Terräng/fjällkarta för Norge i mobilen/OruxMaps

Hej,


Har med stor behållning använt Lantmäteriets fjäll- och terrängkartor för Sverige som Örnsätran här på forumet gjort möjliga att importera till Google Earth och OruxMaps.

Nu undrar jag om någon vet om det finns liknande kartor över Norge som man kan ladda in i mobilen och OruxMaps?
 
Det finns topografiska kartor över Norge mm på firikate.no. Jag minns inte länken exakt men testa lite så hittar du.
 
Jag vet inte om där finns kartor för Oruxmaps, men för mobilen finns en väldigt bra lösning från norska kartverket.
"Hele Norge rett i lomma"
http://www.kartverket.no/Kart/Hele-Norge-rett-i-lomma/

Henning

Tack för detta tips! Jag försökte konvertera dessa kartfiler som är i MrSID-format till något format som var läsbart i OruxMaps men gick bet. Finns ett windowsprogram som säger sig kunna göra detta här, men jag har tyvärr inte tillgång till någon dator med windorsoperativsystem.

Det finns topografiska kartor över Norge mm på firikate.no. Jag minns inte länken exakt men testa lite så hittar du.

Lyckas inte hitta länken du skickade -- men har precis fått in Statkart (toppografisk karta, motsvarande svensk fjällkarta över hela Norge) som offline karta i OruxMaps.

Så här gjorde jag:
  1. Ladda ner MOBAC 1.8 (viktigt att det inte är nyare version pga ej stöd för norgekarta i nyare) från denna sida: http://www.oziexplorer3.com/support/mobac/mobac.html
  2. Ladda sedan ner sqlitejdbc-v056.jar, unzippa den och lägg den i samma folder som MOBAC.
  3. I "Map source" välj "Startkart Topo 2 (Norway)"
  4. Jag kryssade i följande zoom levels: 14, 10, 5 och 1
  5. Som format i "Atlas settings" valde jag "OruxMaps Sqlite"
  6. I "Tile store coverage" valde jag zoom level 14
  7. Sen fick jag ta hela Norge i sex delar pga om jag valde allt så blev inte filen bra. Dvs jag började med att markera södra Norge, dvs Oslo och Bergen ungefär, gjorde en körning, markerade nästa del: Trondheim med omnejd osv. Jag såg till så att markerat område inte var större än 200000 tiles för att undvika för stora filer.
  8. Varje område tar några timmar så bara att låta datorn stå igång.
  9. Under "Layer settings: custom tile processing" kan man reprocessa det grafiska materialet och på så sätt få ner filstorkleken. Oprocessat så slutade mina 6 kartfiler på strax under 6 GB sammanlagt. För mig är inte detta något problem då jag ändå har 128 GB minneskort.
  10. När all kartprocessing är klart efter något dygn så är det bara att flytta över filerna till androidenhetens minneskort i den folder där OruxMaps läser in offlinekartor ifrån.


Om någon kan bena ut det juridiska och licensvilkoren huruvida jag får lov att vidaredistribuera de norska kartorna eller ej så hade jag ju kunnat ladda upp dessa någonstans också.



Visst ja: vid någon körning så tog ramminnet för java slut, var då tvungen att starta MOBAC från terminal med följande kommando för att allokera större mängd ramminne istället (gav den 8000M, men funkar säkert med mindre): "java -Xms64m -Xmx8000M -jar Mobile_Atlas_Creator.jar"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forslund terräng vs fjällkarta Navigering 3
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
Tärnan Handdator med GPS-enhet. Navigering i terräng ??? Navigering 5
nicko_ Androidapp med offline fjällkarta för både Norge och Sverige Navigering 7
backeby Lite pillande i Google Earth med fjällkarta. Navigering 16
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
nsidirop Fjällkarta i Nokia 5800 ? Navigering 4
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
Dahlin Fjällkarta Navigering 8
grodanbolle Digital fjällkarta. Navigering 5
Norström Fjällkarta över Norge. Navigering 8
petcatrekk Tredimensionell fjällkarta Navigering 21
jffoto Papperskarta över Glomfjellet, Norge? Navigering 3
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Otto Støver Ny kartserie for Norge, enda bedre! Navigering 3
esping Tyvekkartor Norge Navigering 0
t_andersen Karttäckning i gränstrakt mot Norge Navigering 2
Timid GPS för Toppturer i Sverige, Norge och Alperna Navigering 1
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
Stordrulen Digitala kartor Norge Navigering 3
Johnsen88 Kartor över Norge Navigering 1
44444 Vilket GPS nät i Norge? Navigering 4
Grusbus Norge... Navigering 0
CyberJunkie Liknande Gröna Kartan för Norge?? Navigering 6
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
Bosse36 Kartor/Sjökort över Norge? Navigering 1
olhe Topografiska kartan Norge för Garmin Navigering 5
Samuel Fröler Sjökort Norge Navigering 1
RobTar MapSource World Map + Norge? Navigering 2
Bertil Kartor i Norge ? Navigering 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...