April-april-turer

Övernattningstur från oxelösund tisdag-onsdag. Aldrig mer studsvik efter förra övernattningsturen med bilinbrott.
Fint väder men lite halvblåsigt med gäss på vågorna. Hittade ett väl skyddat "skogigt" ställe att övernatta på. Testade mitt fyndtält som jag refyndat för 250 spänn : ) Tur att det va lite rött på tältet åxå så det matchade kajaken : ) Givetvis har man ju med sej en matchande pall åxå att sitta på : )
Perfekt att tälta i svackan i skydd av bergen eftersom dom hotat med vridande och ökande vind under natten. Jag kom på att mina biltemasovsäckar hade delningbara blixtlås. Så det blev en bautastor sovsäck när jag satte ihop dom. Kalasbra!! Minus 2.5 på natten. Sov riktigt bra. Sol och lugnare på morgonen. Det blev frulle på den matchande pallen med kajaken som bord. Klart skönt i solen med fågelkvitter som enda oljud. Fan va skönt det är att ha lugn å ro! Såg inte en båt och inte en människa. Helt perfekt : )
Synd att det inte kan vara lågsäsong eller "fel säsong" året runt, så man alltid fick vara ifred.
 

Bilagor

  • P1070812.jpg
    P1070812.jpg
    81.9 KB · Visningar: 970
  • P1070829.jpg
    P1070829.jpg
    58 KB · Visningar: 1,037
  • P1070832.jpg
    P1070832.jpg
    79 KB · Visningar: 1,084
Det är fortfarande kallt i vattnet!

Då det fortfarande är rätt kallt i vattnet och jag paddlar utan våt- eller torrdräkt blir det till att hålla sig hyfsat nära land. Längst in i Näsbyviken hade nattens kyla bildat is på vattnet. Trevlig stadsnära tur för träning och naturupplevelser. Mer bilder finns på bloggen.
 

Bilagor

  • Karta Näsbyviken Tranholmen Gr pr 2 2.jpg
    Karta Näsbyviken Tranholmen Gr pr 2 2.jpg
    170.6 KB · Visningar: 892
  • IMAG005923.jpg
    IMAG005923.jpg
    79.2 KB · Visningar: 937
  • IMAG006423.jpg
    IMAG006423.jpg
    105.3 KB · Visningar: 905
  • IMAG006923.jpg
    IMAG006923.jpg
    42.1 KB · Visningar: 942
Påsk i Göteborgs södra

Sol och medvindspaddlade från GKF till Valö i fredags, en solsväng till Tistlarna igår och snart regn och medvindspaddling tillbaka till Saltholmen/GKF.
pia-inuk.jpg


bad-tistlarna.jpg


fonster-solnedgang.jpg
 
Härlig rivstart på säsongen, påsktripp till Anglesey och en rejäl Springtide under helgen, 9,9 meter. Bra fart på vattnet...
 

Bilagor

  • north stack.jpg
    north stack.jpg
    48.4 KB · Visningar: 819
  • parliment cave.jpg
    parliment cave.jpg
    94.9 KB · Visningar: 733
  • skerries fyr.jpg
    skerries fyr.jpg
    52.1 KB · Visningar: 798
  • skerries race.jpg
    skerries race.jpg
    29.2 KB · Visningar: 816
Var ialla fall ute på Hjälmaren en liten stund,skönt med sol i lä annars kallt
 

Bilagor

  • P1030156.jpg
    P1030156.jpg
    82.4 KB · Visningar: 754
  • SL279291.jpg
    SL279291.jpg
    43.4 KB · Visningar: 805
mycket paddling i påskhelgen : )
har inte tagit med kameran då jag paddlat marlin i helgen och inte varit säker på hur kajaken funkat och bär sej åt i vågor.
idag va det så blåsigt så kameran fick inte följa med ut. vi körde i vågor utanför "okkle". kul som fan, för det va länge sen nu! började med marlin men det va så kort och hög sjö så jag åkte in och bytte till nåt kortare. touryaken förstås. den är perfekt i sån sjö, så det blev kul : )
innan vi avslutede så passade vi på att bada lite inne i hamnen. jag avslutade med att testa om jag fortfarande kunde rolla. å otroligt nog tog jag mej upp. det är väl 15 år sen minst, sen man la av med sånt. så det blev att par rollar å sen hoppade vi i spat ett par ggr från bryggan : )
man får passa på när det är skönt i vattnet. 3 grader tror jag det va och så kom det ner nåt uppifrån himlen åxå : )
en skön och jävligt kul annandag påsk, och en perfekt påskhelg

ps. va helvete erik! badade ni utan torrdräkt????
det va bra modigt gjort. å i stockholm såg det ut att vara lite nyis. ja bästkusten är ju klart mycket bättre : )
 
Det där såg ju rackarns trevligt ut! Var det an arrangerad tur eller på egen hand?

/Måns

Ja det var absolut en rackarns trevlig tur! Arrangerad av oss själva, bokade Olly som Coach (Training enligt BCU systemet var temat) och vi bodde som tidigare hos hans Mor som har en B&B på ön. Rekommenderas och man kan naturligtvis också åka med syftet att "bara" skojpaddla vilket vi gjort flera gånger tidigare.
 
Påsktur
Långfredagen: Hamburgsund-Fjällbacka-Musön-Lilla Brattholmen via kringelikrokar. Snö på eftermiddagen. Uppklarnande på kvällen. Sill och nubbe.
Påskafton: Slö dag i tältet med vind. Kom iväg sent. Söderut till Gluppö och Gåsön. Mera sill.
Påskdagen: Lugn förmiddag. Runt Gåsön och Sandviksön och tillbaka till Hamburgsund.

Bildspel kommer på tuben.

Reflektion: Västkusten är vacker men skräpig. Dunkar, rep, fisknät, fisklådor, plastpåsar. Plast plast plast. Mest från yrkesfiskare verkar det som.
 
Ser mange har fått vår. Her er det vinter igjen. Men det har vært en vindstille påske, og dermed har det blitt en del padling. I hvert fall flere turer, selv om hver tur har vært nokså kort.

Onsdagstur
Tur sist lørdag
Sist söndag
 

Bilagor

  • P4050003.jpg
    P4050003.jpg
    30.1 KB · Visningar: 708
  • P4070050.jpg
    P4070050.jpg
    35.1 KB · Visningar: 731
  • P4080079.jpg
    P4080079.jpg
    39.6 KB · Visningar: 722

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...