Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset

Hej på er.

För tillfället har jag en uppsättning med lätta grejer för vandringar på led. Nu sitter jag och filar på min andra väska med grejer för dagsturer och 1-2 nätters övernattning.

Här tar jag inte hänsyn till vikt utan nördar loss lite med sådant jag vill testa och tycker är trevligt att ha med sig.

Jag har sett flera använda någon form av större metallkopp/kastrull/burk där de har en flaska i metall som passar perfekt. Jag vet att många har olika uppsättningar av grejer de har hittat.

Det finns även färdiga (svindyra) som denna:
GEN3-bottle-and-cup-set__40318.1465477727.1280.1280_1024x1024.jpg


Jag har letat lite här och var online för att bygga mig min egna uppsättning liknande denna. Men himla svårt att veta vilka flaskor som passar i vilka muggar. Någon här kanske har något liknande och kan ge mig tips?

Är inte intresserad av Crusadercup eller dylikt utan det är denna typ av flaska och mugg jag är sugen på. Och det skall vara i metall. Tack på förhand :)
 
.

Vet att GSI stainless bottle cup och Kleen kanteen 40oz vattenflaska passar ihop. Tror även att Nalgenevarianten i rostfritt passar också.

Annars verkar ju Pathfinder:s set väldigt intressant. Lite "crusader cup komplett kit som tar lite plats i packningen" fast inte crusader cup =)

Mvh
 
Vet att GSI stainless bottle cup och Kleen kanteen 40oz vattenflaska passar ihop. Tror även att Nalgenevarianten i rostfritt passar också.

Annars verkar ju Pathfinder:s set väldigt intressant. Lite "crusader cup komplett kit som tar lite plats i packningen" fast inte crusader cup =)

Mvh

Tack! Skall ta mig en titt. Ja i värsta fall får jag väl köpa mig ett set från pathfinder school. Brukar dregla över deras små set.
 
.

Tatonka har en liknande mugg(gsi kopia) som passar över en 1 L vattenflaska(typ kleenkanteen och Nalgene).

De har några på sin hemsida men tror att det var den här:
http://www.tatonka.com/en/Outdoor-Kitchen/Cookware/Handle-Mug/4072

Annars vet jag att de har ett mini spritkök med "mugg/gryta" och lock till som också ska passa 1L flaskor. Länkar här:
http://www.tatonka.com/de/Outdoorküche/Kocher/Alcohol-Burner-Set/4133

Annars sök "nesting cup/pot".

Nackdelen med dessa är kanske att de tar för lite volym.

mvh
 
.

hum...Tror att när det gäller "komplett kök" så blir nog Pathfinder setet det som lyckas bäst ändå. Om du inte vill snegla in på alu/titan kastruller. Där finns det lite mer att kika på. Inte så många tillverkare idag som satsar på rostfria dylikar vad jag har sett (har letat jag också).

Mvh
 
Många bra förslag. Jag får väl se om jag bränner lite cash på ett pathfinder set. Hade tänkt snåla lite och fixa ett "eget" men då måste de passa. Men bra förslag från er alla. Utsidan levererar ;)!
 
Glöm Pathfinder - har pressade gängor i.st.f. skurna som t.ex. Nalgenes stålflaskor, t.ex. MSR Miniworks INTE passar något bra på vare sig Pathfinders flaska eller canteen.

Kör själv med Nalgene Guyot Standard 1L i rostfritt, den med raka sidorna eftersom den är lite stadigare, + Vargo 750ml Titanium mugg.

Nalgene Guyot Backpacker är avsmalnande nedtill och står inte lika stadigt stadigt och skramlar när man bär den nedstoppad i muggen. Det kan man i.o.f.s. motverka genom att sätta muggen upp och ned ovanifrån på flaskan. Backpacker är dock smidig om man använder Stanley adventure Cookset 0,71 L som är avsmalnande nedtill.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
calmelon Behöver 2 högre kärl Kök och brännare 10
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Jackiie Trangia - behöver jag mer? Kök och brännare 30
såg söker efter mf kök som inte behöver förvärma. Kök och brännare 9
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
StefanN Stora killar behöver stora kastruller! Kök och brännare 11
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.