3 för 3! Glöm tandborsklippandet!

Min sambo och jag släpar med oss jr. ut och vips närmar vi oss 3 för 3 med ganska tunga grejer. Något kilo tjock ungefär. Det klart, att ha en unge, blöjor och grötpulver med är kanske inte lättpackning....
 
Är det någon som testat att bara ta med yttertältet på ett vanligt ryggåstält?
Det bör ju inte väga så mycket och skyddar ju mot både väta och vind, eller hur?
Som skydd för mygg kan man väl klara sig med en vanlig mygghatt (väger mindre än 100gram).
 
Är det någon som testat att bara ta med yttertältet på ett vanligt ryggåstält?
Det bör ju inte väga så mycket och skyddar ju mot både väta och vind, eller hur?
Som skydd för mygg kan man väl klara sig med en vanlig mygghatt (väger mindre än 100gram).

Det funkar såklart - det är ju i princip det många gör med en "skräddad" tarp. Kan man dessutom använda eventuella vandringsstavar som tältstänger sparar man ju ännu mer.

Själv tycker jag dock att det kluriga med moderna hybridtält är att man kan få både myggskydd och golv till ungefär samma vikt som ett gammalt yttertält. Då får jag samma boendekomfort som med mitt vanliga tält, men med betydligt lägre vikt.
 
Är det någon som testat att bara ta med yttertältet på ett vanligt ryggåstält?
Det bör ju inte väga så mycket och skyddar ju mot både väta och vind, eller hur?
Som skydd för mygg kan man väl klara sig med en vanlig mygghatt (väger mindre än 100gram).
En nackdel, som upplevs större eller mindre av olika människor, med tätt yttertält utan innertält, är att när vädret är sådant att man vill stänga till tätt bl.a. mot marken, skapas kondens på insidan av den täta ytterduken, kondens som du utan innertält inte har en skyddande tunn duk mot.

Raskesven
 
Det finns säkert bättre varianter att få för pengar men om man nu redan har ett yttertält och inga pengar kan det ju funka ändå med andra ord.

Kondens är ju inte så kul men jag ska mest använda det på fisketurer och då sover man ändå så lite så att man knappt hinner uppleva att det blir kondens innan man ska ut igen:)

I vart fall blir det till att testa i sommar, först en kortare tur hemmavid och sedan en längre fjälltur. Om jag överlever får jag väl berätta hur det gick;)
 
På sommaren är risken för kondens =0,den solstänkta tältduken är antagligen varmare än utandningsluften.Vid rinnande vatten och vid pålandsvind i skärgård är det lite annorlunda (högre luftfuktighet generellt->vindavkylning),men inte mycket.


peter
 
Betvivlar inte en sekund att man kan använda såväl tarptält som gamla yttertält.
Men att därifrån kategoriskt säga att man får samma boende komfort som i ett traditionellt känns mer tveksamt.

Jag minns alltför väl det gamla ryggåstält jag hade de första fjällturerna - visst det fungerade - men det fanns en anledning varför jag köpte ett Nammatj GT så fort jag fick råd.
Sedan var väl inte det ryggåstältet ett under av design och kvalitet - moderna lösningar är helt säkert bättre.

Tarptälten verkar desutom ofta vara rätt små. Och ett mindre tält är ju aldrig lika bekvämt som ett större att vistas i.

Uffe



Det funkar såklart - det är ju i princip det många gör med en "skräddad" tarp. Kan man dessutom använda eventuella vandringsstavar som tältstänger sparar man ju ännu mer.

Själv tycker jag dock att det kluriga med moderna hybridtält är att man kan få både myggskydd och golv till ungefär samma vikt som ett gammalt yttertält. Då får jag samma boendekomfort som med mitt vanliga tält, men med betydligt lägre vikt.
 
Tarptälten verkar desutom ofta vara rätt små. Och ett mindre tält är ju aldrig lika bekvämt som ett större att vistas i.

Ett ryggåstält inte ger såklart inte samma innervolym som ett tunneltält, men det gäller ju oavsett om det är ett eller två lager tyg. Det finns ju båda varianterna. Som du säger har det hänt en del på ryggås-fronten sen 80-talet: t.ex. rakare gavlar och lösningar som ger bättre huvudutrymme. Syns bra på tex Lunar Duo:
foto_sixmoon_LunarDuo-789382.jpg


Jämför till exempel ett Tarptent Contrail med ett Hilleberg Akto så är det svårt att säga att ett Contrail är mindre. Det är större på vissa sätt, mindre på andra. Väger och kostar hälften.

Själv har jag till exempel svårt att hitta vanliga tält där mina fötter inte ligger mot tältväven. Den biten är inget problem i de hybrider som jag har tittat på, eftersom väggarna oftast är vertikala. I ett Contrail kunde jag till och med lägga ryggsäcken vid fotänden. Prova det i ett Nammatj när du är 193 cm.
 
Senast ändrad:
Bra initiativ och en jäkligt snygg logga. Nu tänker jag inte talka o m vad mina "tre stora" vägde tillsammans då jag var ute och vandrade i veckan för då börjar ni bara gråta. Men det som var bra med vikten det var att jag började fundera på hur det ska bli lättare :) Så jag jobbar på det, även om jag kanske inte kommer att kvala in i "3F3 klubben".
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.