Modifieringar av Zpacks Duplex som minskar drag inne i tältet

Förra året använde jag mitt Zpacks Duplex tält i fjällen för första gången. Det var väl dragit men fungerade i övrigt bra. De eventuella problem jag ser med det som fjälltält är följande:
- Då dörrarna inte går lika långt ner som övriga tältet kommer vind in under dem även om man sätter upp tältet lågt mot marken. Innanför dörrana finns stora väggar av myggnät som begränsar draget mycket lite.
- Det går bra att sätta upp lågt utan att badkaret (lådan i kraftigare DCF som utgör tältets botten) mister sin funktion, men sätter man det ända ner mot marken blir det annars rymliga tältet väl lågt för mig, jag får svårt att sätta mig utan att slå i duken.
- Som på många tält är staglinorna för korta, vilket ger mycket större påfrestning vid tältpinnarna som därför lättare dras upp.

Redan förra året hade jag med extra stormlinor till öglorna man sätter fast dörrarna i när de är ihoprullade. Detta blir mycket stabilt och verkar ganska vanligt även om öglorna egentligen inte är konstruerade för att användas som extra förankringspunkter. Jag skrev till Zpacks och frågade om erfarenheterna från det. Jag fick svar från Joe Valesco, som konstruerat tältet. Han skrev att de är väl medvetna om att öglorna används så, men det har vad de känner till inte lett till några problem. Han lade till att om det blev några problem så skulle de vara behjälpliga med att fixa det.

En annan sak jag ändrade redan under vandringen var hur jag sätter upp tältet så att det ska fungera bra även om det blåser ordentligt. Till min förvåning har det sedan visat sig att Zpacks har ändrat sin videoinstruktion för hur man sätter upp det till det sätt jag kom fram till själv. Så om det var ett tag sedan du köpte ditt Duplex/Triplex kan det vara värt att kolla den senaste instruktionsvideon på hemsidan för duplex (https://www.youtube.com/watch?v=r5KGqcl9wSc&t=2s).

Ovanstående två saker tänker jag fortsätta med. I tillägg har jag gjort följande modifikationer av tältet för att åtgärda de potentiella problem jag upplevt:
- Möjlighet att ha ”innerväggar” innanför de stora myggnätsväggarna vid dörrarna
- Extra tältduk längst ner på tältets ”vindsida”. (Sidan med de två Zpacks loggorna i hörnen är tänkt att stå mot vinden.)
- Möjlighet att sätta fast extra tältpinne mitt på samma sida.
- Förlängda staglinor

Innerväggar:
Jag har normalt en poncho och vid redan under förra årets fjällvandring experimenterade jag med att sätta upp den som en extra innertältsvägg på ena sidan. Det var förvånansvärt effektivt även om det naturligtvis hade begräsningar. Ett övergripande mål vid mina modifieringar vara att jag ville kunna begränsa ventilationen mycket mer utan att permanent minska de befintliga utmärkta möjligheterna att variera ventilation som gör att Duplex drabbas av kondens mindre än de allra flesta tält. Därför ville jag inte sätta för myggnätet permanent.

Med tanke på att ponchon fungerade bra och att jag har den, regnbyxor, tyvekkarta etc redan i packningen så valde jag att gå på den mest lättviktiga läsningen, jag satte helt enkelt upp snören längs taket vid myggnäten, på vilka jag kan hänga upp de saker jag ändå har med mig och inte använder i tältet. Sedan behöver man klädnypor eller liknade för att hålla fast sakerna på snörena (har ingen riktigt bra lösning på fasthållning än, tips mottages tacksamt). Det blir en liten glipa upptill, men det ser jag inte som ett problem, där vill man ju gärna ha lite ventilation. Hela konstruktionen väger nog max 15g. Se bild 1-3.

På bilderna saknas den övriga packningen som används för att hålla nederdelen mot golvet. Jag blir själv lite full i skratt för det ser ju onekligen lite taffligt ut på bilderna, men kom ihåg att jag faktiskt har provat principen praktiken. Ytterdörrarna bryter vinden så det behöver inte stå emot så mycket och helt tätt behöver/ska det inte bli. Men det kan kanske hända att man behöver lite mer fastsättning nertill vid en ordentlig storm. Den mer estetiskt lagda kan ju lätt klippa till bitar av sovsäck/vindjacke/innertältstyg eller tyvek eller liknande. Med specialanpassat tyg kan ju även fastsättningen göras snyggare och utförandet tätare. Sätt bara inte fast det permanent utan dragkedja eller liknande som gör att man kan ta det åt sidan, det skulle förstöra mycket av tältets goda egenskaper och antagligen ge svår kondens i många situationer. Vikten på modifikationen ökar dock flera gånger om när man inte använder saker man inte har med sig, men blir ändå inte så speciellt tung i slutändan.

Under taknocken finns redan öglor lämpliga för att fästa trådarna i. Nere i hörnen gjorde jag en ögla av elastiskt snöre som jag fäste med DCF lagningstejp i ytterduken och i badkaret (bild 4, låt inte de två veck på myggnätet som syns förvilla er). På så vis kommer hörnen på badkaret att hållas upp samtidigt. När man håller på med att fästa saker i ytterdukens insida måste man även hela tiden tänka på att minimera risken för att leda ner kondens som rinner längs ytterduken ner i badkaret. Själva tråden sätter jag fast med ”mitten hooks” så jag kan ta bort den lätt om jag vill. Jag hoppas att åtminstone den som har ett Duplex själv kan se på bilderna hur jag gjort detaljerna.

Extra tältduk längst ner på vindsidan:
Jag köpte en halvmeter DCF på Extremtextil av samma typ som tältet (0.51oz/sq-yd blå) och tog 2-3 decimeter som jag tejpade fast hela vägen längst ner på vindsidan av ytterduken. Då tejpningen inte kommer att utsättas för stora krafter bör den hålla utan vidare. Den fäste jag sedan på nedre delen av badkarskanten så att man får ett heltäckande vindskydd från det här hållet (bild 5-6).

Det är skönt att veta att det inte blåser rakt in under nedre kanten på tältet, men jag hoppas också att jag ska kunna resa det lite högre när det blåser ordentligt så jag slipper problemet med att slå huvudet i tältduken när jag reser mig. Den här modifikationen ger faktiskt en permanent reduktion av tältets ventilationsmöjligheter men jag har bedömt att förändringen är så liten att det inte bör ha någon praktisk betydelse. Modifieringens vikt bör vara 10-20 g, lite DCF väger inte mycket

Den undre delen är bara fäst i badkaret med tre bitar DCF lagningstejp, på mitten och i ändarna. Det är viktigt att det finns glipor nertill för att kondens fortfarande ska kunna rinna ut mellan tältduken och badkaret (bild 7-8, som läggs i en ny kommentar då jag bara får ladda upp 6 bilder. Blid 8 är lite svår, den föreställer mellersta infästningen i badkaret. Jag måste vika upp badkaret för att kunna ta kort på det.).

Möjlighet till extra tältpinne mitt på vindsidan:
Det här är nog den tyngsta modifieringen då man behöver en extra tältpinne för att ha nytta av den. När man sätter sin in i hur vikterna slår för modifieringar inser man att mycket kan göras utan att det läggs på så mycket vikt, men när man börjar lägga till tältpinnar kan det dra iväg lite. Huvudsyftet med modifieringen är att säkerställa att man höll avståndet mellan badkar och tältvägg även om det blåser ordentligt. Trots att jag inte haft problem med det hittills bestämde jag mig för att göra det då det brukar vara något som oroar mig för när det blåser. Bättre att ta 20 - 25 g och vara lugn i sinnet.

Jag satte linfästet för högt upp först, men jag blev tvungen att sätta linfästet en bit ner på den extrabit duk jag adderat för att det skulle dra ut duken på rätt sätt. Jag försökte även använda samma pinne som till den ordinarie staglinan från tältsidan, men även då gjorde vinklarna att det drog duken på fel sätt. På bild 9, i separat kommentar, syns även det fäste som hamnade för högt upp. Det finns färdiga sådana fästen att köpa av Zpacks. På Zpacks hemsida har de en hel del småprylar som är mycket praktiska att ha om man vill modifieras sitt DCF tält.

Bild 10, i separat kommentar, visar hur det blir inifrån med tältduk och badkar är väl separerade. (Det är alltid en bra idé att ha något tungt i den fickan.)

Förlängning av staglinorna:
För linorna mitt på sidorna är det lätt och rättframt att bara förlänga. Det ger även lite bättre utrymme inne när man gör det.
För linorna som sitter från tältets nock vid stavhandtagen är det lite mer komplicerat. Dessa delar även tältpinne med linorna från tältets dörrar. Förlänger man dessa händer två saker:
- Linan börjar dra i fästet vid staven i en vinkel som känns ohälsosam för fästet.
- Dörrarna hamnar i lite fel vinkel när tältpinnen kommer längre bort. Det är dock inget större problem, kan i 99 fall av 100 lätt åtgärdas genom att man lägger något på linan, t ex en sten.
Det finns ett fäste till helt ovanpå nocken, åtminstone på mitt tält. Jag tror det är för den fristående variant som går att köpa till Duplex. Den uppenbara lösningen vore att istället för att förlänga befintlig staglina sätta en extra stormlinor där, men det skulle innebära två linor till och två tältpinnar till. Jag bestämde mig istället för att flytta infästningen från den normala till de på nocken och förlänger staglinorna. Det är den här modifieringen som jag är mest osäker angående, men tänker ge den en chans. Risken är att staven inte hålls lika stabilt i sin kopp. Vi får se, jag kan lätt flytta tillbaka till gamla fästet i fält, men då har jag inte längre någon nytta av de förlängda linorna.

Bild 11 i separat kommentar, visar fästet på nocken och det vanliga staglinefästet lite längre ner på den mörka förstärkningen.

Alla modifieringarna är väldigt enkla och okomplicerade. Jag har faktiskt inte vägt tältet ordentligt efteråt men jag gissar att modifieringarna tillsammans väger ungefär 50 g inklusive en extra tältpinne. De fyra extra stormlinorna med tältpinnar väger mer än alla modifieringar tillsammans. Det har varit svårt att hitta sätt att ta illustrativa bilder på en del detaljer, men jag hoppas det ändå går att förstå hur jag gjort. Annars går det ju bra att fråga.
 

Bilagor

  • d8.jpg
    d8.jpg
    75.6 KB · Visningar: 639
  • d9.jpg
    d9.jpg
    71.7 KB · Visningar: 634
  • d10.jpg
    d10.jpg
    69.4 KB · Visningar: 643
  • d12.jpg
    d12.jpg
    57.6 KB · Visningar: 625
  • d3.jpg
    d3.jpg
    78.4 KB · Visningar: 632
  • d1.jpg
    d1.jpg
    78 KB · Visningar: 625
Senast ändrad:
Eftersom utsidan i sin vishet har bestämt att ett inlägg får vara max 10 000 tecken och ha 6 bifogade bilder kommer här den textsnutt som inte fick plats + de 5 bilder jag hade utöver maxantalet. Ursäkta om det blir lite rörigt, här är fortsättningen:

Den huvudsakliga nyttan jag bör ha åstadkommit är att jag ganska kraftigt har utökat möjligheten att reglera ventilationen utan att addera mycket vikt. Jag kan reducera ventilationen mycket mer än i orginalutförande utan att offra de goda möjligheterna till att ventilera mycket när man vill det.

Om inte detta ger riktigt vad jag hoppas är nog nästa steg att antingen bita i det sura äpplet och sätta i mer permanenta (men öppningsbara) extrainnerväggar vid dörrarna eller att förlänga dörrarna ner till samma nivå som övriga tältet. Jag har dock visst hopp om att det jag gjort hittills är ”good enough”.

Jag kommer dessvärre inte att göra någon riktig fjälltur i år, så det dröjer ganska länge in jag kan ge ordentlig praktisk feedback på hur det fungerat, utöver de erfarenheter med innerväggar som jag gjorde redan förra året..
 

Bilagor

  • d7.jpg
    d7.jpg
    58.3 KB · Visningar: 619
  • d6.jpg
    d6.jpg
    65.4 KB · Visningar: 606
  • d2.jpg
    d2.jpg
    89.3 KB · Visningar: 597
  • d13.jpg
    d13.jpg
    57.3 KB · Visningar: 597
  • d11.jpg
    d11.jpg
    62.8 KB · Visningar: 601
Senast ändrad:
Intressant läsning. Tack. Står i valet och kvalet om jag ska ta Duplex eller inte till min tvåveckorstur i Sarek med start om vecka. Varför ingen fjälltur i år? Planera om och häng med mig :)
 
Intressant läsning. Tack. Står i valet och kvalet om jag ska ta Duplex eller inte till min tvåveckorstur i Sarek med start om vecka. Varför ingen fjälltur i år? Planera om och häng med mig :)

Kul att någon läser med intresse!
Man ska kanske inte heller överdriva problemet med att det är lite dragigt. Hade jag en sovsäck som är på gränsen till att hålla värmen skulle jag vara tveksam, men annars skulle jag nog ta ett omoddat Duplex igen. Problemet är kanske att vi som försöker hålla ner vikten ofta har en sovsäck som är på gränsen... Känner numera att 100 g högkvalitativt dun "extra" är värt sin vikt.

Men lite drag ska inte göra en gigantisk skillnad så länge sovsäcken är rimligt torr och det inte blåser igenom ytterväven på sovsäcken (vilket det inte ska göra i lite drag om det är en vettig sovsäck).

Vi har en kompromissöverenskommelse inom familjen för tillfället som innebär att jag lägger ett par veckor på fjällvandring vartannat år. Jag vet att det låter jättekonstigt men resten av familjen förstår inte nöjet med att tillbringa sin semester i ett blockhav där det är 5 C, regn och blåsigt... :) Jag har i alla fall hunnit en kortare sväng till Muddus för ett par veckor sen, det var verkligen kanonbra. Men där körde jag hängmatta.
 
Man ska kanske inte heller överdriva problemet med att det är lite dragigt. Hade jag en sovsäck som är på gränsen till att hålla värmen skulle jag vara tveksam, men annars skulle jag nog ta ett omoddat Duplex igen. Problemet är kanske att vi som försöker hålla ner vikten ofta har en sovsäck som är på gränsen... Känner numera att 100 g högkvalitativt dun "extra" är värt sin vikt.

Men lite drag ska inte göra en gigantisk skillnad så länge sovsäcken är rimligt torr och det inte blåser igenom ytterväven på sovsäcken (vilket det inte ska göra i lite drag om det är en vettig sovsäck).

Så är det. Jag har WM Summerlite (255 g dun) och WM Apache (540 g dun). Det är valen som skapar problem... Apache plus Duplex är lugnt men samma vikt som Enan plus Summerlite. Duplex är ju trevligare i allt utom riktigt skitväder så just just nu är det Duplex som är packat.
 
Läste först din tråd i ämnet på Lättpackat/FB och nu här, perfa...hittade även er föregående tråd från 2016 :)!
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82840&highlight=Zpack

Eftersom jag också ska beställa ett så är olika moddar klart intressant, jag har funderat på om det skulle vara idé att sno lösningen från HB rajd, att fästa linan som går från mitten till stängerna på sidan, man skulle vinna en tältpinne på det men få betydligt mera lina. Evt så skulle man kunna trä linorna så(med ett extra linfäste) på sidan som går upp mot vinden.

Tänkte också på en möjlig lösning till ökat vindskydd från sidan, att om man köper Polycryo, 102x244cm a 46gram. Delar den på längden, skär till den så att den följer sidans konturer, fästen den på insidan under dörren och med någon smart lösning så kan man fästa den en bit upp också.
https://www.gossamergear.com/products/polycryo-tent-footprint-ground-cloths

Det skulle ju ge ca 50cm högre vindskydd vid behov på båda sidor för en vikt av ca 50g.

Tältpinnarna jag har tänkt använda är Helsports, 8g styck!
 
Läste först din tråd i ämnet på Lättpackat/FB och nu här, perfa...hittade även er föregående tråd från 2016 :)!
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82840&highlight=Zpack

Eftersom jag också ska beställa ett så är olika moddar klart intressant, jag har funderat på om det skulle vara idé att sno lösningen från HB rajd, att fästa linan som går från mitten till stängerna på sidan, man skulle vinna en tältpinne på det men få betydligt mera lina. Evt så skulle man kunna trä linorna så(med ett extra linfäste) på sidan som går upp mot vinden.

Tänkte också på en möjlig lösning till ökat vindskydd från sidan, att om man köper Polycryo, 102x244cm a 46gram. Delar den på längden, skär till den så att den följer sidans konturer, fästen den på insidan under dörren och med någon smart lösning så kan man fästa den en bit upp också.
https://www.gossamergear.com/products/polycryo-tent-footprint-ground-cloths

Det skulle ju ge ca 50cm högre vindskydd vid behov på båda sidor för en vikt av ca 50g.

Tältpinnarna jag har tänkt använda är Helsports, 8g styck!

Vet inte riktigt hur HB Rajd löser det linorna så jag ser det inte riktigt framför mig.

Polycryo-lösningen du skissar på borde ju gå att få till den med. Det kan vara svårt att fästa något på insidan nertill förutom på dörrarna då meshnätet sitter fäst direkt på nederkanten av tältduken (om du nu hade tänkt göra det), men det ser du ju när du får tältet. Det finns många varianter för att få till lösningar så det blir nästan ett problem att bestämma sig för vilken variant man ska prova.

Jag kör med lite blandade tältpinnar för att kunna ha lite val för olika markförhållanden för de mest kritiskt placerade pinnarna, bland annat 3 olika varianter från Zpacks. Köp gärna några av deras kolfiberpinnar och prova, det är mina favoriter bland alla tältpinnar jag har. Jag har två men det blir nog några till nästa gång jag beställer något från Zpacks.
 
OK. Det känns ju värt att prova. Om det fungerar bra eller inte har jag svårt att förutse men det visar sig ju. Annars är det ju bara att gå tillbaka till tre pinnar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.