"Bästa" köket för hög höjd

Hej,

Vill ha ett komplement till mitt Trangia.

Kommer användas på höghöjd och i sträng kyla. Smälta snö är det de kommer användas mest till.
Vilket kök är det mest kompromisslösa och "bäst"? Driftsäkerhet och robusthet smäller högre än att kunna laga gourmemat.

Det jag kollat på är

Primus Omnifuel
MSR XGK Ex
Optmius Nova+

Vad finns mer som kan va en contender?

Inte testat något av dom men av det man läst verkar XGK det bästa?
Novan får mkt bra recensioner och är billigast men får minus för att det verkar vara svårhanterligt vid kyla?
 
Primus Omnilite Ti. Är enligt min uppfattning bättre än Omnifuel; bättre, stabilare och lättare reglerbar låga.

//L
 
Ett renoverat och genuint gammalt Optimus 111 (eller möjligen 111B om du kan få tag i ett) med den ursprungliga högljudda brännaren är otroligt driftsäkert i alla väder och på alla höjder! Klart mycket bättre tillverkningskvalitet än det mesta på dagens marknad...
 
Smälta snö säger du...Du säger inget om vikt så därför tipsar jag om Optimus 510 ;)

...nej men en 111:a som Odd H säger..den är driftsäker, slanglös och enkel i kyla..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    104.3 KB · Visningar: 1,165
Hej,

Vill ha ett komplement till mitt Trangia.

Kommer användas på höghöjd och i sträng kyla. Smälta snö är det de kommer användas mest till.
Vilket kök är det mest kompromisslösa och "bäst"? Driftsäkerhet och robusthet smäller högre än att kunna laga gourmemat.

Det jag kollat på är

Primus Omnifuel
MSR XGK Ex
Optmius Nova+

Vad finns mer som kan va en contender?

Inte testat något av dom men av det man läst verkar XGK det bästa?
Novan får mkt bra recensioner och är billigast men får minus för att det verkar vara svårhanterligt vid kyla?

Jag har en gammal variant av MSR XGK och den är sjukt driftsäker. Inga rörliga delar (förutom pumpen då) och går på i princip vilka flytande bränslen som helst.

Så om det kan vara ett problem att få tag på rätt bränsle, typ utomlands, eller om du är rädd för funktionen på o-ringar eller dylikt, då röstar jag på MSR XGK. :)

Nu köpte jag förstås ett Soto Muka jag med, verkar lovande den med så här långt. :)
 
Har ett Optimus Nova (inte plus) som jag sätter i mitt Trangia vid multibränsledrift. Rekommenderas gärna ihop med någon form av hattbrännare, då det blir tystare. Du hittar säkert flera olika alternativ här om du söker lite.
 
Vad är hög höjd i det här fallet

Optimus nova reserverar sig för höjder över 4000 meter och det är fler kök som kan få problem med för fet förbränning om man inte byter munstycke till sådana som ger magrare flöde (typ kör med fotogenmunstycke när man kör bensin om man märker att lågorna börja bli väl gula i topparna när man når allt högre höjder) .

Annars om det inte är så högt och vill köra i trangia som vindskydd och använda dess grytor så skulle jag välja först Optimus Nova och i andra hand Omnilite TI efter ombyggnad - varför jag säger omnilite beror på att den har reglernål vid brännaren och inte som dagens MF-brännare för trangia med en fast inställning.

Det fins de som byggt om primus omnifuel för tragia - men den brännaren är lite i största laget effektmässigt och har inte lika stor reglerområde som de tidigare nämnda med optimus nova (utan plus) som den klara stjärnan när det gäller reglermöjlighet nästan ekvivalent med en gasolbrännare.

omnifuel är lite som en reamotor med maximal snabbast uppvärmning för ögonen och inget för långkok eller annan finlir

Dom flesta avråder från Optimus Nova+ just för att regleringen genom att vrida på slangen fungerar mindre bra (i tex. stark kyla) utan man skall istället ha Optimus Nova _utan_ plus där reglernålen har egen 'ratt'.

Tänk på detta när du letar recensioner på olika kök.
 
Jag har ett XGK och det har hittills visat sig vara helt bombsäkert, dock har jag inte varit på några jättehöjder med det. Men jag flänger runt en del och möjligheten att kunna tanka med nästan vad som helst är värt mycket. Effekt för att smälta snö finns det gott om och med lite feeling på reglervredet och ett lock från en tonfiskburk går det bra att småputtra pastasås också.
 
Tack för alla svar.

Aldrig sett ett Optimus 111 i verkligenheten, men på bilderna ser det rätt skrymmande och tungt ut?

Optimus Nova utgår om det börjar krångla över 4000 m.

Läst en review om MSR XGK där den får några minus på att pumpen är i plast och att koppling lätt läcker? Någon som kan verifiera att det är svaga delar? Annars verkar det köket vara det jag söker.

SOTO köket var häftigt men tror jag vill ha något mer beprövat efter jag läst lite om det med.

Känns som det står mellan Primus Omnilite TI och MSR XGK Ex nu

Kan tillägga att det kommer användas där det inte alltid är lätt att få tag på fint bränsle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
avslutatmedlemskap1004 Bästa köket Kök och brännare 2
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Brune Bästa kolgrillen som ryms i kajaken? Kök och brännare 23
Arvidsjaur Bästa bensinköket Kök och brännare 36
thureb Bästa bränslet till 111T Kök och brännare 23
Prylgalen Bästa kaffet i naturen, hur? Kök och brännare 38
bäfver Bästa Primus kök??? Kök och brännare 25
ctve8n Bästa käket? Kök och brännare 2
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
livetarunderbart Bästa vinterköket? Kök och brännare 37
JensLarsen Bästa fotogenen? Kök och brännare 5
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
JMel Under köket på vintern Kök och brännare 9
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
coccozz Bränsleflaska av annat märke än köket? Kök och brännare 22
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson IKEA-köket Kök och brännare 24
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
Broder Bob köket slocknar inte Kök och brännare 2
Nalla Var fins det Vedeldade köket Sierra? Kök och brännare 1
hawker Skippa köket, om ni vågar... Kök och brännare 32
tango Gryta 80 mm hög och diameter 145mm och infällbara handtag? Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
orren86 Gas- hög höjd? Kök och brännare 6
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
rasja Trangia på hög höjd? Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.