Tält för mig som är 190 cm

Jag valde så (ett Ringstind) pga höjden. Jättenöjd. Kan både sitta utan problem och ligga med en väska vid fötterna. 187 cm.

Jo golvytan är bra i både Akto och Ringstind, där har jag noll problem, men det r sitthöjden, jag kan inte sitta ordentligt utan det blir alltid halvliggande
 
Jämför man Ringstind med Scarp 2 har den senare högre sitthöjd (114 mot 100 cm) och bredare liggyta (132 mot 100 cm).

Scarp 2:s absid är förvisso smalare (48 mot 60) men å andra sidan två stycken och två ingångar.

Däremot är Ringstinds innertält betydligt längre än Scarp 2:s (240 mot 218 cm).

/Mats
 
Ringstind

I ena änden sluttar innertältet ända ner mot marken. Detta gör att den "effektiva" ligglängden blir betydligt mindre än 240 cm om inte sovsäcken skall ta i innertältets duk. Men, visst är det längre än många andra tält.
 
Jag har varit lite sugen på Hilleberg Niak men tror att även det är för kort. Jag ska till butik och testa när tillfälle ges. Jag har Hilleberg Kaitum 2 GT och 3 GT. Dom är finfina men för tunga för bara mig och hunden.

Har ett Niak och tycker det fungerar bra, det är inga oceaner mellan duken och fötter/huvud men inga problem med fukt på sovsäcken. Det är ganska långt mellan ytterduk och innerduk på kortsidorna så lite kontakt i fotdelen gör inte så mycket. Sitthöjd helt ok i mitten. Absiden är tillräcklig stor för att laga mat i. Är dock några centimeter kortare.
 
Vaude Power Lizard 2-3 SUL

Jag satt i samma sits som TS för några år sedan. Är 190 cm lång och sökte tält med liknande krav som TS listar. Efter att ha ratat Hillebergs varianter (bl.a. Enan/Akto) eftersom de är för korta, låga vid fotändan och lite väl låg takhöjd stod valet till slut mellan Helsport Ringstind och Vaude Power Lizard. Valet föll på det senare och då 2-3 personersvarianten (<1400g) vilket ger ett rymligt enmanstält men funkar även för två vuxna och ett barn, om man inte har för mycket packning i tältet. Absiden är dock väldigt begränsad, precis som på alla tält av denna typ. Vid regnväder kan man dock väldigt enkelt kroka ner delar av innertältet och skapa sig en tillfällig absid för matlagning.
Power Lizard har korta tältstänger i båda ändar vilket gör att höjden vid fot- och huvudändarna blir högre än andra tält i samma kategori. Jag sover på 7 cm liggunderlag och det är väldigt rymligt för fötter och huvud. Man bör dock byta de medföljande runda tältpinnarna mot v- eller y-pinnar. Jag bytte även tältlinorna till nya med bättre efterspänningsmöjligheter.

Har samma upplevelse som TS om Nammatj, där jag brukar trä en skaljacka runt fotändan av sovsäcken för att undvika att vakna med genomvåt säck vid fuktigt väder. Synd, för Hilleberg gör ju väldigt fina tält...

Mitt tips är alltså att ta med Power Lizard i din jämförelse.
 
Så många alternativ...

Tänk vad lätt det hade varit om det bara fanns en tältmodell. Nu har det ju tillkommit märken jag inte ens kände till och då tycker jag ändå att jag har koll på rätt många.

Akto och Enan går bort då dom är för smala. Jag vill ha bredare tält och dessutom har jag svårt att se att mina fötter med stl 48 + liggunderlag och sovsäck kommer ligga fritt utan att ta i.

Jag ska åka till XXL och kolla på ett Ringstind men känslan är att det kommer vara lite klaustrofobiskt. Vi får väl se.

Att det bara skulle vara Kaitum/Keron som finns där jag inte tar i duken köper jag inte. Kanske av Hillebergs modeller men jag är, hör och häpna, beredd att köpa något annat än Hilleberg. Hade dom bara gjort sina tält med 10 cm längre ligglängd har jag inte haft ett problem men nu är det tyvärr inte så.

Lightheart Solong 6 såg ju lite intressant ut ända tills jag såg den här filmen https://www.youtube.com/watch?v=nu6YTaI-EvY Konstigt nog verkar den snubben rätt nöjd med tältet trots att det läcker in vatten. Resningsproceduren är heller inget jag är direkt nöjd med. Att behöva åla in i tältet för att få upp det går ju bort.

Kollat ett par videos på Trekkertent Stealth 1,5. Min känsla är att det inte är tillräckligt stort för mig. Jag kanske får plats men jag vill ha mer utrymme. Har jag dessutom en blöt hund med i tältet vill jag kunna dedikera plats till honom utan att han behöver ligga på mig.

Niak ska jag testa som sagt men jag får en känsla av att jag kommer tycka det är lite för kort. Återstår att se.

Vaude Power Lizard ser ju ut som ett intressant alternativ. Hade varit skönt om det var lite högre och att det fanns en butik i Stockholm som säljer det så jag skulle kunna testa. Nu hittar jag ingen.

Jag tror fortfarande Scarp 2 är det mest intressanta. Jag har dessutom fått erbjudande om att testa ett vilket jag hoppas på nu.

För övrigt är jag rätt irriterad på alla klipp där tältägaren (säkert inte mer än 180 cm lång) glad i hågen slår upp sitt tält och lägger sig där i utan vare sig liggunderlag eller sovsäck och sedan prisar hur bra med plats det finns. "Men jag då?" vill jag bara säga då. "Jag sover helst på ett liggunderlag och med en sovsäck. Dessutom har jag 48 i skor och är minst 10 cm längre. Hur ska jag få plats?".

Återigen tack för alla svar. Jag ratar en hel del men det är för att jag är kräsen. Det är inte er det är fel på :)
 
Lätt, inner-och-ytter-ihop och stort som ett palats går inte ihop. Du måste välja bort minst ett krav.

Slå till på ett Ultamid 4 om du redan har flera Hilleberg och obegränsad budget.

Uppdatering angående Akto, Unna och Niak. Jag har både Enan och Unna. Enan har bättre ligglängd än Unna p.g.a. delvis vertikala kortsidor.
 
I ena änden sluttar innertältet ända ner mot marken. Detta gör att den "effektiva" ligglängden blir betydligt mindre än 240 cm om inte sovsäcken skall ta i innertältets duk. Men, visst är det längre än många andra tält.

Fast det är inte helt sant. Däremot sluttar det mot golvet i huvudänden.

Helsport_Ringstind_Superlight_2_Tent_blue[1920x1920].jpg
 
Senast ändrad:
För övrigt är jag rätt irriterad på alla klipp där tältägaren (säkert inte mer än 180 cm lång) glad i hågen slår upp sitt tält och lägger sig där i utan vare sig liggunderlag eller sovsäck och sedan prisar hur bra med plats det finns. "Men jag då?" vill jag bara säga då. "Jag sover helst på ett liggunderlag och med en sovsäck. Dessutom har jag 48 i skor och är minst 10 cm längre. Hur ska jag få plats?".

Är 190cm.

Slår upp mitt ringstind (men får bli inomhus då det är istjäle ute just nu här uppe). Slänger tom in mig själv + liggunderlag och ett par 46:eek:r i skostorlek i det.
 
Senast ändrad:
Jag är bara 188 cm, så jag har inte fullt ut TS problem, men kan möjligen extrapolera något. För att krångla till det ännu mera så har jag nämligen upptäckt att jag i flera tält slår i tältduken med axlar/armar när jag sover på en ytterplats. Jag gillar att sova på sidan och dessutom byta sovställning ofta. Om jag ”fastnar” i ett läge med axlarna mot tältduken så har jag märkt att det kan bli påfallande kallt i kontaktytan. Skulle jag välja så hade jag hellre nuddat med fötterna. Där funkar det mindre dåligt att skydda sovsäcken med en skaljacka än på överkroppen. Jag vet att TS dock absolut inte vill röra med fötterna heller, men vill ge perspektiv.

Generellt sett så måste man acceptera sina fysiska mått när man köper kläder och utrustning. Det blir tyngre än för någon som är 160 cm, givet samma komfort. (Fast jag bär inte på mitt Keron för det, trots att det löser båda ovanstående problem.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32

Liknande trådar