Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!???

Letar varma skor till den manliga delen av familien. Vi har nu flera Sorel Glacy Lace i huset som har utomordentligt passform för oss med fötter där stortårna är både störst och dessutom raka.. Till skilnad från hur ~98% av dagens skor fortfarande är formade.. Tyvärr verkar den lasten bara finnas på dammodeller
Det är alltså inte snack om väldigt bred läst, men avrundad form som ej svänger in på insidan av stortårna..
Några förslag?

https://www.snowtraxstore.co.uk/5407/sorel-glacy-explorer-shortie-boot-elk-2019.jpg

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk
 
Hur lätt och førnuftigt den æn är så tvivlar jag på att 15åringen går med på att gå i gummistövlar [emoji12]

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk
 
Titta på stövlar från Muckboots. Bra bred på lästen,varma och ganska diskret design. Kanske inte lättaste men väldigt sköna.
 
Jag trodde han skulle använda dem utomhus i snö. Dtil mässigt så tycker jag att de där små Sorel mest liknar damskor.
 
Helt riktigt. Och utomhus i snö behöver man ej gummistövlar. Fodrat läder är varmare än cellgummi. Och skor med snörning sitter bäst på foten..

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk
 
Nej där har du fel läder är betydlig kallare än polyuretanskum, Polyver är inte gummi stövlar därimot så använder Sorel natur gummi på nederdelen på flera modeller vilket är kallt och tungt.
 
Nu tänkte jag mer på skor av läder i kombination med kraftig isolasjon på insidan. Men som sagt oavsett om cellgummi är varmt så är stövlar ej aktuellt. Någon typ av snörning är ett krav.

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk
 
Köpte precis ett par Feelmax Kuuva 5 och är jättenöjd, de är ”barfotaskor” med tunn sula och inte så mkt inbyggd isolering men köper man lite större storlek får man plats med flera innersulor och raggsockor eller kanske en innerfiltsko. Funkar jättebra för vintrar i södra sverige.
Stor och bred läst som inte svänger in vid stortån, med zero drop dvs ingen klack.

För norra sverige så har jag läst mkt bra om Steger Mukluks och ffa deras Arctic-modell. Den tar dock en liten stund att snöra på men de har även modeller som är lättare att hopps i och ur. Även dessa är mer åt barfotesko-hållet dock med tjockare sula så den ska palla riktigt kalla temperaturer.
 
Har även ett par Sorel Caribou, tycker det är bra passform där den inte svänger in vid stortån. Dock tunga som bly, blir alltid trött väldigt fort när vintern börjar och jag drar på dem. Men mot slutet av vintern har man vant sig och tränat upp musklerna :)
 
Mukluks ser sköna ut, men skapligt hög prisklass.

Det jag kom just fram till att märket Klim har en modell som verkar vara en brandad version av den Treksta har tagit fram med Nestfit läst https://www.klim.com/search?keywords=Nestfit
Ekstremt god passform, men varken den modellen eller Trekstas Siberia GTX ( Treksta EBK535 ) https://global.rakuten.com/en/store/kyuzo-outdoor/item/ebk535/ finns i Skandinavien.

I Klim EU butik så finns bara US8 dam å US9 herr
https://www.klim.com/search?keywords=Nestfit
Treksta har många andra modeller med Nestfit passform som jag kan rekommendera till de med stortåna som störst och ej inpressade

0f0074c34dcb7af998370f4bfde39608.jpg
85e2508e2ee0b8b00f89ff60cc4bc238.jpg
 
Senast ändrad:
Muckboots är svinbra, lite olika varma beroende på modell.

Min erfarenhet av Sorel är att de spricker i gummit, både jag och hustrun har drabbats av detta. Hon har nu köpt ett par Meindl Sölden. Samma typ av konstruktion, men rejälare. Verkar väldigt bra och kostade under tusenlappen tror jag.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Vandrare Varma överdragsbyxor? Kläder 34
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
Mada92 Sorel Caribou - hur behandla lädret? Kläder 7
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
crisscross Sorel Glacier ej vattentäta. Vad göra? Kläder 4
haggloader Funderingar kring köldkängor och Sorel Glacier Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...