Carbonology Zest

Hej på er :)

Jag har då på vanligt vis beställt en kajak utan ens att ha provsuttit. Det har inte varit lätt att hitta information om Resten på nätet, kan ju hänga ihop med att den är sån ny. Så frågan är, är det någon av er som har läst/hittat någon test på Zest?

Mvh. Peter.
 
Den är väl helt ny kommer till våren så det är nog svårt hitta tester redan nu!
Tycker dock den är snygg å dom verkar ha mkt fin finnish! Tror den är rätt stadig oxå så du har säkert gjort ett tryggt å bra köp ;)

/Janne
 
Zest

Hej på er :)

Jag har då på vanligt vis beställt en kajak utan ens att ha provsuttit. Det har inte varit lätt att hitta information om Resten på nätet, kan ju hänga ihop med att den är sån ny. Så frågan är, är det någon av er som har läst/hittat någon test på Zest?

Mvh. Peter.

Peter du har rätt inställning, ibland måste man chansa för att ha kul ;-)... köper man kajak med hjärtat eller kajaker där hjärtat är inblandat i design och tillverkning kan man aldrig köpa fel...

Finns inte mycket info om Zest men min australiske kollega har några ex och någon har kanske testat, men vet inte om någon aussie skrivit något, annars är tipset att söka på surfski info:s forum om du vill hitta någon som testat den. Oftast "testas" bara de vassaste kajakerna tyvärr och lämnar de som verkligen behöver info utan...

Här är den info jag fått av Hein som är ägare till CS:
Zest är det gula skalet på citronen, och det kan väl passa bra till Carbonologys senaste friska skapelse. Baserad på Atom och Vault och med samma längd 595 cm. Zest riktar sig till den som vill ha en stabilare kajak än Vault. En snabb instegsski helt enkelt. Den kommer att finnas i två versioner med och utan lastluckor, den senare återkommer jag till när det nya däcket är klart. Till aterra kommer Zest till våren. Så här säger Hein (Carbonology Sport) om Zest:

Length: 5.95m
Width: 0.49m
Height: 10mm less than the vault. But greater volume as a result of added
width throughout the ski.

Footwell is both 30mm longer as well as 30mm shorter with a lower hump and
lower rails and seat sides for easy re-entry as well as to accommodate any
size person. Footwell 20mm wider to accommodate booties.

The hull profile is very similar to the Vault, but with 50mm of extra
flatness from the footwell through to the back of the seat, tapering down to
past the rudder.

This gives the ski wonderful stability without it feeling held down by
insufficient shape.

And handling like the Vault, so we put a softer rudder on for the novices
with the option of the standard rudder for those that want to use it for big
downwind racing and wave riding.

Tilläggas kan väl att de gjorde en testdag med två konkurrenter (kommer inte ihåg vilka) där 3 nybörjare och två lite mer erfarna fick testa Zest och de andra instegs och enligt Hein valde alla Zest som favvis.

När Hein och hans kollega designat har de varit noga med att Zest skall vara en riktig surfski och fungera till det den är gjord för. Vilket innebär att den kommer att vara grym att hantera i vågor, fånga små "runs" (jaha vad översätter man det till på svenska "åk"??), och vara hyfsatt snabb och lättdriven på plattvatten.

Mvh,
Leif Aterra
 
Ser bra ut - kanske aningen bred sittbrunn som på gamla Epic V10 Sport men där löste de det genom att klistra kuddar längs sidorna.

Alla är vi olika en ski måste passa många, jag tror att många kittar sin sittbrunn med någon slags foam, jag vill gärna sitta fast så jag kan kasta runt skin när det behövs i en surf... andra som är mer plattvattenskiare har ju kanske inte de behoven. Sist jag var ute funderade jag till o med på att höja sitsen en aning... för aggresivare paddelisättning...
 
Tjena Leffe :)

Det ska bli intressant att se hur Zesten beter sig ute i böljan den blå. Jag har tidigare provat Vault, men den var för topprank för mig, jag tappade för mycket teknik. Så nu sätter jag mitt hopp till Zesten :)

Vi kanske syns i Nynäs till våren om du har vägarna förbi Pelle.

Peter.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.