Uppblåsbar flytväst?

Till sommaren kommer jag att skaffa mig en packraft och till den behövs ju en flytväst.

Tanken med packraft är ju att den ska ta liten plats och väga lite så att man kan bära mid sig den på fjällturerna och när man kommer till lämpliga vattendrag kan man börja paddla.

Flytvästar däremot är ju ganska bulkiga men jag har sett att det finns uppblåsbara flytvästar. Dessa flytvästar verkar dock ha den funktionen att dom blåser upp sig om man hamnar i vattnet oftast automatiskt med en kolsyrepatron (eller liknande).
Jag vill inte ha nåt sånt!

Jag är ute efter en helt manuellt uppblåsbar flytväst som det ska vara enkelt att tömma på luft så att det blir lätt att packa när man vandrar. Den ska dessutom vara kort typ paddel/kajakväst.

Finns det jag söker?
Är det någon därute som kan tipsa mig?
 
Vissa uppblåsbara västar kan utlösningen ändras till automatisk el manuell.. oftast har alla västar en manuell utlöser,en rem el snöre man drar i..
 
En uppblåsbar flytväst har normalt hela flytkraften fram och runt halsen och dessutom 3 ggr mot en vanlig "seglarväst". Det innebär att det blir jättesvårt att ta sig upp i en kanot om man ramlat i eller tippat. Tack vare mekanismen så väger den också klart mer än en vanlig mjuk väst.
En anledning att seglare har den är att på Cat3-tävlingar typ Gotland Runt så krävs det numera 150N flytkraft vilket bara motsvaras av en gammaldags tjock räddningsväst med krage. Lite för klumpig att kappsegla i.
Så är du ute efter vikt så köp en bra kanot eller seglarväst! Kanuk har flera fina modeller.
 
Uppblåsbar inte bra till paddling

Jag har haft flera uppblåsbara västar, och de är utmärkta till segling och annat båtåkande.

Dock inte till paddling! De blåser upp sig i onödan vid översköljning, och dessutom ligger flytkroppen, som någon redan sagt, alldeles fel för en kajakpaddlare som vill klättra ombord vid t.ex. kompisräddning.

Funktionen att bara ha manuell uppblåsning kan du dock åstadkomma genom att ta en vanlig uppblåsbar väst, lösa ut den och låta den tömda kolsyrepatronen sitta kvar. Då kan du använda den manuellt.

Till det du beskriver kanske den uppblåsbara (med tömd patron) kan vara bra. Secumar heter ett bra tyskt märke. Eller flirta med en flygvärdinna och be henne sno med sig en sån där lätt väst från flyget...;)

hälsningar Jens
 
Kanske kan du nöja dig med en sådan som i länken nedan, och låta den dubblera som värmeplagg?

http://www.vattenbutiken.se/flytvastar/flytplagg-c-173-1.aspx

//A

Kanske det!
Men nu har jag ju redan fina dunvästar för värme så jag vet inte riktigt om detta är ett alternativ.

Jag har haft flera uppblåsbara västar, och de är utmärkta till segling och annat båtåkande.

Dock inte till paddling! De blåser upp sig i onödan vid översköljning, och dessutom ligger flytkroppen, som någon redan sagt, alldeles fel för en kajakpaddlare som vill klättra ombord vid t.ex. kompisräddning.

Funktionen att bara ha manuell uppblåsning kan du dock åstadkomma genom att ta en vanlig uppblåsbar väst, lösa ut den och låta den tömda kolsyrepatronen sitta kvar. Då kan du använda den manuellt.

Till det du beskriver kanske den uppblåsbara (med tömd patron) kan vara bra. Secumar heter ett bra tyskt märke. Eller flirta med en flygvärdinna och be henne sno med sig en sån där lätt väst från flyget...;)

hälsningar Jens

Det är tyvärr brottsligt att stjäla från flygplan oavsett om man är flygvärdinna eller inte. Jag vet det, inte av egen erfarenhet utan av andras erfarenhet:
http://folket.se/nyheter/sormland/1.210279

Annars så har jag en plan på hur jag ska lösa mitt flytproblem.
En träningsväst (ganska stor, för att gå utanpå kläderna).
På träningsvästen syr jag på lämpligt stora fickor.
I fickorna stoppar jag in uppblåsta innerpåsar från bag-in-box!

Billigt!
Lätt!
Tar extremt liten plats under vandring!

Sen så hoppas jag att den fungerar också, men det får jag väl testa innan.......
 
Idén

med något egenkonstruerat kanske kan var värt att fundera vidare på. Paddelflottörer finns med liknande inblåsningsventil. Helst skulle luftvolymen både komma vid skulderbladen och på bröstet.

Thure
 
Tittade

lite mera på Secumars sida och hittade VIVO 100

med texten "The NEW VIVO 100
The folded, packed VIVO 100 offers even better mobility and doesn’t offer buoyancy when you don’t need it.

This lifejacket is manually fired, so you can perform an Eskimo roll or similar manoeuvre with less hindrance and only pull the firing cord when necessary. "


Thure
 

Bilagor

  • 939_1.jpg
    939_1.jpg
    40.7 KB · Visningar: 1,782
  • 939_2.jpg
    939_2.jpg
    49.6 KB · Visningar: 2,430
Den är det!

lite mera på Secumars sida och hittade VIVO 100

med texten "The NEW VIVO 100
The folded, packed VIVO 100 offers even better mobility and doesn’t offer buoyancy when you don’t need it.

This lifejacket is manually fired, so you can perform an Eskimo roll or similar manoeuvre with less hindrance and only pull the firing cord when necessary. "


Thure

Tänker att den behver ju bara blåsas upp om mina försök att komma upp misslyckats.

Väldigt bekväm vid motionspaddling.
 
Ska införskaffa mig min första kajak i sommar, inte den lättaste men inte den tyngsta, en Puffin Saco blir det.
Men vad väger egentligen flytvästar? Att dom ska tar stor plats i packningen är nog inget problem. En Kanuk 405 verkar se ganska lätt ut men är ändå sugen på en Hiko Cinch (bra med fickor för små fiskeprylar) Men det står inta vad dom väger :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
Jote Uppblåsbar kajak - Advanced Elements Paddling allmänt 9
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
hs Uppblåsbar kajakbrygga? Paddling allmänt 1
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
Tobbelar Uppblåsbar kajak?? Paddling allmänt 8
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
Spinspider Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast? Paddling allmänt 33
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
tums Fördelar med uppblåsbar kajak Paddling allmänt 58
David_ uppblåsbar kajak Paddling allmänt 8
Monica P Uppblåsbar kanot SEVYLOR Paddling allmänt 10
bengtfalke Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 1
lilonjo uppblåsbar kanot Paddling allmänt 8
traser Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
realout Flottör - fast eller uppblåsbar? Paddling allmänt 1
1145 Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar Paddling allmänt 5
bunte Uppblåsbar rysk kajak... Paddling allmänt 9
blondin Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 9
torbjorn Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 2
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
L.A. Flytväst med stor ficka Paddling allmänt 1
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
Wibrån Tvätta flytväst bäst? Paddling allmänt 7
Trikåmannen Illaluktande flytväst Paddling allmänt 14
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
manlan Flytväst m. bogsersystem Paddling allmänt 3
Spinspider Kapellet innanför eller utanför flytväst? Paddling allmänt 2
Teknikern Flytväst eller inte flytväst,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 77
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
Niftigolebb Bra flytväst som andas Paddling allmänt 4
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
torger nära-land-flytväst Paddling allmänt 9
stefanhum Flytväst med bogserlina+cowtail Paddling allmänt 9
Vandrare Flytväst för barn 5-10 kg? Paddling allmänt 4
MartinR CE-godkänd flytväst för forspaddling Paddling allmänt 8
Josie Flytväst/dammodell? Paddling allmänt 3
bieurn "Kloss"-flytväst? Paddling allmänt 6
pellegill Vad har du för flytväst? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.