3.5 min med Nova

Jag köpte ett optimus nova kök innan sommaren och har använt det ganska mycket sedan dess. Har använt både fotogen och diverse typer av bensin i det.
Nu undrar jag hur man får köket att koka vatten på 3.5 minuter eftersom jag får vänta ca 6 min. Jag använder trangias standardkärl och ett alu vindskydd.
///jonas
 
Halvdann pump

Jag har oxå rätt nyligen skaffat ett Nova(tröttnade på mitt MFS) och tycker det tar lite väl lång tid på sig att koka upp vatten. Hur lång tid har jag aldrig kollat men längre än primuset iaf.
På mitt Nova är pumpen ganska trög, liksom svårt att få upp ett bra tryck i flaskan, men under de två veckor jag använde köket blev pumpen trevligare och trevligare...den måste väl kanske köras(pumpas) in precis som en motor..
Testa att försöka få upp ett bättre tryck..

Mvh Per Wíklund, Umeå
 
Idialiska förhållanden

När en tillverkare anger sina prestationer så sitter de inte ute i 10+ med kallt sjö vatten.
MSR t.ex. startar med 20 gradigt vatten(står på deras sida) och säkerligen rummstemperatur. Vill du få bästa tiden skall du alltså vara inne. Då kanske du kommer ner i tillverkarens tider.

Tuta och kör bara, Peter.
 
MFS

Med mitt Primus MFS kom jag ned till 3 min och 20 sekunder med 1 liter 12 gradigt vatten utan lock. Med fotogen. Bensin gick långsammare. Alu eller rostfritt gjorde ingen skilnad. MSR vindskydd och nästan vindstilla.

Jag pumpade upp maxtryck och vred på så mycket köket klarade. På maxtryck med fotogen blir lågorna gula om man vrider på för mycket. Enligt primus ska köket klara 3 minuter, jag tror att det gör det om man börjar med 20 gradigt vatten, men inte med bensin, då behövs en minut extra.
 
hmmm

NOVA är inte precis det kraftigaste kök som finns... tex: explorer(optimus) är kraftigare. NOVA är byggd för att vara ett robust, litet, efektivt & lätt kök... inte något annat. sen så krävs för att man ska kunna koka upp 1liter vatten på 3.5 min att man har precis rätt tryck i flaskan.. inte så mkt som möjligt. några extra pump kan sänka effekten radikalt
 
Locket på

Glöm inte lägga på locket. Om man kollar i t.ex. en spisbruksanvisning, så ser man att det krävs mindre effekt om locket är på.
 
Vad spelar det för roll om ett kök kokar upp vatten ett par minuter längre?

Det viktigaste tycker jag är att köket är lätt, driftsäkert och har en bra reglering av lågan.

Allt detta har Nova-köket.

Är jag ute i naturen och kopplar av från vardagsstressen så bryr jag mig inte om några minuter hit eller dit när jag lagar mat.

Ställ er frågan varför ni är ute i naturen.
Är det för att snabbt ha det avklarat så att ni kan komma hem till TV-soffan?
För mig är en av höjdpunkterna att hitta en lägerplats med en vacker utsikt där jag i lugn och ro kan laga till något riktigt gott.

Mvh Juha Silfver
 
Håller med föregående talare

Dessutom har Nova en fenomenalt kort förvärmningstid (ner mot 10-15 sekunder) vilket gör att man kommer igång i princip omedelbart.

/J.
 
Segt kök

Ja, jag har ju själv erfarenheter av hur lång tid ditt Nova tar...
Själv har jag införskaffat ett MSR pocketrocket och det går fort samt väger bara 86gram.
Inte dåligt va, eller hur Jonas.
 
Måste bara kommentera Joru och Silfver om att det inte spelar någon roll hur lång tid det tar. Jag förstår er syn på saken men jag tycker personligen att ett snabbt kök är att föredra. Beroende på var på våran jord man befinner sig och vad man håller på med så har man givetvis olika krav. Om man befinner sig i arktis miljö tycker jag att man kan ställa krav på att snabbt kunna koka upp något varmt att dricka så snabbt som möjligt. Skogspromenaden hemma i sverige en fin vårdag
då tycker jag att ett långsammare kök räcker gott och väl.

Men som sagt, det är ju bara min åsikt!

Må väl

Stefan
 
Smälta snö

Jo, ska man bara ut i skogen på sommaren så är ju gas eller T-sprit att fördedra, det är ju så tyst och skönt.

Ska man dag ut och dag in omvanla snö till 4 liter vatten per person och dag så är det bra med effekt. Men, nån minut hit eller dit kvittar.

MFS tar ca 1 min att förvärma med bensin och ca 2 min med fotogen. Då menar jag inte tiden till man kan vrida på, utan tills det går på full effekt. Nova går snabbare, speciellt om man bara menar tiden från det man tänder till dess att man kan vrida på kranen.
 
Tid...

Jag har inte märkt att nova tar längre tid till uppkok än mina andra tryckkök (KAP-Arktic undantaget - KAP är i en klass för sig) och det beror på att förvärmningen är så mycket snabbare. Ca 5 min från tändning av förvärmningsbränslet till kokande vatten. Det är samma ungefärliga tid som mitt XGK, mitt Explorer och även KAP om man inte kör det på högsta tryck.

Novan har dessutom suverän bränsleekonomi. Drar hur lite som helst :).

/J.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
perdavid Tystbrännarhatt Nova, svårt med funktionen? Kök och brännare 6
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
Polar300 Dawg-A-Nova silent cap - provkörd... Kök och brännare 39
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
spokane Småputtra på Nova? Kök och brännare 10
angerheim Effekt med Nova Kök och brännare 16
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
Johnboy Improvisera veke till NOVA Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
VH Omni Fuel vs XGK EX vs Nova Kök och brännare 15
johanniska Nova slår sig? Kök och brännare 1
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
fredric_verklig.se Nova kök till Trangia.. Kök och brännare 11
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
dizable Strul med NOVA Kök och brännare 6
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
havskayak Ang Nova Kök och brännare 14
realout Omnifuel eller Nova? Kök och brännare 3
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.