Paddla till Nordpolen?

2012 tog sig en Norrman och en Estländare från Nordpolen till Spetsbergen

http://www.arcticreturntour.com/

Även dom hade problem med strömmar och jag har för mig att dom nästa fick paddla dubbla sträcka mot vad dom planerat. Jag tror dock att deras val av Tahe Lifestyle 420 var ett bättre val än dom långsammare och ömtåligare kanoter man valt i programmet.

9618122_orig.jpg

Men problemet för Rune och Cecilie var knappast paddelhastigheten, man hittade ju knappt något öppet vatten att paddla i..
 

Bland PE kajaker skulle jag nog överväga tex Boeral Design Epsilon 300 som har volymen och är tillräckligt lättdriven.
Man har dragit glasfiberpulkor av och an till polerna under många år. Med förstärkt skrov och glidyta som på traditionella pulkor öppnar sig valen ganska mycket. En expeditionskajak med hyfsat platt botten skulle nog intressera mej mest, tex Arrow Empower, Rockpool Menai 18, NDK Explorer, Tiderace Xplore-X men även en rundare (och kanske lite otippad med tanke på min normala paddelstil) VKV Offshore kunde vara ett alternativ att börja bygga på.
 
Tack för länkarna, eftersom jag inte har någon TV är det lätt att missa sånt. Ska kolla in SVT programmet.

Ang Kajaken/Kanoten har jag ingen aning vad som skulle lämpar sig, som vanligt skulle jag nog helst vilja tar något som är smidigt att handskar. Men de där breda Ally hade i alla fall inte varit mitt första val….
Jag skulle nog hellre tar en liten och lätt kajak och drar en ren transportkajak efter mig - på denna någon slags hållare så att man kan har paddlekajaken uppe på den andra när man ska drar i snön. Transportkajaken ska alltså även fungerar som pulka.
Då slipper man att har packningen uppe på kajaken som många har = packningen bli inte lika utsatt och tyngden kommer ned. Och en transportkajak skulle man kunna packa mkt smidigare.
Förstås behöver man bygger en sådan först men ska man på ett sådant äventur lär det ju inte vara det största problemet
 
Har paddlat mycket med både kanadensare och kajak och när det är mycket i/ur och inga vågor så gillar jag kanadensaren mycket bättre.

De hade problem med viktbudgeten som blev 10 kg extra per skalle mot vad de tänkt. Ally väger hälften mot vad en Tahe Lifestyle eller motsvarande så även där är valet lätt.

Friktionen mot snö/is tror jag inte är någon skillnad och man kan valla materialet oavsett vad man använder.
 
Som enkelpaddelentusiast tycker jag förstås inte att Allyn är ett så dåligt val, speciellt som jag haft en själv :)

Jag har förstås inte ens tänkt mig att paddla till nordpolen men om det vore så att om man kan paddla flera kilometer i taget skulle jag välja kajak. Om jag var tvungen att kliva i och ur var hundrade meter för att dra över isflak så blev det kanadensare.
 
Tahe Lifestyle 420 verkar vara mkt lik Seabirds Discovery 420.

Vad skiljer dem åt vid en sådan Expedition, finns det ngn som provat båda?
 
Senast ändrad:
Tahe Lifestyle 420 har sina rötter i Trapper Easy. Easyn var en 4meters komposit kajak som mest användes som en rekreations kajak. Eftersom den vägde under 20kg var den lätt att hantera. Den fanns även att få med en utvändig aluköl vilket dom flesta som köpte kajak valde.

Lifestyle 420 är 200mm längre och något smalare. Den har också något mer kurvatur på kölinjen vilket gör att den funkar fint även i strömmande vatten. Lifestylen och Easyn är båda konstruerade att paddlas utan roder.
Lifestylen är mer inriktad på touring paddling och den går även att rolla. Både Easyn och Lifestylen är ytmodulerade och formarna är CNC frästa vilket ger ett helt symetriska skrov
Lifestylen konstruerades början på 2010
 

Bilagor

  • life420.jpg
    life420.jpg
    25.7 KB · Visningar: 772
  • easystyle.jpg
    easystyle.jpg
    27.2 KB · Visningar: 1,016
Tack för länken Kjell Kul att se att grabbarna använde Yukon kajaker jag är fortfarande övertygad om att kajaker liknande Yukon och Lifestyle 420 är bra val för en sådan här resa.

Här en bild på Dubside när han tar sig över mållinjen i maratondelen av Grönlandsmästerskapen. Ser ut som Dubside tänker rolla. Man ser också att han paddlar utan roder vilket förstås funkar alldeles förträffligt.

e708b4e9d7.jpg


Vill man använda kajaken mer som pulka är Liquids XP model ett intressant val

http://liquidlogickayaks.com/REMIX_XP10.cfm

Hans Friedel
 
Tuffa karlar.

Mkt intressant och sevärd film. Med torrdräkter forcerar de råkar i drivisen. Mäktigt. Flera dimensioner värre än vad jag kan tänka mig att utsätta mig för.

Kommer att titta på den flera gånger.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Lincoln Orjan Paddla Bolmen till Ängabäcksmaga Paddling allmänt 6
Running Viking Paddla Vättern, Askersund till Jönköping Paddling allmänt 2
matsh Paddla från Uddevalla till Vänersborg Paddling allmänt 3
eyck Paddla Lagan till Kattegatt i juli eller augusti Paddling allmänt 14
Dalfat Paddla flod till Svarta havet? Paddling allmänt 5
drleffe Paddla från Läsö till Sverige Paddling allmänt 4
lleberg Paddla till Vadvetjåkka nationalpark? Paddling allmänt 5
Piranha_paradise paddla från Västerfernebo till mälaren. Paddling allmänt 6
KrisWalt Paddla till Holmön, Umeå Paddling allmänt 0
Paul Sebastian Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm Paddling allmänt 15
b_luthman Paddla Enan till Sylarna?? Paddling allmänt 5
drleffe Paddla till Oslo Paddling allmänt 1
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
coc Paddla från Strömstad till Kalskrona Paddling allmänt 7
dav paddla till gotland? Paddling allmänt 11
brigas paddla till Haparanda Sandskär Paddling allmänt 1
salgo60 Paddla Røst Lofoten till sommaren tips önskas Paddling allmänt 2
mellgren Paddla till Åland från Sverige? Paddling allmänt 2
Stefan N Paddla till Åland? Paddling allmänt 12
marco Paddla till Åland Paddling allmänt 4
Paddla till Finland Paddling allmänt 2
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.