Handskar på fjällvandring

Läderhandskar?

Varför inte ett par rejält infettade läderhandskar?
Slittåliga, värmande, mygg- vind- och vattenresistenta.

Desto mindre foder desto bättre.
 
Läderhandskar är egentligen outstanding!
Väger mer än ett par handskar behöver göra bara.
Men det behöver man ju inte bry sig om, om man inte vill.
//Peter
 
langby; sa:
Ett par tunna underställshansdkar, ett par i windstopperfleece eller mjukskal samt ett par överdragsvantar i GTX så klarar man i princip allt en sommarvandring kan uppbringa. Bara att kombinera efter tycke och smak. Man klarar flera temperaturer, regn, vind och mygg utan problem. Överdragsvantarna kan ju vara i Paclite om man inte har tänkt använda händerna så mycket.
Shit, det där är mer avancerat än jag behöver på vintern...

På sommaren har jag kört med ett par tunna fingervantar (Extremities Thinny gloves, tills jag upptäckte att H&M har nästan lika bra för 29 kr...), och ibland (på turer in i glaciärområden samt sent/tidigt på säsongen), kompletterat med billigast möjliga skalvantar, ett par Marmot Shell Mitt (300 spänn). Med denna kombo, alt enbart H%M-vantarna, har jag gått många, många mil. I sol, regn, snö, sursnö, dimma, på snö, i vatten, etc. Enda jag inte gjort är väl klättrat i den, då kanske jag skulle tänka annorlunda.

En viktig skillnad mot vintern är att handskarna är relativt lätta att torka, vilket jag tycker gör skalvantarna mindre viktiga. Man står ut nåt dygn med våta fingervantar, och skulle man tycka det är kallt så stoppar man händerna i regnjackans fickor.

Kollar man t ex Haglöfs, så går underställsvantar på 200:-, softshellhandskar på ca 400:-, och skalvantar på som billigast 600, ända vägen upp till tusenlappen. Så mycket pengar har jag inte ens lagt på regnstället.
 
De här viktiga delarna måste torka snabbt även i vått väder och det gör thinneys.
Skalvantar i mex-tex eller skinn är sköna att sitta på, att ha som extra knottsäkra hand och handledsfodral, samt som lägertofflor.
Mextex torkar snabbast och skinn känns mest positiva.

go tur
 
Någon som har provat ITAB:s Mountain-handske? (http://www.idefixteko.se//open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16386&plats_id=1389)

Är den fodrad eller lämpar den sig för fjällvandring/skogsturer vår/sommar/höst?

Kvalité?

Tänkte passa på att köpa lite prylar från samma ställe nämligen.
 
Re: Re: Re: Extremities Thinny Gloves

pal2; sa:
2004-06-16; sa:
Men dessa är inte vattentäta ! Tycker du inte den där grå, regniga dagen med fukt som kryper uppåt hur man än gör i alla skarvar på regnkläderna och +2 C är jobbig.

Jo, sådana dagar med sådant väder har jag haft. Men gör det så mycket beträffande händerna och fingrarna tycker du? De är inte vattentäta, behöver de vara de? Det var sommarfjället de var avsedd för väl? I somras hade jag motvind i närheten av halv storm gissar jag, noll-gradigt och snöslask och vantarna var tillräckliga. När de var blöta så kramade man ur vattnet bara, la de i en ficka ett tag och sen var de torra.

Lycka till
Peter P.

Stämmer väl med mina erfarenheter.

Jörgen
 
2004-06-16; sa:
Vill få lite tips på handskar till en sommarfjällvandring.

Det jag söker är handskar som klarar regn men även klara vara bra mot mygg och kvällsmys när temperaturen sjuker.

Jag har två favoriter:

supertunna fleecehandskar av den typ du kan köpa på H&M för en 25-30 kr. Dessa är lätta, snabbtorkande, billiga och ryms (nästan ;) ) i en tändstickask.

Och försvarets gamla tumvante i brungrågrönt ylle med hål för pekfingret. Fortfarande lätt men varmare och tål t o m lite "snökyla", hålet för pekfingret gör det lätt att meka med kök etc. Billiga oxå :).

//J
 
Jag använder tunna fingerhandskar. Vid regn och pi.sväder har jag ett par marmot pre-cip fingerhandskar. Tyvärr hittade jag inte "skalhandskarna" på deras hemsida längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
guhj Rädda / återställa getläder (handskar) Kläder 7
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
andre_sjodin Neopren handskar?! Kläder 7
tussilago Sealskinz handskar i Sverige? Kläder 3
månswe Handskar som håller Kläder 3
ekis Arbetshandskar som handskar? Kläder 7
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
ponken79 Hestra handskar Kläder 3
rikard_wiberg_hotmail.com Handskar för kalla aktiviteter. Kläder 5
wal Handskar för friluftsbruk Kläder 5
Onedge Ortovox handskar ! Kläder 5
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
HannaE Svala handskar? Kläder 8
Bra handskar... Kläder 1
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Ix Handskar Kläder 0
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
MTB Handskar Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
Fröderberg Handskar för tidningstest Kläder 8
Torra handskar? Kläder 9
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.