Kameror under vandring

Fråga 1. Jag har en Olympus µ 700 ”All Weather”, 7,1 megapixel digitalkamera, 3 X zoom.

Vill ha en närmast lika liten digitalkamera, men med bättre zoom. Mer automatik när det gäller att korrigera för starkt ljus skulle inte heller skada. Har fått tips om den här; Fuj iFinepix F80 EXR, 10 X zoom och som jag förstod det korrigerar den antal pixlar map ljusförhållanden., knappt 3000 sek:

f80_nyhet_270.jpg

http://www.fujifilm.se/templates/ProductInfo.aspx?id=16324&epslanguage=EN

Jag fotar så gott som uteslutande under vandringar och lägerliv. Poängen med formatet är att kameran ligger i skjortfickan och alltid är med. Frågan är om Fujin är värd det, med tanke på kameran jag har idag? Blir det mycket bättre bilder?

Fråga 2. Jag har också en Olympus µ ZOOM 140, ”weather protected” analog kompaktkamera, 38-140 mm, dvs. knappt 4 X zoom. Den tycker jag ger bättre bilder än min nuvarande digitalkamera. Men vidvinkeln, 38 mm, är taskig. Finns det motsvarande idag med bättre vidvinkel och bättre zoom? Nuvarande Olympus kan jag ha i byxfickan, känns bylsigt i början, sedan glöms det periodvis bort, men större i formatet går inte.

Raskesven
 
Bump

Tar och bumpar den här tråden, som inte gav ett svar senast.

Är less på den taskiga bildkvaliteten, skärpan i min nuvarande Olympus mju 700, "weatherprotected". Ingen som har något bra tips på motsvarande lilla kamera, men som ger bättre bilder? Tycker dessutom bildkvaliteten har försämrats så sakteliga. När jag kom hem efter sommarens vandring i trakterna runt Pältsan, blev jag genomgående besviken på bilderna.

Skulle vilja ha både en ny och bätttre digaitalkamera och analog kompaktkamera enligt ovan.


Raskesven
 
Olympus brukar ju få dålig kritik för kvaliten i sina tåliga kameror.
På den tiden jag spanade efter en sån kamera (jag köpte en med lång zoom istället) verkade Panasonic vara den som gav bäst bilder. Men den var, och är, dyr.
Canons modell brukar väl också får bra kritik, men den är ful och klumpig :)
Casios är nog ganska bra.
Sony vet jag inte hur bildkvaliten är på, men den är i alla fall nätt.

Den där Fujikameran är ju väldigt intressant med sin längre zoom, så att man kan få lite kortare skärpedjup på porträtt och sånt.
 
Du har Canon, Nikon och Panasonic kameror i det formatet som ger bra bilder.
Strunta i IP klassningen och förvara den i en 1L dry bag istället, du får då mer kamera för samma peng.
 
Önskemål om kortare skärpedjup besvaras med större sensor. Ingen kamera oavsett antalet pixlar blir bättre än sin optik. Motljus och kontrastegenskaper ligger i optiken och senorprogrammeringen. Som vanligt får man vad man betalar för. Av någon anledning är bra digitalkameror med rejäl optik riktiga klumpar. Rätta mig gärna om jag missat något.
Fuktdöden tar mången digitalkamera, dykarhus gör dem inte smidigare.
Analoga systemkamror bärs under regnjackan, torkas av och fotografera i ösregn och fungerar även efter hemkomsten.
 
Ett test som är nâgot âr gammalt o de flesta modellerna är uppdaterade, men ändâ.
http://www.dpreview.com/reviews/Q209waterproofgroup/

Ett test av icke väderskyddade men bra kompakter.
http://www.dpreview.com/reviews/Q210grouptravelzoom/

Vid sidan om www.dpreview.com hittar man bra tester här,
http://www.imaging-resource.com/

Vill man ha väderskyddat sâ gillar jag personligen dessa:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FT2orange
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sonyTX5rod utomlands finns en TX7 oxâ.
 
Jag rekommenderar Sony TX5, stöttålig o vattentät. Jag funderade på en Olympus men många avrådde mig då de har dåliga erfarenheter av dålig skärpa o långsam tagning.

Jag är jättenöjd med Sonyn, den har varit med på många paddlingar i sommar - blivit dyngsur på däcket och funkat alldeles utmärkt. Den tar riktigt bra bilder även i lite sämre ljus (det är visst någon ny sensor). Zoomen är inget jag utnyttjat så mycket, kanske mest för att jag vant mig av med det sedan min förra digitalkamera (det blir så mkt bättre bildkvalitet om man låter bli att zooma oftast).

Den är ju inte gratis, men den håller troligen ganska länge både tekniskt o mekaniskt.

/Danne
 
Önskemål om kortare skärpedjup besvaras med större sensor. Rätta mig gärna om jag missat något.

Kompaktkamera med rejäl zoom = tillräckigt kort skärpedjup för att få oskarp bakgrund på porträttbilder. Själv kör jag med en Panasonic TZ5 med 10 x zoom, och de senare modellerna har både större zoom och mindre yttre format.
 

Bilagor

  • P1050230.jpg
    P1050230.jpg
    36.6 KB · Visningar: 1,861
Har du nån kompis som kör mc?

Tar och bumpar den här tråden, som inte gav ett svar senast.

Är less på den taskiga bildkvaliteten, skärpan i min nuvarande Olympus mju 700, "weatherprotected". Ingen som har något bra tips på motsvarande lilla kamera, men som ger bättre bilder? Tycker dessutom bildkvaliteten har försämrats så sakteliga. När jag kom hem efter sommarens vandring i trakterna runt Pältsan, blev jag genomgående besviken på bilderna.

Skulle vilja ha både en ny och bätttre digaitalkamera och analog kompaktkamera enligt ovan.


Raskesven

Och som dessutom har den goda smaken att vara ansluten till SMC?
Be att få låna senaste nummret av hans klubbtidning (MC-Folket). Där finns det en flera sidor lång test av olika "vattentäta" kompaktkameror. Visserligen med utgångspunkt från hojåkning men icke desto mindre.


Go tur!

Ola.
 
Tidningen finns på de flesta bibliotek.
Intressant med motljus oegenskaperna samt variationen i bildstabilisering, att ljudet inte blir speciellt bra i en väderskyddad kamera får man ta med jämnmod.
 
Panasonic LUMIX DMC TZ10

Vi har en stycken Lumix DMC-TZ10. Bildkvaliten är helt otrolig! Närbilderna blir äckligt bra... Jag använder nämligen själv en tyngre systemkamerautrustning som kostar betydligt mer, väger mycket mer och har alltid fel objektiv på för stunden. Min sambi, Stina, ränner glatt omkring och plåtar med denna, bråkdelen så tunga lilla kamare.
Bildkvaliten är helt outstanding jämfört med andra småkameror som jag har sett. Har iof inte sett allt.
Priset är helt överkommligt och rena fyndet jämfört med en systemkamera.
Vikten är noll och inget!
Gedigen känsla, lättanvänd, bra display, exponerar oftast jättebra, fina färger.
Panasonics elektronik tillsammans med Leicas optik. Kan det bli bättre?

Att man behöver en vädertålig kamera tror jag inte på sålänge man inte ska paddla och vill låta kameran hänga öppet runt handleden/nacken. Stoppar man bara ner den i en väska/ficka så funkar i princip vilken som helst tror jag. Man får väl köpa en ny om den mot förmodan skulle gåsönder... Man vill antagligen ändå uppdatera sin kamera efter 2-3 år... Ny teknik = nya habegär...

Panasonic släpper nu en såndär hybridkamera, superzoom där bränvidden motsvarar 24-640mm (dvs 26ggr zoom). Den serut som en systemkamera men kan inte byta optik.

Vill ni se bilder som är tagna med DMC-TZ10 så slå en koll på våran hemsida där alla bilder som Stina står som fotograf på är tagna med denna. http:www.jokkmokkguiderna.com

/ Matti
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...