Sit on top?

Finns det nån gammal kajakräv som har nedlåtit sig att prova nån av dom större sit-on-topkajakerna, Emotion Grand Slam, Ocean Kayak Prowler 15 eller Malibu Extreme?
Dom känns som en bra och säker nybörjarkajak, har jag fel?
Kommer paddla ensam på Hjälmaren, motionsturer 1-3 timmar 90%, fiske 5%, längre turer med packning 5%. Skulle vara tacksam för ett utlåtande om ovanstående eller liknande modeller.
 
Sit on top kajaker har fått ett litet oförtjänt rykte i Sverige tycker jag. Jag tycker absolut du ska satsa på någon av de kajakerna du nämner om du tycker dom verkar trevliga. Båda modellerna går nog att få för under 10 000kr. En Point65 kajak i den klassen håller inte lika skön standard enligt mig.

Bästa sättet att veta är ju såklart att du testar själv.
 
Jag har provat Maliboun, är inte säker på om det var Extreme som du frågar efter dock. Har även provat andra SOT med liknande mått på olika hyrställen.

Om du hade sagt fiske 90% så ok, då hade jag kunnat skriva något positivt... Men, eftersom du skriver motionsturer 90% så blir ju omdömmet därefter. Gemensamt för dem alla är ju att de är 70-80 cm breda, en fördel om du fiskar eller hyr ut kajaker till folk utan kajakvana som vill plaska runt lite utanför stranden men för andra syften, nja.

Men, det känns mycket snabbt väldigt tungt och trögt att paddla en kajak med dessa mått, speciellt om det verkligen är som du säger, 90% motion. Motion blir det väl i.o.f.s. men motion kan ju vara mer eller mindre kul... En annan invändning mot SOT som tur/motionskajak är ju vårat klimat... Kallt vatten, kall luft. Vilket ju inte hindrar entusiasterna i Surf Skis i.o.f.s. men - hur man än vänder och vrider på det, öppna kajaker annat än för fiske är designade med andra temperaturer än våra i bakhuvudet...
 
Prowler 13

Var just nere i Tanzania (Pemba) och paddlade Prowler 13. Mycket trevlig dagturskajak i tropiskt klimat. Något för liten för mina 85 kg plus kylbox (vilken alltså kan lastas akter om ryggen, ingen dålig finess), en Prowler 15 hade varit bättre. Helt OK även trots motvindar, bara inte förvänta sig samma fart som en vanlig havskajak.

På Orust Kajak har vi använt dessa och andra SOT som daguthyrningskajaker, med stor belåtenhet hos kunderna.

Jag tycker en sit-on-top är ett bra alternativ för den fördomsfrie paddlaren med korta turer, mycket kliva i-kliva ur, fiske och jakt som huvudsakliga preferenser.

Något partisk är jag, då jag ju är medarbetare i Orust Kajak, som säljer även såna här kajaker. Men jag står för vad jag ovan skriver rent personligt.

Jens
 
En "normal" canadensare är runt 85 bred och den behöver inte alls vara trög att paddla. Att öppna kanoter skulle vara olämpliga vid lägre temperaturer är väl mest tyckande, inuiternas kvinnor och canadas indianer tyckte något annat... Nu blir man ju ganska rejält mycket blötare med dubbelpaddel och då kan det nog bli kallt. Canadensare (helst en personligt anpassad solo, då) går bra att paddla så länge det är isfritt. Anna
 
Tack för alla svar.
Cobran verkar fräck o lätt (22 kg, 5.46m lång). Är det nån som vet om det är nån som tar in Cobra till Sverige?
Temperatur:
En nybörjare som jag kan nog inte räkna med att rädda sig med eskimåsväng om man tippar, vända kajaken och sen upp och hem verkar tryggare. Ska man paddla i kallt vatten, vilket jag har tänkt mig, så lär man väl vara rätt så vattentätt klädd oavsett kajaktyp just med tanke på risken att hamna i vattnet.
Jag får väl försöka vänta på att kunna provpaddla innan jag beställer nåt men än så länge kan man ju bara spekulera. Känner jag mig själv rätt så kan det bli mer spekulerande än paddling men men...
 
Det verkar som om du tror att en vanligt kajak är för rank för nybörjare, så inte fallet!
Du behöver inte vara rädd för att slå runt och skulle du göra det är det lätt att ta sig upp igen utan att göra eskimåsväng. Det behöver du ingen SOT för att klara.
Det är dessutom många som paddlar många år utan att slå runt ofrivilligt.

Välj en begagnad någorlunda bred (53cm och bredare) kajak och provpaddla. Då kommer du billigare undan, det finns väldigt många kajaker på begagnatmarknaden att välja bland.

Här kan du kolla räddningstekniker:
http://swe.kayakpaddling.net/
 
Så blev det.

Det blev en Malibu Extreme, SOT. Hittade en begagnad på blocket för några veckor sedan. Nån provpaddling blev det inte så jag är lyckligt ovetande om hur en vanlig kajak beter sig. Igår var det premiärpaddling i Extremen, trevligt. Droppade lite på underbenen från paddeln, inga problem med våtdräkt. Min 4-åring tyckte förresten att den var asfräck när hon såg den första gången.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.