Lättviktskläder

För ett bergsmarathon behöver jag lätta kläder. Mina tankar blir då... Vintätt=lätt och vattentätt=tungt. Å ena sida fungerar regnkäder både som vindskydd och regnplagg. Å andra sidan blir jag blöt i.a.f när jag springer. Någon som har erfarenheter från detta eller tankar och/eller uppslag att dela med sig av? Vilken typ av skalplagg hade ni använt?
 
3338; sa:
För ett bergsmarathon behöver jag lätta kläder. Mina tankar blir då... Vintätt=lätt och vattentätt=tungt. Å ena sida fungerar regnkäder både som vindskydd och regnplagg. Å andra sidan blir jag blöt i.a.f när jag springer. Någon som har erfarenheter från detta eller tankar och/eller uppslag att dela med sig av? Vilken typ av skalplagg hade ni använt?

Kepa och en mesh-fodrad vindjacka.


peter
 
Mina erfarenheter: Vindjacka är rätt onödigt när man springer, om det inte är rejält kallt. Dessutom springer du med ryggsäck, varför du inte behöver vindskydda ryggen. Att springa i regnstället blir väldigt svettigt, och min lösning var att skaffa ett underställ (Craft) med vindtät framsida (finns även dylika tights) och ett par tunna vindbyxor, samt komplettera med en renodlad regnjacka. Vill du spara en slant så kan du sy fast en vindtät tygbit utanpå något av dina gamla underställ.

/A.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...