Ingåing av kängor?

Guest

Gäst
Jag köpte i dagarna stolt ett par nya Lundhags Professional kängor. Har nu vid två tillfällen á 2 h varit ute och provgått och gått in dem. Men de tränger på insidan av båda fötterna (som om det sitter ett par skridskor där). Efter ett tag blir det bättre men det är inte 100 % funkis. Vad tror ni? Kommer skorna att 'gå till sig'? Vad har ni själv för erfarenheter av nya kängor?
 
hose; sa:
Jag köpte i dagarna stolt ett par nya Lundhags Professional kängor. Har nu vid två tillfällen á 2 h varit ute och provgått och gått in dem. Men de tränger på insidan av båda fötterna (som om det sitter ett par skridskor där). Efter ett tag blir det bättre men det är inte 100 % funkis. Vad tror ni? Kommer skorna att 'gå till sig'? Vad har ni själv för erfarenheter av nya kängor?

Hej,

När jag går in kängor brukar jag låta dem stå fyllda med varmt vatten över natten. Sedan tömmer jag dem på morgonen, tar jag på mig strumpor och sockor och ger mig av ut i skogen några mil.

Det brukar vara en bra första början att få dem att anpassa sig efter mina (konstiga!) fötter.

/Mats
 

Guest

Gäst
eyck; sa:
Hej,

När jag går in kängor brukar jag låta dem stå fyllda med varmt vatten över natten. Sedan tömmer jag dem på morgonen, tar jag på mig strumpor och sockor och ger mig av ut i skogen några mil.

Det brukar vara en bra första början att få dem att anpassa sig efter mina (konstiga!) fötter.

/Mats

Tjenare :)
Wow, det där lät lite roligt :) Jag ska ta och prova det över natten nu och ta på mig de imorgon bitti och gå någon timme! Jag kanske också lider av konstiga fötter! Tack för tipset :) /Henke
 
Jag köpte ett par meindl island pro i somras och började gå i dom innan vandringen. Dom första milen så kändes dom precis som du sa. Det kändes som man hade skridskor på fötterna och fick typ kramp i dom nästan. Men efter sådär sammanlagt 4 mils vandring i dom så släppte det, efter 8 mils vandring så började dom t.o.m bli sköna :p
Det blir nog bättre med tiden ska du se. Har inte testat "vattentricket" men det funkar nog bra, speciellt för kängor utan gtx-foder.
 
Jag gick in mina nya Lundhags Fjell tidigare under säsongen. Din beskrivning i början känns igen lite grand. Kanske att jag hade lite bättre tur med passformen. Jag körde inte med vattentricket dock. Det tog cirka 2 mils strövande i närområde, lite söndagsutflykter plus att jag gick upp på Fulufjället cirka 5-6 mil en helg med lätt fjällpackning (3-dagars tur). Efter det tycker jag att de sitter som gjutna. Nåt enstaka litet skav på grund av svettiga strumpor var allt på en 8-dagars tälttur kring Kebne. Således: gå in dem ordentligt några mil. Sen ska de nog vara jättesköna.

God Fotsättning
Peter P.
 
Jag lät inte vattnet stå i mer än någon minut, sedan gick jag en kort promenad (15min). Sedan gick jag (utan vatten) längre och längre turer varje kväll under två veckors tid, sedan blev det dagsturer. Nu är kängorna hur bra som helst.
 

Guest

Gäst
Stort tack !

Tack för alla sjyssta svar, ni har lyckats lugna ner mig lite grand nu :p Alltid skönt när andra delar med sig av erfarenheter som varit i samma sits! :) Jag lovar att jag ska gå så mkt jag kan med kängorna! ... Innan den stora turen ;)

Go kväll önskar Henke!
 

Guest

Gäst
... eftersnack

Skulle bara vilja framföra att jag provat det så kallade 'vattentricket' jag blev tipsad om - med väldigt gott resultat! De anpassade sig mkt bättre efter det. Några dagar till så sitter de som handen i handsken ;)
 
Hejsan!

Håller också på med att gå in ett Lundhags Professional för tillfället. De har varit lite kluriga. Jag köpte ett par 45:eek:r trots att jag brukar ha den storleken i andra skor. Lundhags brukar rekommendera en storlek större eftersom de drar ihop sig en aning, men i affären kändes de väldigt rymliga.

De första testrundorna glappade de rätt så rejält i hälen. Men det blev bättre och bättre. Nu glappar de ytterst lite, men de har börjat trycka lite över "tåhälen", dvs lilltån kommer lite i kläm. Jag ska kontakta Lundhags i veckan, men jag undrar om någon här har varit i samma sits? Eftersom kängorna är så pass dyra vill man naturligtvis försäkra sig om att de kommer att sitta bra i framtiden.
 
Lästa ut hos Lundhags

Lundhags brukar ha en bra service. Ange problemet så fixar de säkert detta.
Jag har själv skickat kängor för utlästning (som krympt, på längden, efter ca 10 års användning). Detta fungerade utmärkt. Jag vill minnas att det inte var speciellt dyrt.

M v h Björn
 
Nu har jag ju möjlighet att byta upp mig i storlek och det blir det jag gör. Ditt alternativ är ju bra om man har haft kängan i några år som du beskrev.

Noterade en intressant sak:
I affären när jag provade kängan tog jag ut filtsulan och ställde mig på den. då hade jag ungefär 1 cm tillgodo. Gjorde samma sak nyss och då hade jag INGET tillgodo. Är det inte konstigt att filtsulan krymper?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.