Salomon Hjulstorlek/Hårdhet?

Tjo, jag äger ett par Salomon grillor, och det var dax att byta ut hjulen .. eller dax & dax, jag ville helt enkelt ha ett par hårdare hjul då jag tröttnat på att det tar stopp om jag inte trampar hela tiden (kulllagren är rengjorda, nått måste man ju gör under vintern :) ), meen mina hjul är 3 st 90mm och en 84:a mm (80A) och efter en massa åkandes till olika affärer så insåg jag att hjul bara säljs i 4 pack i samma storlek såå mina frågor är:

Kan man dra på 4 st av samma storlek, och varför har man 1 hjul som är mindre?

Vilket håll räknar man åt, är 78A mjukare eller hårdare än 82A och vilken siffra är "slut"siffran. om vi säger att man räknar hårdhet uppåt stoppar det på 90A eller änu högre?

Dom däcken jag suktar på är (eller mer eller mindre dom enda som jag hittade) är NX360 80mm 82A, är det dumt att köpa ett par 80mm om man är van med 90mm? ... och sen så var det ju det där med 82A är dom mjukar eller hårdare än 80A :p
Misstänker att det kommer bli mer gruskännsligt med mindre hjul.

Har Googlat runt lite men det endå jag hittar när man söker är massa reklam om "Vi säljer billigaste Inlines, kom å köp" men efter ett tag hittade jag detta underbara Forum och reggade mig direkt!

Föresten, är det nån som sitter på en massa bra Info-sidor om hur man tar hand om, och vad man ska tänka på med inlines kan ni väll posta dom även om ni inte skriver nått svar eller så.
Jag vill veta "allt" då jag mer eller mindre bor i mina skridskor sen 2 sommrar tbax då jag flyttade till Forshaga, jag tackar Värmland för den brilljanta iden att asfaltera en gammal järnväg mellan Forshaga och Karlstad, 2 mil underbar asfalt och härlig natur enkel resa till jobbet. :D

Tack på Förhand! :)
 
Har ett par likadan skridskor. Jag köpte hjul styckvis på nätet (glömt sajten just nu, finns flera).
2x 84mm 85A
6x 90mm 84A

iden är att ett mindre hjul slits mer än ett större, därav det hårdare 84mm hjulet.
84A hårdare än 82A. 78A är nog i mjukaste laget.

Skulle nog rekomendera att du håller dig till de tänkta hjuldiametrarna. Annars riskerar det fjärde hjulet att hänga i luften (än värre blir det om det är större). Längden på skenan verkar ha varit bestämd och då fick det inte plats med 4st 90mm hjul.

Tänk på att hårda hjul är snabbare, men ger mer vibrationer som fortplantar sig upp i fötterna. Kan bli obehagligt på dålig asfalt. Mjuka hjul är långsammare men ger bekvämare gång.

Snålvarianten är ju att köra med tre hjul per skridsko. Sliter hjul rätt snabbt dock.
 
Det mindre hjulet

är för att få plats med trampdynan och bulten som håller fast skon i chassit. Hjulen bör sitta lika långt ned och då behöver du skillnad mellan hjulens diameter. Större hjul borde det inte finnas plats för i chassit men mindre kan funka.

Jag underhöll tidigare en Inlinessite men det var länge sedan den uppdaterades. E-postlistan med rätt omfattande trafik finns i ett arkiv se http://www.sssk.se/listor/arkiv/index.htm nånstans finns nog websidorna också arkiverade men jag hittade dem inte just nu.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...