Hästtur till sommaren?

Om inte annat än för att återuppliva ämnet - är det någon/några som skulle vara intresserade av att ta sig ut i naturen några dagar med häst till sommaren? Jag ser framför mig tre till fyra dagar någon gång i juni/juli/augusti med övernattning i tält och trevlig samvaro på kvällarna. Har inga funderingar på var i Sverige, men Jämtland ligger väl i mitten? Några förslag på tid/plats? Kan man förresten göra Sylarna runt på hästryggen (med hyrd häst)?
 
Det jag hoppas på är att någon med några hästar blir sugen på en fjälltur... Då är ju ägaren med hela tiden och har koll på att hästarna mår bra. :)
 
Det finns norska organisatörer som ordnar ridturer runt Sylarna. Jag minns inte var de brukar utgå ifrån men det var någon av de byarna närmast gränsen på den norska sidan.
 
Om inte annat än för att återuppliva ämnet - är det någon/några som skulle vara intresserade av att ta sig ut i naturen några dagar med häst till sommaren? Jag ser framför mig tre till fyra dagar någon gång i juni/juli/augusti med övernattning i tält och trevlig samvaro på kvällarna. Har inga funderingar på var i Sverige, men Jämtland ligger väl i mitten? Några förslag på tid/plats? Kan man förresten göra Sylarna runt på hästryggen (med hyrd häst)?


Jag är på gång att ge mig ut på fjället med min egen häst för andra gången och efterlyser ridkompisar. Men ni måste dock fixa egna hästar :(
Jag har stuga med skogsbete strax innan Mårdsundsbodarna, Jämtland och det är perfekt att utgå därifrån.
Återkom om det låter intressant!
/Katja
 
Blev nyfiken på om man får rida i naturen, gick in på http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Ridning/
Det korta svaret blir att det är tillåtet, men med en hel del begränsningar. Speciellt när det kommer till grupper.
Hur ser ni på detta? Min tanke är inte att vara någon besservisser utan jag är uppriktigt nyfiken.

Jag kan vara besserwisser :)

Vi kollade upp det här när vi var ute för två år sedan, och om det är en organiserad verksamhet måste man söka tillstånd. Och man måste söka tillstånd för att sätta upp en temporär hage i renbetesland, men det ska bara vara en formalitet.
Och just för tillfället är det bara jag.. så de kan nog inte säga så mycket :)

Men är vi flera är det viktigt att tala om (om man nu skulle springa på någon.. fjällvakt..) att vi inte är kommersiella eller har en gruppledare.
Det ska inte vara några problem.
 
ps

Jag gick en kurs innan vi var iväg sist och då påpekade de bland annat vikten av att rida på "bred front", alltså att vi rider en bit i från varandra, inte på led, för att minska risken för skador. Och att inte rida PÅ upptrampad vandringsled!
 
Hej Patrik. Det är helt annorlunda att rida till fjälls än i skogen, men helt underbart.:) Och man får med lite mer av livets goda när man slipper bära på det själv. Dock är det ingen lek, det är mycket som kan gå fel. Det kan man undvika genom att skaffa kunskap och att kanske ransaka sig själv, låter trist men man har ansvar för ett annat liv, hästen. Har du egen häst är det bästa att ta med den, svårt att hyra/låna. Hur mycket har du ridit innan? kan bli långa timmar i sadeln. Vad har du för sadel och hur får du med packning. Kan du slå på en tappsko? Vad vet du om fjällbete näringsvärde etc? Hästens behov av rätt näring? plus en massa andra saker man måste tänka på. Jag försöker inte va besservisser, men de är ingen lek. Har haft en del clinics i ämnet och vet hur folk reagerar första dagen på fjället. Och jag svarar dej för det ska bli bra för dej. :) Har du funderingar prövar jag att svara på det jag kan. mvh Tussebullen(är min katt!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Hästtur runt chamonix/geneve? Hästsport i naturen 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...