Barnsäkra våtbränsleflaskor...

OK grabbar/tjejer,
i min förra tråd, om Lindal-adaptrar, berörde jag litegrann det där med säkerhet etc.
Nu har jag snubblat över en KLART BRA säkerhetshöjare inom vårt lilla brännargebit:

MSR har kommit ut med en barnsäker propp till våtbränsleflaskorna! Korken längst ner till höger på bilden. (När den kom vet jag inte, men jag snubblade över proppen i en listning av 'nyinkommet' så det är nog rätt nyligen och i alla fall något av de senaste åren...) Proppen går att köpa som lös artikel och har samma gäng som alla andra vanliga våtbränsleflaskor som liknar (eller är) SIGG aluminiumflaskor. När jag mäter gängan förefaller det vara R3/4" med sina dryga 26mm och 14 TPI - men de är (i alla flaskorna/propparna som jag undersökt!) väldigt avtrubbad i gängorna, sannolikt för att skydda proppens plastgängor mot överdriven förslitning.

Nåväl, nu var det MSR Barnsäkra kork, art 29133 vi skulle ta tag i;
Den har standardgäng, men dom har valt att göra korken för trång för att den skall kunna eftermonteras över andras bränsleflaskhalsar - eftersom dom svarvat ner ytterdiametern på sina egna flaskhalsar (se infälld bildspecial). De har dessutom försett dem med en inre fas (för bättre tätning mot O-ringen) vilket inte har lika stor betydelse. Det här var ju klart taskigt gjort av MSR, hade de gjort korken liiite vidare i sin ytterring så hade den passat rakt av även på andras flaskor - och världens barn hade kunnat varit motsvarande lite säkrare.

För de av oss som t.ex. har barn eller barnbarn med sig ut ibland så är naturligtvis möjligheten med barnsäkra våtbränsle-flaskor en mycket god idé/möjlighet. Men är man då som jag klart negativ till att behöva köpa en eller flera nya MSR-flaskor för att uppnå det här (dom kommer numera med barnsäker kork som standard) - när man redan har alla de våtbränsleflaskor man någonsin kommer att behöva, var gör man då?

Jo naturligtvis sätter man upp flaskan i svarven - och gör precis vad MSR själva har gjort: Svarvar av ungefär 3,5 millimeter på halskantens ytterdiameter! Och sedan funkar barnsäkerhetskorkarna lika bra på de andra flaskorna. (För att komma fram till det här blev jag tvungen att köpa en jäkla MSR-flaska, men det behöver inte ni andra göra nu. Ni kan köpa bara den barnsäkra korken som lös artikel (och spara sådär en 150 kronor per flaska) samt svarva av halskanten lite...
Vänliga och barnsäkra nördhälsningar
/Odd
 

Bilagor

  • PICT6576-2-72dpi.jpg
    PICT6576-2-72dpi.jpg
    71.2 KB · Visningar: 641
Så, nu finns det även barnsäker kork till Primus bränsleflaskor, art nr 734740 . Det lär vara liknande korkar på gång från Optimus också, fast de är visst gröna... Detta sägs bero på att några länder infört krav på att bränsleflaskor som säljs nu SKALL ha barnsäker kork. Till skillnad från MSR-korken nämnd ovan så kräver den här ingen ändring av flaskhalsens utsida då den är mycket större i diameter och lätt passerar utanför halskanten. Men...

[PS.
... jag provade den här nya korken i mina olika gamla flaskor och den tätade bara i den allra nyaste, i de övriga tar inte gängan fullt grepp inne i flaskhalsens gäng - så endera ¾"-gängan är lite snål i materialmängd i gängtopparna. Troligen den nya proppen, eftersom samtliga gamla proppar fäster väl i alla flaskgängorna.]
 

Bilagor

  • PICT7047-72dpi.jpg
    PICT7047-72dpi.jpg
    58.1 KB · Visningar: 413
Svarv

Jo naturligtvis sätter man upp flaskan i svarven - och gör precis vad MSR själva har gjort: Svarvar av ungefär 3,5 millimeter på halskantens ytterdiameter! Och sedan funkar barnsäkerhetskorkarna lika bra på de andra flaskorna. (För att komma fram till det här blev jag tvungen att köpa en jäkla MSR-flaska, men det behöver inte ni andra göra nu. Ni kan köpa bara den barnsäkra korken som lös artikel (och spara sådär en 150 kronor per flaska) samt svarva av halskanten lite...
Vänliga och barnsäkra nördhälsningar
/Odd[/QUOTE]

Hum gjorde en kalkyl på detta.
Ny svarv 30 000:-
Frakt av svarv 1000:-
Kurs i svarvning 8000:-
Nytt eluttag med trefas 5000:-

Alt Köpa på internet fraktfritt
Gå till affären och hämta paket

Då har jag inte räknat med en flaska som jag svarvade fel på

Svar från ännu en nörd
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.