"Svårt" val

Dags att köpa kök.
Har tidigare haft ett Trangia daterar 30-åriga kriget.
Lånade ett Primus EtaPower på årets fjällvandring för 2 med egentorkad mat. Funkade bra men SÅÅÅÅ högt och instabilt.
Nu har ögonen fastnat på Trangia 27-8. Tänker köra gas för det var helt underbart, snabbt och utan kladd.
Om kök finns många tyckanden så ETT rätt svar lär inte finnas. Jag är ute efter komentarer om jag tänker "fel".

Jo jag har läst alla tidigare trådar så jag är vindögd.
 
Det optimala köket finns nog inte. Var och en blir salig på sin egen religion brukar det heta. Vilket kök man ska välja handlar mycket om var? när? och hur? man ska använda det, tex vilken årstid och hur många personer som ska utfodras, vilken typ av mat skall tillagas eller om man ska vandra och bära tungt långt bort i obyggden osv osv. Det kök som du funderar på är ett bra allroundkök som du med all säkerhet kommer att bli nöjd med. Kompleterat med en gasbrännare blir det mkt effektivt och lätt att använda. Komihåg bara att gasen i lättviktstuberna är ett dåligt bränsle i minusgrader och snö. (Det gäller även den så kallade fyrsäsongsblandningen) Är det minusgrader fungerar den gamla hederliga spritbrännaren bättre.
Du har gjort ett bra val!

Smaklig måltid och God tur!
 
T27 i HA är ett lätt trangia och med multifuelbrännare inuti så smälter man snö på vinterturen lika enkelt som man kokar mat med gasbrännaren på sommaren.

...toppmonterad gasbrännare med lätt kastrull är ändå lättare, men vindkänsligare och något lägre verkningsgrad.

...ett XGK med lätt bytta smälter snö ännu snabbare och väger mindre än ett T27 men är svårare att finkoka på om sommaren.

Alla kök är nog kompromisser på ett eller annat sätt, T27 med gas/multifuel är trevligt eftersom det gör det mesta på ett tillräckligt bra sätt :).

/J
 
Valet hänger lite på ditt behov, men om du inte skall ut vintertid i minusgrader finns inget större behov av ett multifuelkök som kan köra bensin etc. För vanligt 3-säsongsbruk tycker jag T27 med gas är ett bra val för 2 personer. Stabilt, okomplicerat och pålitligt (som det skall vara när man är ute). Bra vindskydd utomhus, och stabilt med skyddad låga när man lagar mat i absiden. Gasbrännaren är även mycket smidig att reglera värmen med, vilket gör köket lämpligt för matlagning där du kan behöva småkoka eller sjuda maten en tid.

Totalvikten på köket inkl gasbrännare är strax under 800g för 27-3 (som är det kök jag oftast använder när vi är ute 2 personer). Viktskillnaden mellan spritbrännaren och gasbrännaren är +60g. Köper du ett separat kök inkl kastruller, vindskydd och stekpanna är det svårt att slå den vikten. Gasbrännaren levereras med en förvaringspåse, denna inkl tamoj , tändstickor, diskprylar etc ryms i köket under transport.

Du kan hitta ett 27-3 för kring 300kr och en separat gasbrännare för lika mycket, totalt ca 600kr. Då får du även med spritbrännaren om du någon gång skulle vilja använda den, ex vintertid.

Såg att du tittat på T27-8. Personligen hade jag skippat kaffepannan och sparat vikt. Dessutom hindrar den alltför lilla kaffepannan effektiv packning av gasbrännaren och tillbehören i köket under transport.
Då du redan har ett gammalt Trangia kök kan då använda gasbrännaren även i detta köket. Såga bara upp ett hål i perforeringen till undre vindskyddet som är 4x4 hål stort.
 
Senast ändrad:
Själv gillar jag kök med breda tysta brännare typ MSR Simmerelite och MSR Windpro. Gasol sommartid (om man inte vill kosta på sig dyr propangas) och i övrig tid kemisk ren bensin. Eventuellt skulle jag även titta på nya MSR Whisperlite Universal. Till dessa kök rekommenderar jag MRS Trillium base för en utökad stabilitet.

Primus har även några stora brännare, Gravity II EF/MF.
/Niklas
 
Själv gillar jag kök med breda tysta brännare typ MSR Simmerelite och MSR Windpro. Gasol sommartid (om man inte vill kosta på sig dyr propangas) och i övrig tid kemisk ren bensin. Eventuellt skulle jag även titta på nya MSR Whisperlite Universal. Till dessa kök rekommenderar jag MRS Trillium base för en utökad stabilitet.

Primus har även några stora brännare, Gravity II EF/MF.
/Niklas

MSR Whisperlite Universal saknar möjligheten att effektivt reglera effekten när du kör på bensin, alternativet är i så fall Primus Omnifuel. På gas går det bra att reglera effekten.
Campinggasol är samma sak som Propangas, och inget man använder i dessa brännare pga högre ångtryck i vanliga temperaturer vilket innebär krav på extra starka och tunga tryckkärl, ventiler etc. Engångstuberna som man kan köpa och som passar till köken (inkl Trangia) innehåller mest Butangas, men även en mindre andel Propan för att bättra på ångtrycket vid lägre temperaturer (så kallad 3-säsongsmix). Priset på dessa tuber av olika dock kompatibla varumärken vareirar ganska mycket från dyra sportbutiker till stormarknader inkl Biltema, så här lönar det sig se sig om. Fördelen är att dessa tuber går att köpa även i många STF stugor som säljer proviant (om än dyrt), vilket gör att man kan hålla nere sin packningsvikt.
 
När det gäller omnifuel så är reglerbarheten i området är från fullgas till 1/3-dels gas ungefär, inte lägre - vart fall är det för mycket fart i lägsta läget (för att behålla lågan kvar i brännaren) för att koka ris under lock enligt recept utan plötslig nötsmak i botten...

ett trix för att få lite mer reglerbarhet nedåt utan att det plötsligt slockna är att man vid bensin använder gasolmunstycket så att det brinner lite fetare (dock fortfarande blått), över lag tycker jag att Omnifuel brinner lite magert vid havsnivå tryck och man skulle faktiskt vilja ha ett snäpp större munstycke vid gasoldrift för stabilare låga vid lågfart.

omnifuel är högprestandakök för att producera mycket värme på kort tid typ smälta snö, det är inge gourmetkök för ömtåliga såser eller ens normalkok av grynrätter utan en viss passning och anpassning av vattentillsats.

vad jag förstått så är nya omnilite (titanköket) bättre när det gäller reglerbarhet - dock inget jag kollat själv ännu, men med mindre kopp så ger det bättre förutsättningar för bättre förbränning vid lägre pådrag - dock tror jag Optimus Nova (utan +) fortfarande hör till dom absolut bästa när det gäller att kunna reglera från mycket liten låga till fullfart då det är snudd på samma egenskaper som en gasolkök med hattbrännare - dock Novan tar inte campinggasol även om det rent brännartekniskt skulle fungera även där.

---

var inte rädd att experimentera med att byta munstycken - vill lågan lite för enkelt blåsa ut sig med det mesta av det 'blåa' i ytterkanten av koppen och ingen vid brännplattan i mitten så brinner lågan för magert och flamhastigheten är för låg relativt gashastigheten och därför brinner det bara i randen (där gashastigheten är lägre) i jämförelse när det är rätt blandat.

Brinner det däremot gult i topparna (vilket kan hända om man kör fotogen/diesel på gasolmunstycke) så är det lämpligt att byta till mindre munstycke.

Det handlar också om man bara tänker köra på fullgas eller om man skall göra på mellangas och i sistnämda fallet så kanske man skall ha ett steg större munstycke än det som är påbjudet vid fullgasbränning.

likaså om man vandrar på hög höjd så kanske man måste anpassa till att använda mindre munstycke även för gasol för att brinna rätt då syrehalten i luften på tex 4000 meters höjd är bara 62% per volym i jämförelse med havsnivå och följaktligen i det läget kan gasolmunstycket vara för stor för gasol utan bensin eller tom fotogenmunstycket kan vara bättre för att lågan inte skall brinna för fett och med gula toppar och avge kolmomooxid i större mängd

---

På hög höjd är det också extremt viktigt att inte inandas kolmonoxid från köksavagaserna då acceptabla nivåer på markytan som man inte ens märker som en belastning - kan vara fatala på hög höjd eftersom blodsyresättningen är ansträngd redan innan (nere på 73% mot havsnivåns normala 98%) och binds en del av röda blodkropparna till kolmonoxid så kan det snabbt bli riktigt promblematiskt med syresättningen i kroppen då kolmonoxid fastnar mycket hellre på röda blodkropparna (och lossnar ogärna igen) än syret, är syret och är mättningsgraden vid 73% syre så finns det mycket hungrig hemoglobin som fångar kolmonoxid även om det skulle vara i mycket låga halter i luften (vilket inte skulle vara i alls samma takt om hemoglobinet var syresatt till 98%) och på det sättet inaktivera allt mer hemoglobin ju längre man andas i avgaserna och kroppen kvävs invändigt.

Med andra ord ren låga och koll vad avgaserna tar vägen är extremt viktigt på hög höjd. Har man kolmonoxidmätare med sig för att kolla tältluften etc. om man eldar i absid så kan den ge falsk 'säkerhet' då CO-halter som anses OK vid marknivå kan vara fatala på hög höjd eftersom absorptionsgraden av CO i blodet är mycket högre när syresättningen är låg i blodet.

en blodsyremätare av dom bärbara modellerna kan heller inte indikera om hemoglobinet är påverkad av kolmonoxid utan indikerar även den delen som syresatt blod.
 
Såg att du tittat på T27-8. Personligen hade jag skippat kaffepannan och sparat vikt. Dessutom hindrar den alltför lilla kaffepannan effektiv packning av gasbrännaren och tillbehören i köket under transport.

Här kom en spännande punkt. I mitt gamla köks kaffapanna (som har försvunnit i någon av alla mina flyttar) fick jag ner brännare, disksvamp och två tamojar.
Finns det kaffepanna i två storlekar och går en gasbrännare ner i någon av dem?
Kokar gröt till frukost är det lika lätt at diska en vanlig kastrul som en non-stick?
 
Här kom en spännande punkt. I mitt gamla köks kaffapanna (som har försvunnit i någon av alla mina flyttar) fick jag ner brännare, disksvamp och två tamojar.
Finns det kaffepanna i två storlekar och går en gasbrännare ner i någon av dem?
Kokar gröt till frukost är det lika lätt at diska en vanlig kastrul som en non-stick?

Jag har både ett 30 år gammalt T25 som jag moddat till gasdrift och ett T27. Använder det stora köket när vi är ute 3 personer.

I mitt T25 har jag en kaffepanna (väljer från gång till gång om den skall med eller inte på turen), och i den går både diskprylar, tamoj och brännare ner.
Kaffepannan i T27 är däremot betydligt mindre för att få plats i de mindre kastrullerna och har mindre öppning. Jag har ingen T27 kaffepanna själv att testa med, men då jag vet att man får trä ner tamojen i kaffepannan till T25 har jag svårt att tro att den går ner i den lilla kaffepannan till T27.
Däremot får gasbrännaren i fodral, diskprylar, tändstickor (i plastpåse) och tamoj lagom plats i den lilla kastrullen i T27, men att trycka ner även en kaffepanna...tveksamt.

Själv anväder jag en halv Scotch brite svamp (den vita modellen som inte innehåller slipmedel) och på den en droppe diskmedel. Det rengör kastrullerna bra och lätt, även om det finns lite fastbränd gröt eller sås. De rena aluminiumkastrullerna i ex T27-3 är helt okänsliga för lite gnuggning från disksvampen och håller i evighet. Däremot har jag dålig erfarenhet av alla former av non-stick beläggningar (både ute och i hemmet). Livslängden brukar vara ganska kort, speciellt om man behöver vispa eller röra i dem under matlagningen eller diska dem lite mer hårdhänt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.