Någon som har prövat

Värdelöst för svenska förhållanden

bash; sa:
flying lure?
Det "revolutionerande bete" som alltid fångar fisken och har den "fantastiska egenskapen" att när man lyfter spöt och släpper så glider betet ner i samma vinkel, allt enligt upphovsmännen.
Denna reklam har nu börjat sändas igen på 5:an om jag inte minns fel.
Har en kamrat som köpte hela kittet och enligt honom så var det bara skräp, jag har själv inte testat men har någon annan??
Fick hela settet "Flying lure" i födelsedagspresent när det kom. De funkar inte, som någon skrev, som vanliga jiggar. En vanlig jigg vevas in, stoppas och får sjunka lite, vevas in stoppas osv. Flying lure utvecklades ursprungligen för fiske efter bass i USA. Tanken bakom en "flying lure" är att man ska låta den simma iväg ifrån sig och in i hålor i strandkanten, ner nära sjunkna stockar (utan att fastna?)där Bass ofta gömmer sig osv. Ursprungligen ett väldigt specialanpassat drag, innan de försökte erövra världen med det. Jag såg framför mig hur jag i skärgården skulle låta draget simma längs branta stenryggar efter abborre, simma ner förbi grynnor och lura gäddan osv. Men det blir ett passivt och för svenska förhållanden (våra vatten är inte beskaffade som jänkarnas basssvatten) värdelöst drag. Jag fick aldrig ett skvatt på draget och bytte rätt snabbt tillbaks till de vanliga dubbelstjärtade jiggarna, spinnarna och wobblerna och vips fick jag fisk igen.
Flying lure är alltså inget att satsa på för svenska förhållanden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.