Naked and afraid, reflektioner

Jag vet inte om det är fler än jag som följt serien, har inte sett så mycket om den här på forumet.

För de som inte sett den så verkar det vara lite av en "spinoff" på Ed Staffords Naked and marooned. Två "överlevare", en man och en kvinna som inte träffat varandra innan, släpps av nakna i vildmarken (diverse olika platser) och ska överleva 21 dagar. Har gått på Discovery.

Vad jag kan förstå har de kört två "säsonger", den andra säsongen som jag sett nu senaste veckorna tycker jag tyvärr varit lite mer dokusåpa över, alla deltagarna har inte varit genuint överlevnadskunniga utan en del verkar ha varit med mer "för att utmana sig själva". Första säsongen kändes mer överlevnad (men det var ett tag sen jag såg den så man kanske inte minns den rätt).

När jag har sett serien så är det en del saker som jag reflekterat över.

De verkar varit extremt fokuserade på att få i sig protein, framförallt att jaga. De har nästan inte varit några försök alls att samla in ätbara växter eller göra fällor. Om man t.ex. jämför med Expedition Robinson där de nästan bara käkar kokos och palmhjärta så blir man lite konfunderad. Är det "kulturskillnad" som gör att de i USA är mest fokuserade på jakt och kött? Eller är det koncensus kring överlevnad som har ändrats på senare år? (Flera av deltagarna var ju "överlevnadsinstruktörer".)

Det kan iofs vara så att de klippt bort de delarna, det är kanske inte lika kul att se på TV. En del insekter verkar de iofs ha ätit, men flera av paren verkar mest smugit omkring i skogen och hoppats på jaktlycka.


Jag reagerade också på när en av killarna mumsade i sig en svamp de hade hittat. Jag har lärt mig att är man osäker på så ska man steg för steg prova, och vänta en halvtimme eller mer efter varje steg. Jag minns inte exakta stegen, men typ man börjar med att gnugga in i armvecket för att se om man får en reaktion. Sen tuggar man en bit och spottar ut. Sen har man det innanför läppen en stund. SEN kan man prova att svälja en tugga. Men han glufsade i sig en hel hatt rakt av (och fick ju nån reaktion).


Det har varit intressant att se att ett av de största problemen som alla paren råkat ut för är insekter. Hur löser man det om man är naken? Några smorde in sig med mosade termiter, vet inte om det funkade så bra. Kan man smörja in sig med lera för att få lite skydd? Rök från eld kan jag tänka mig gör lite nytta, men det funkar ju bara vid elden (inte när man går omkring).

Det var riktigt läskigt att se hur en del såg ut efter första natten, helt täckta av bett:(


Nästan alla paren har haft svårt att göra upp eld, trots att de haft elddon (de har fått ha varsit redskap med sig, nästan alla par har haft machete och elddon, utom ett par som hade en eldborr och en yxa istället). Framförallt de som varit i regniga miljöer (där temperaturen varierat mellan 40 och 10 grader beroende på väder). Är man utan kläder och det regnar och temperaturen faller under 10 grader så ligger man rätt risigt till.

Delvis kan det kanske bero på att de flesta väntade med att göra upp eld tills den behövdes, men då var det ju kallt och blött. Helt klart tror jag att man ska fokusera på att göra upp eld väldigt tidigt, även om man inte tror man behöver den. Många av paren fokuserade mer på att bygga skydd, men de blev bara halvklara innan det blev mörkt. Hade de samlat material och gjort eld först kunde de fortsatt bygga i eldens sken och dessutom haft en eld.


Apropå kylan så tycker jag det var lite löjligt att i princip alla paren nobbade att skeda för att hålla värmen. Herregud, i Robinson så skedade ju t.o.m. Robban och nån till när de råkade hamna för långt bort en natt? :) De hade iofs kläder, men ändå.


Det var också intressant att se att i flera av paren så var det mannen som tog på sig chefsrollen snabbt och det verkade som kvinnorna mest inte gjorde nånting (förrän mannen kollapsade eller gav upp). Fast det kan ha varit klippningen också, men det verkade ju som om de flesta av kvinnorna liksom "blommade upp" när de fick chansen att ta ansvaret och visa vad de klarade. I många av paren så blev det så att först tog mannen hand om kvinnan, sen när han inte orkade mer eller blev sjuk så tog kvinnan hand om honom.

Jag tror att många av deltagarna hade lite väl stort ego, de verkade inte fråga varandra så mycket utan verkade mer vilja lära ut än lära in så att säga.


I sista programmet, som handlade om "bakom kulisserna" och "eftersnack" så var det flera som sa att det var mycket dötid, att de inte hade nåt att göra. Jag tycker det är en bild av hur det moderna samhället har dödat mycket av det sociala umgänget som man hade förr (för hundra år sen och tidigare). Berätta sagor, hitta på sånger, hantverk och såna grejer borde ju inte vara några problem att sysselsätta sig med. Man såg lite grann av sånt, men det var mest kvinnorna som försökte göra kläder och några som gjorde fiskfällor. EJ verkade visste ägna sig åt nån lustig dans också:)

Men det har ju varit samma i Robinson, Leif är ju den enda där som varit mer sysselsatt än sysslolös:)

Jag tror det är viktigt i en sån där situation att man gör rutiner, man vaknar, har "morgontoalett" och "frukost" (även om det bara är att dricka vatten), sen har man ett arbetspass med dagliga jobb, lite siesta kring "lunch", sen på eftermiddan ett arbetspass med "projekt", sen middag och sen nån form av umgänge på kvällen (sagor eller sång runt elden typ). Och kanske även lägga in en regelbunden reflektion över dagen som gått och planering inför morgondagen. Då får man lite struktur på livet om man säger så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nermander Naked and marooned Överlevnad 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...