Havsöringsflugor vid skånekusten!

Är det någon som binder bra gamarus imitationer till flugfiske efter havsöring vid skånekusten och kan tänka sig att sälja olika former av dessa ocj i olika färger?

skulle vara tacksam för om jag kunde komma över lite olika varianter som är beprövade.

Tycker inte om de som är i affärerna!
 
DR.NO; sa:
Är det någon som binder bra gamarus imitationer till flugfiske efter havsöring vid skånekusten och kan tänka sig att sälja olika former av dessa ocj i olika färger?

skulle vara tacksam för om jag kunde komma över lite olika varianter som är beprövade.

Tycker inte om de som är i affärerna!
Jag band mycket märl/räkimmitationer för 17 år sedan för fiske på västkusten. Vet inte om dessa är lika fångstsäkra i Skåne. De färgerna som går bäst här är de roströda eller smutsvita.

~Paul~
 
Finn liten gammarus!

Ja det var en fin lite Gammarus du har gjort, men har du provat på dubbelkrok och med spretande hackel? jag såg sådana i en gammal sportfiske tidning i gult, rött, svart och grönt.
 
Re: Finn liten gammarus!

DR.NO; sa:
1. Ja det var en fin lite Gammarus du har gjort,

2. men har du provat på dubbelkrok och med spretande hackel? jag såg sådana i en gammal sportfiske tidning i gult, rött, svart och grönt.
1. Jag har inte tillverkat just den här gamarusen. Faktum är att jag tycker att mina är finare. Den här är, enligt min åsikt, inte speciellt välbunden.

2. Jag har testat alla varianter. Under en 5 års period i slutet av 80 talet och början av 90 talet så band jag ca 10 tusen flugor. Många av dem var ämnade för havsöringsfiske på kusten. En hel del andra var avsedda för regnbågsfiske i älvmynningen.

~Paul~
 
Vilke färg och form rekomenderar du?

Vilken färg och form har du haft bäst resultat med?

Jag har lyckats bäst med helsvartat och ibland illröda.
 
Re: Vilke färg och form rekomenderar du?

DR.NO; sa:
Vilken färg och form har du haft bäst resultat med?

Jag har lyckats bäst med helsvartat och ibland illröda.
Det har varirat från år till år. De första åren på 90-talet var den roströda bäst. Nu på senare tid så är ljusare flugor och framför allt gliimitationer bäst.

Helsvart funkar när allt annat misslyckas.

~Paul~
 
Tackar så mycket för tipsen

Tackar så mycket för dina tips, man kan alldrig få nog med tips och ideer eller hur.

Du menar silverglittrande som ett fiskyngel eller tolkar jag det fel?

DR.NO
 
Re: Tackar så mycket för tipsen

DR.NO; sa:
Tackar så mycket för dina tips, man kan alldrig få nog med tips och ideer eller hur.

Du menar silverglittrande som ett fiskyngel eller tolkar jag det fel?

DR.NO
Nej, du tolkar det rätt. En gliimitation som gick bra i fjol var en som var bunden med en kropp av genomskinlig plast. I botten hade jag virat runt en vanlig mylar. Jag prickade in gula ögon med röd pupill på det förstorade, svarta huvudet.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.