Alternativ till kass Primus mattermos

Jag köpte en 0,35 liters Primus mattermos ar min syster. När hon använt den var maten (köttsoppa) kall efter sådär 3-4 timmar



733770_80_400x400.jpg


Så jag bad syrran hälla i kokande vatten och kolla temperaturen efter 4 timmar. Om jag minns rätt så var temperaturen då på vattnet 42 grader (nu i maj).

Så jag bad henne att åka till Naturkompaniet där hon bor och reklamera Primusen. Hon fick en ny men den visade sig vara lika kass. Så hon fick åka till Naturkompaniet igen och då fick hon tillbaka pengarna. Naturkompaniet där syrran bor hade nog enligt egen uppgift sålt 100-150 st och inte fått in någon reklamation. Jag var in till Naturkompaniet där jag bor och inte heller där hade dom inte fått in någon reklamation.
Är det någon som har någon erfarenhet av 0,35 liters eller 0,5 liters Primus mattermos ar?

När nu Primus är så kass så ville syrran ha hjälp ett hitta något annat fabrikat på en liten (0,35-0,5 liter) mattermos nu när förtroendet för Primus är förbrukat. Jag använde sökfunktion och hittade några inlägg om Primus mattermosar varav någon var missnöjd

Jag har hittat dessa, som inte är Primus

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=20997&search=true

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=ESBITFOODJUG500

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?

Jag har ett antal Thermos original ”vanliga” termosar i olika storlekar och dom håller värmen bra, medan jag nog aldrig hört talas om Esbit termos.

/Per
 
Jag har Thermos Mattermos 0.5L m Sked.
Använder väl inte den så mkt men då och då händer det.
Jag är helt nöjd med den och det som du beskriver med Primus mattermos känner jag inte igen på min Thermos iallafall...Kan inte ge några exakta siffror just nu men skulle kanske kunna göra ett test om jag får tid över....
 
Du kan ha haft ren otur med termosar som tappat vakum (brukar kännas bli varm på utsidan ganska fort)

men samtidigt är 3.5 dl vätska inte speciellt mycket värme i kJ räknat, och en mattermos skiljer sig från en 'vanlig' termos med ett relativt stor och vid lock. detta är inte bra i fallet man vill hålla värme - men klarar sig bättre om man vill hålla saker kallt (värme stiger kyla sjunker)

locket kan stå för 80% av värmeläckaget då det är få termosar som också ha själva locket vakumsuget.

ett sätt att prova detta med kokande varmvatten ihällt (efter att termosens insida sköljd med och dess lock är förvärmt i kokande vatten) - är att första varvet köra upprätt och efter 5 timmar mäta tempen, därefter ett test till när termosen stått upp och ned och helt still i 5 timmar.

är det mycket varmare i det andra läget så indikeras att värmeförlusten till stor del sker genom locket - och det här problemet kommer du att finna på de flesta mattermosar.

---

om man vill ladda ståltermosen så varm som möjligt så är det viktigare att värma plastlocket (då den har en massa plast i sig som slukar mycket värme för att värmas upp) än själva termosen då mängden metall i innerflaskan är liten.

på tiden man körde med glastermosar så var glaset tjockare och större behov att förvärma även termosen invänding samt korkproppen inte sög mycket värme alls. att ha en tillräkligt stort och djupt nedstickande och tät korkpropp kan ge bättre isolerande är plastproppar samt tar väldigt lite värme för sin egen uppvärmning vid uppfyllning at termos att det är närmast meningslöst att förvärma kork-proppen.
 
Har själv bara använt primus (0,5L mattermos) till att hålla kylan, men när jag vill ha något varmt länge så använder jag en vanlig termos som jag har min termos mugg över vilket klarar många timmar innan den kalnar.

go strong helper
 
Jag upplever precis samma sak med min primus termos, jag har inte mätt temperaturen efter x timmar men den håller helt klart sämre än vad många andra gör. Jag har 0,5l varianten.
 
Jag har ingen direkt erfarenhet av Primus termosar mer än att jag sett och kännt på dom i butik. Jag upplever dom inte som någon gedigen kvalitetsvara. Thermos flaskor däremot har jag tre st. av , var av en mattermos. Dom håller vad dom lovar till punkt och pricka. Mattermosen håller inte riktigt som de vanliga flaskorna men fullt pålitlig ändå!
 
Kvalitet brukar löna sig, att bära på thermosar som inte håller värmen är kass. Bättre grejor som det står Thermos på finns och fungerar väl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
v-tuna UL alternativ till tamoj? Kök och brännare 47
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.