Seabird Design 600 Sport

Vad tror ni om Sport 600? Är den egendesignad eller finns det någon annan kajakmodell som den påminner om... Måtten ser ju intressanta ut, kanske en budget variant av extremen:)
Börjar bli dags att byta ut min H2O
 
Jag tror snarare att det är en modellering av H2O än en kopia av någon annan - även om H2O kallats oblyg kopia av gamla Epic Endurance.

Det intressantaste är att de verkar ha byggt ett u-format skrov där sitsen ligger djupt så att balansen blir lättare. Lite samma tankar som Nordic Kayaks haft bakom Fusion surfski som Björn Thomasson ritade.

Vikten är också klart intressant och med "bara" två runda luckor så spar man något kilo jämfört med att sätta de stora ovala och några fikaluckor på den.

Ska bli kul att se den i verkligheten och jag hoppas också att få möjlighet att prova den någon gång!
 
Seabird 600 Sport

Har hört lite rykten om att dom 1:a dyker upp redan i jan -10. Å lite prel. priser:

18kg gf 14000:-
16kg kol/kevl 18000:-
14kg kol 26000:- (helsvart)

Nån som hört nåt å vet mer ;)

/Janne
 
Går att beställa den på Stockholmskajaks hemsida för 13000:- under Januari, normalpris 14000:- (standardutförande). Men det skulle nog vara roligt att provpaddla den först och det kan ju vara lite svårt nu:) Det skall bli intressant att läsa första recensionen på den.
Men har själv blivit mer och mer nyfiken på en surfski, borda ju vara den perfekta motionskajaken för mig att paddla i norra ytterskärgården på Åland....
 
Seabird 600 Sport

Thomasson har ju ritar för Seabird så han kankse har haft ett finger med i Sport600, den ser cool ut.
Själv stod jag i valet och kvalet att sälja seabird eller Tahe, men satsade på Tahe samt Zedtech.
Så jag gick på csj's linje och skaffade mig en surfski Griffin.
/Jörgen
 
Verkar faktiskt vara så att Seabird 600 Sport forfarande inte dykt upp här! Kan ju bero på att dom byggs väldigt, väldigt långt bort!

Ps har oxå köpt Surfski ;)

/Janne
 
Egenskaper?

Jag var inne på en Zedtech Cayenne i det billigaste materialet, men ... hmm... 600:an kanske kan vara ett alternativ?

När det gäller skillnad i egenskaper har jag det inte riktigt klar för mig.. 600:an ser ju ut som en surfski i formen tycker jag.

Eller ska jag dra en surfski direkt? Njaa. Går inte dom väldigt blött vid vardagspaddling?


Jag söker helt enkelt båt som främst är för havsmotionspaddling, men som även klarar en väska eller två för enstaka tur.
 
Jag tycker inte man blir speciellt blöt av paddling med surfski, lite om fötterna om man inte har en stängbar självläns.
Jag har en liten lucka på min Griffin mellan benen och jag planerar att öppna den så att syverkstaden får förstora en påse som är anpassad till luckan då kan jag få ner en jacka och byxor mm.
Funderar även på att sätta in en lite större lucka på akterdäck med en tygsäck som förvarings utrymme.
Vill du provpaddla Cayenne och Griffin eller nån annan surfski från Zedtech så är det bara att höra av dig, jag har både och.
Jörgen/ www.kajaksidan.se
 
Jeg lånte en Sport 600 i helgen og padlet den et par turer. Oppsummering av mitt inntrykk av kajakken:

Stabilitet omtrent som Ruahine Ocean X (litt mer stabil enn Elio Bull 520 x 0,51 turracer og litt mindre stabil enn havkajakker som Seda Glider og Kayak Pro Nemo - gjelder både primær- og sekundærstabilitet).

Fart på flattvann identisk med Elio Bull turracer og Ruahine OceanX havracer. I tidligere tester har jeg målt Elio Bull og Ruahine OceanX til å være omtrent 3 minutter raskere pr. time enn havkajakker som Seda Glider, Seabird H2O og Inuk). Min treningsfart i Seda Glider er da ca. 10 km/t og i Sport 600/Elio Bull/OceanX ca. 10,5 km/t. Har ikke testet fart i bølger, men jeg vil nok padle Sport 600 raskere i bølger enn Elio Bull.

Positivt for meg med stor sitteromsåpning i Sport 600 (som på en turracer), kan padles med samlede ben eller med knærne i kontakt med thigh grips. OK styremekanisme, men noe treg justering på demobåten jeg lånte.

Vekten på båten (glassfiberutgaven) anslår jeg til ca. 22 kg, ikke 18 kg. slik produsenten oppgir.

Svært retningsstabil (positivt), stor svingradius (negativt). Vanskelig å få både i pose og sekk.

Fastmontert underliggende ror, viktig å være forsiktig hvis man padler i grunt farvann eller skal i land på en strand.

Likte Sport 600 såpass godt at jeg bestemte meg for å slå til på tilbudet butikken Nemo Classic Diving i Bergen har for tiden, 10.000 norske kroner inkl. vest, spruttrekk og åre. Tror det må være et brukbart kjøp, selv om jeg må vente en stund på å få levert åren (men jeg har heldigvis 3-4 årer fra før....).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
fraola Sittställning Seabird Design Expedition Paddling allmänt 10
EricL Seabird generellt bättre än Seahawk och Havspaddeln? Paddling allmänt 12
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Mattias Claesson Seabird H2O? Paddling allmänt 1
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
sussief Seabird Discovery 430 Paddling allmänt 4
Vraket Seabird expedition HV Paddling allmänt 1
P-E Fikalucka med neoprenpåse, framförallt på Seabird. Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
Katten03 Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch? Paddling allmänt 3
Indigobarn SeaBird Scott LV Paddling allmänt 13
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
popunonkok Wilderness systems vs Seabird, Byggkvalité och känsla? Paddling allmänt 3
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
JonasBergdahl Erfarenhet av Seabird Designs vingpaddlar? Paddling allmänt 10
kajakhampus Epic, Seabird, inuk etc Paddling allmänt 2
aa99 SeaBird Expedition HD-PE Paddling allmänt 26
Tomo Boreal Design Inukshuk vs Epsilon P200 Paddling allmänt 5
knoddvar Boreal design- Inhukstuk Paddling allmänt 7
Chiro Current Design Paddling allmänt 0
pad Boreal design Fjell (tidigare Fjord PE)? Paddling allmänt 0
johan5588 "Trapper Marine" eller Boreal Design -Inukshuk ?? Paddling allmänt 5
matsson Design program för kajak skrov Paddling allmänt 3
alien Erfarenheter av Current Design? Paddling allmänt 1
hassex Friedel Design is back!! Paddling allmänt 0
Friedel Design tillbaks Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.