter bästa förmåga.

En annan som körde drönare över ett naturskyddsområde för att filma djur fick böter på runt 40.000kr (har jag för mig) då han störde djurlivet.

Så om du inte är i en extremt farlig situation där överlevnad är aktuell, så undvik att campa och göra upp eld etc. i ett naturskyddsområde, dessa finns av en anledning!

29 kap. miljöbalken – straffbestämmelser

Tillsynsmyndigheten är skyldig att åtalsanmäla varje misstanke om brott mot miljöbalkens bestämmelser. Myndigheten anmäler de faktiska förhållandena till polis eller åklagare och gör inte en bedömning av exempelvis om överträdelsen har skett uppsåtligt eller av oaktsamhet. I miljöbalken finns bland annat följande straffbestämmelser:

*Miljöbrott.
*Brott mot områdesskydd.
*Artskyddsbrott.
*Miljöfarlig kemikaliehantering.
*Vållande till miljöstörning.
*Otillåten miljöverksamhet.
*Försvårande av miljökontroll.
*Bristfällig miljöinformation.
*Nedskräpning.

Mvh troswe

Självklart förstår jag att det finns en bakomliggande tanke med varför ett område blivit klassat som naturskyddsområde. Nu är det dock så att jag bor i en stad där nästintill varje dunge inom ett par mils radie har klassats som någon form av skyddsområde, därför leker jag lite med tanken på att bryta mot bestämmelserna på ett snyggt sätt.

Förseelse mot områdesskyddet enligt MB 29 kap 2§a såvida du inte har orsakat skada så att det kan klassas som brott mot områdesskyddet.. Påföljd; ringa dagsböter.

Tack för kort men koncist svar :)
 
Självklart förstår jag att det finns en bakomliggande tanke med varför ett område blivit klassat som naturskyddsområde. Nu är det dock så att jag bor i en stad där nästintill varje dunge inom ett par mils radie har klassats som någon form av skyddsområde, därför leker jag lite med tanken på att bryta mot bestämmelserna på ett snyggt sätt.



Tack för kort men koncist svar :)

Nu vet jag inte var du bor. Men så här års är det rätt tomt i naturreservaten och risken att det kommer någon som kommer att ta dig är väl begränsad. Oftast finns ju bestämmelserna oftast för att det inte ska bli slitage och nedskräpning om det är konstant camping i naturreservaten. Själv känner jag en viss förlåtelse om man lite snyggt (dvs utan att skräpa ner och förstöra) tar en natt på olovligt ställe under den mörka årstiden, när man varken stör människor eller häckande djur.
 
Nu vet jag inte var du bor. Men så här års är det rätt tomt i naturreservaten och risken att det kommer någon som kommer att ta dig är väl begränsad. Oftast finns ju bestämmelserna oftast för att det inte ska bli slitage och nedskräpning om det är konstant camping i naturreservaten. Själv känner jag en viss förlåtelse om man lite snyggt (dvs utan att skräpa ner och förstöra) tar en natt på olovligt ställe under den mörka årstiden, när man varken stör människor eller häckande djur.

Precis så jag tänker, oddsen att någon skulle snubbla över en mitt ute i skogen är minimal. Att denna sedan skulle ringa polisen samt att polisen skulle bemöda sig att köra ut i skogen och lyckas hitta en känns som ett ytterst overkligt scenario.
 
Lite märkliga resonemang tycker jag. Det finns ju många sätt att lösa detta på utan att bryta mot ordningsföreskrifterna. Välj ett naturreservat där det är tillåtet att tälta. Om du vill elda så står det oftast att detta ska ske på iordninggjord plats. De flesta naturreservat i min närhet har sådana. Att just elda är ju väldigt svårt att göra utan att det lämnar spår.
 
Lite märkliga resonemang tycker jag. Det finns ju många sätt att lösa detta på utan att bryta mot ordningsföreskrifterna. Välj ett naturreservat där det är tillåtet att tälta. Om du vill elda så står det oftast att detta ska ske på iordninggjord plats. De flesta naturreservat i min närhet har sådana. Att just elda är ju väldigt svårt att göra utan att det lämnar spår.

Reservaten i fråga som jag är intresserad av har inga iordninggjorda eldplatser som tilltalar mig, alla är i princip i anslutande till parkeringen och består av en betong cirkel.

Förövrigt tycker jag det är viktigt att skilja på spår och reella skador när man eldar.
 
Reservaten i fråga som jag är intresserad av har inga iordninggjorda eldplatser som tilltalar mig, alla är i princip i anslutande till parkeringen och består av en betong cirkel.

Förövrigt tycker jag det är viktigt att skilja på spår och reella skador när man eldar.

Min syn är att man eldar inte i naturreservat om det inte är färdig eldplats. Sova kan det vara lite värre med. Har hänt att hängmatta eller sovsäck under bar himmel används. I slutändan är det att inga spår ska finnas kvar. Hängmattan är lite gränsfall för mig då ev några märken kan synas på träd.
 
Min syn är att man eldar inte i naturreservat om det inte är färdig eldplats. Sova kan det vara lite värre med. Har hänt att hängmatta eller sovsäck under bar himmel används. I slutändan är det att inga spår ska finnas kvar. Hängmattan är lite gränsfall för mig då ev några märken kan synas på träd.

Med den logiken blir det ju omöjligt att ens ta sig fram i skogen, bara man går utanför en stig blir det ju både fotspår och en och annan bruten kvist.
 
Ta reda på vilken lokal som har vilken klassning naturskyddsområden, fågelskyddsomnråden och naturreservat, samt vilka regler som gäller var. Länsstyrelsen brukar ha det hela på sina sidor. Turistbyrån brukar ha gratiskartor med utmärkningar och bestämmelser.

Skaffa di korrekt upplysning innan du tänjer på gränserna.

go tur
 
Självklart förstår jag att det finns en bakomliggande tanke med varför ett område blivit klassat som naturskyddsområde. Nu är det dock så att jag bor i en stad där nästintill varje dunge inom ett par mils radie har klassats som någon form av skyddsområde, därför leker jag lite med tanken på att bryta mot bestämmelserna på ett snyggt sätt.

Vad bor du?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 141
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
HasseQ Vålådalens naturreservat Allmänt om friluftsliv 35
Malmstroem Angående lösa hundar i naturreservat Allmänt om friluftsliv 76
Keep_walking Reivo naturreservat Allmänt om friluftsliv 7
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88
KLAGER Stor brand i Kullabergs Naturreservat Allmänt om friluftsliv 3
niklaz Asfaltläggare i naturreservat (Igelbäcken Solna) Allmänt om friluftsliv 2
pyre Paddlingsförbud i naturreservat. Allmänt om friluftsliv 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...