Färdplan på nätet

SPOT är mest en leksak, framför allt här i norra Europa där man inte säkert kan räkna med att få kontakt med satelliten.
Den här nedanstående historien hittade jag på den amerikanska Amazon-sajten. Kan vara fejkad (som allt på nätet) men det tror jag inte. Vederbörande har uppgett sitt bekräftade klarnamn, det skulle han nog inte ha gjort om han var en mupp som bara tänkte jävlas med SPOT-firman.

Så här skriver J. Newell:
Do not under any circumstances buy a SPOT unit! It is unreliable in a 911 situation, and customer service is the worst I have ever experience.

Here is my story. I bought the unit for $200, and paid the $200 annual fee. I figured that if I ever needed it, the 911 feature could get me out of deep trouble, so it was worth the cost.

I went car camping with my 4 little kids, ages 10, 8, 6 and 4. While I was on the trip, the unit sent out a 911 message due to a malfunction. The good news was that I really wasn't in danger.

Here is the bad news: When the SPOT unit sends a 911 message, it does not actually go to 911. It goes to some call center in Houston. There, some dude gets the message and has to figure out what to do with it. From there, it is all down hill.

In this case, the dude called my wife and told her my unit had sent an urgent 911 message, and were we OK? and did she know where we were? Of course, she freaked out, thinking the kids and I were dead somewhere. She had no idea where we were and whether or not we were OK, and SPOT completely fumbled. The SPOT guy was completely clueless about what to do next. He acted like he had never gotten a 911 message before.

The SPOT guy then called my business partner and asked him were we OK? and did he know where we were? Now, the SPOT unit is supposed to tell SPOT where you are, right? The SPOT guy's computer wasn't working properly that day, or he couldn't figure out how to zoom in and out, so he could not tell on his screen even what state we were in. Totally pathetic.

The SPOT guy then called information (411!) and got the number for the fire station in the little 10-person town near where we were. No one answered there. He left a voicemail at the fire station. Then he called my wife again. Then he called my business partner again. Tick tock tick tock tick tock. Both of them are freaking out, and the SPOT guy has no idea what to do. This fumbling around by SPOT took years off of my wife's life.

Eventually, the SPOT guy called the right emergency service location, and they immediately dispatched an emergency crew to the scene.

From the receipt of the SPOT 911 call, to the dispatch of emergency services, it took SPOT 45 MINUTES! During the 45 minutes that SPOT wasted, we could have been DEAD.

I have spent countless hours on the phone with the top officials people at SPOT. I probably had 20 calls with them and a similar number of emails. I got nothing but stonewalling for months. First, they told me that "this could never have happened"...they "always" dispatch within 2-3 minutes. Then, after FIVE MONTHS of asking them for their logs, they finally admitted to me that in fact it did take 45 minutes, and then they claimed that 45 minutes was an acceptable timeframe to reach emergency services.

After they finally admitted what had happened, they promised to send me by Fed Ex a new SPOT unit and give a year's service credit. Five weeks later, I have received no unit, gotten no service credit, and SPOT now won't return my phone calls. SPOT sets an absolute new LOW for customer service.

SPOT is a bunch of Keystone Cops. Don't buy this unit under any circumstances. And if you already bought it, do not rely upon it. If you ever need 911, you are better off trying to drag yourself up from the bottom of the canyon by your fingernails than hitting the 911 button and thinking that help is coming. It may not.
 
SPOT är mest en leksak, framför allt här i norra Europa där man inte säkert kan räkna med att få kontakt med satelliten.
Den här nedanstående historien hittade jag på den amerikanska Amazon-sajten. Kan vara fejkad (som allt på nätet) men det tror jag inte. Vederbörande har uppgett sitt bekräftade klarnamn, det skulle han nog inte ha gjort om han var en mupp som bara tänkte jävlas med SPOT-firman.

Så här skriver J. Newell:

Att trycka på "nödknappen" inte innebär att man hamnar hos "911" framgår ju klart på siten och tur är väl det, då vore den ju värdelös utanför USA... Och vidare framgår att om inte enheten har satellitkontakt så sänds nödsignalen ändå UTAN positionsangivelse. Vilket då innebär att "the dude" genom att börja ringa försöker klura ut var enheten och personen i nöd kan tänkas befinna sig. Hela storyn låter lite "rättshaverist" tycker jag. När Lars Schmidt gjorde sin Östersjörodd och hamnade i nöd så visste tydligen "the dude at the callcenter" precis vad han skulle göra trots att han befann sig på väg mellan Sverige och Estland...

Leksak? Min enhet har inte missat ett meddelande av alla jag har sänt men så har jag ju bara använt den på sjön men det är ju kajakbruk vi talar om här. Den flacka vinkeln mot satellitbanan här uppe i norra Europa kan säkert ställa till problem på land men på havet tycks det funka alldeles utmärkt.

Skinnarmos spot som han har med på sin Nordostpassageexpedition har ju lyckats få fram signalerna trots att han ju befinner sig på absoluta gränsen till täckning enligt spots hemsida (vid Murmansk i dag).

/Rickard
 
Jag har sett skiftande versioner om den amerikanska historien om SPOT är sann, och om det verkligen rörde sig om ett SOS-meddelande från enheten.

Däremot så verkar historien om den svenske roddaren sann, och där fungerade SPOT utan anmärkning: http://www.row.nu/merinfo.asp?notisid=28&class=11
SPOT visar här på en klar fördel jämfört med andra nödsändare (EPIRB), då hans kompisar ser att han avviker från beräknad rutt redan innan nödsituationen är akut och kan redan då förbereda räddningsaktionen. SPOT fungerar också som den skall då SOS-meddelandet skickas.

Jag kan heller inte se varför SPOT skulle fungera dåligt i norden, tvärtom så skall den fungera utmärkt här enligt täckningskartorna.
 
Japp, håller med om att det är en annan sak ute på havet.
Klart alla (tror jag) vet i förväg hur det funkar med SPOT och att det inte är någon myndighet utan en firma som står bakom. Det är alltså inte underligt.
Med satellitkontakt menade jag inte GPS:arna utan kommunikationsatelliterna som måste övermedla nödropet, spelar inte så stor roll om det går till en myndighet eller en firma -- men det måste funka. Annars är man ju fucked, som man säger där på andra sidan havet.

Det är klart att SPOT funkar ganska ofta och om så är fallet är det riktigt roligt. Men "ganska ofta" räcker inte för räddningsredskap.

Och sedan sådana minst sagt ogenomtänkta lösningar som en oavtäckt larmknapp. Det är en normal knapp som alla andra. Visserligen måste man trycka i flera sekunder för att utlösa larm, men det kan ju bli så i bagaget eller varför nu än. Sådant är dåligt, riktigt dåligt.
 
microblogg som t ex twitter?

eller en liknande användning av mobiltelefon visar ju när och var man faktiskt var på ett speciellt ställe och blir därför mer användbart än ursprungsidén. Larmfunktionen kan dessutom spara värdefull tid.

En annan vinkling skulle vara ett forum där man söker färdkamrater. Detta skulle kunna öka trevnaden och säkerheten vid t ex paddling, långfärdsskridsko, skidturer, vandringar etc

Thure

Alla verkar tycka att google earth är enda webkartan (och CHritser utsidan promotar helt naturligt sin egen utsida färdspår) men jag vill tipsa om eniros "mät sträcka" som kan göras till en färdplan och som man kan skicka som länk till kamrater. tar inte många minuter men länken blir lång. En video om hur man gör det på t ex sjökort finns här:
http://www.eniro.se/sjokort/film/

Och för att medela sig kan man ju microblogga från mobilen t ex via twitter eller motsvarande. Kort SMS: "passerar Hasslö kl 1300, fortsätter enligt plan mot Tjurkö inomskärs."

Vem som sedan ska bevaka och larma är upp till dej?
Och vad ska trigga larm?
Att du inte hörts av på 6 timmar (risk för falsklarm på grund av batterislut i mobilen eller om du hamnat utanför täckning) - om du avviker från rutt?
telia hade tidigare en tjänst friendfinder då man kunde grovpositionera telia-mobiler som var verens omdet i förväg och en positionering kostade bara några kronor. Precisisonen var mellan några 100m och några km om jag minns rätt då jag testade det.

/Patrik
 
Det är klart att SPOT funkar ganska ofta och om så är fallet är det riktigt roligt. Men "ganska ofta" räcker inte för räddningsredskap.

Visa mig ett system som garanterat, alltid, till 100% fungerar, och du skall bli mycket rik...

Och sedan sådana minst sagt ogenomtänkta lösningar som en oavtäckt larmknapp. Det är en normal knapp som alla andra. Visserligen måste man trycka i flera sekunder för att utlösa larm, men det kan ju bli så i bagaget eller varför nu än. Sådant är dåligt, riktigt dåligt.

Vilket de har fixat i nästa version - som ser riktigt intressant ut! (Och det stora problemet med falsklarm har varit med EPIRB på de gamla frekvenserna.)
 
@tango: Funkar det även med sträckor på land eller bara med sjökort?

@Veon: Det finns en ny version? Kan man se den någonstans?
100%ig säkerhet finns inte, men ett system med så pass uppenbarliga brister vill åtminstone inte jag ha som backup. Idén är lysande och jag hoppas att de förbättrar den. Det är verkligen en nisch mellan PLB's och satellittelefoni.
 
Japp, håller med om att det är en annan sak ute på havet.
Klart alla (tror jag) vet i förväg hur det funkar med SPOT och att det inte är någon myndighet utan en firma som står bakom. Det är alltså inte underligt.
Med satellitkontakt menade jag inte GPS:arna utan kommunikationsatelliterna som måste övermedla nödropet, spelar inte så stor roll om det går till en myndighet eller en firma -- men det måste funka. Annars är man ju fucked, som man säger där på andra sidan havet.

Det är klart att SPOT funkar ganska ofta och om så är fallet är det riktigt roligt. Men "ganska ofta" räcker inte för räddningsredskap.

Och sedan sådana minst sagt ogenomtänkta lösningar som en oavtäckt larmknapp. Det är en normal knapp som alla andra. Visserligen måste man trycka i flera sekunder för att utlösa larm, men det kan ju bli så i bagaget eller varför nu än. Sådant är dåligt, riktigt dåligt.

Nu jämför vi plötsligt spot med en EPIRP och här startades diskussionen med ett inlägg angående ÖKAD säkerhet via att lagra färdplan å nätet och huruvida det t.o.m skulle finnas en komersiell möjlighet i det. Jämfört med en "statisk" färdplan som lagras på nätet så torde väl en spot vara ett stort steg framåt... Plötsligt har vi en "dynamisk" färdplan inklusive ok meddelanden till såväl nytta som nöje. OCH en backup i form av möjlighet att kalla på både hjälp och trycka nödknappen.

/Rickard
 
SPOT är definitivt inte lösningen på detta problem. Även om man har med sig den så är det ju inte säkert att man kan trycka på larmknappen vid problem. Och en massa OK-meddelanden säger ju bara var man var sist när man mådde bra.

Mycket handlar ju om att någon ska börja söka en efter en viss stund. Det är ju inte alldeless säkert att någon faktiskt saknar personen/personerna på flera dagar. Brukar använda mobilen och ringa någon och säga "har vi inte hört av oss om 2 timmar så vet du var vi är". Just för att någon aktivt ska sakna oss.
 
eniro både på land och till sjöss...

@tango: Funkar det även med sträckor på land eller bara med sjökort?

<klipp>

Mät sträcka och sedan "Skicka med E-post" alternativt "länk till kartan" finns för både sjökort och landkartan på eniro.
Anvädne den igår i vår kajakklubbs turblogg, som sagt blir länkarna väldigt långa men du kan lägga till punkter längs rutten, t ex tänkta lägerplatser eller punkter du tänkt passera vid viss tidpunkt. MItt exempel från igår:
http://skargardspaddlarna.blogspot.com/

/Patrik
 
SPOT är definitivt inte lösningen på detta problem. Även om man har med sig den så är det ju inte säkert att man kan trycka på larmknappen vid problem. Och en massa OK-meddelanden säger ju bara var man var sist när man mådde bra.

Mycket handlar ju om att någon ska börja söka en efter en viss stund. Det är ju inte alldeless säkert att någon faktiskt saknar personen/personerna på flera dagar. Brukar använda mobilen och ringa någon och säga "har vi inte hört av oss om 2 timmar så vet du var vi är". Just för att någon aktivt ska sakna oss.

Hm, och vilket problem löser varianten du rekomenderar? Som man dessutom kan ha så många andra invändningar mot så jag avstår från att ta upp dem här.

Just det argumentet, att inte kunna trycka på en knapp känns lite som att argumentera mot bilbälte med "om jag krockar, bilen börjar brinna och jag har brutit armarna så blir det svårt att öppna bältet och då kanske jag brinner inne".

Men, OM du nu är så illa däran att du inte kan trycka på en knapp på en SPOT/EPIRB så utgår jag från att du med det menar medvetslös. Och eftersom vi nu pratar kajak så är ju risken att du ligger i vattnet och ja, då lär du ju ha problem. Frågan är om det gör så mkt till eller från om någon börjar leta efter dig om ett par timmar när du flutit medvetslös i vattnet under tiden...

Men, för ALLA andra tillfällen, när du faktsiskt klarar att trycka på en knapp alternativt bara vill att någon/några ska kunna följa din färdplan då torde väl en SPOT eller liknande maskin lösa situationen betydligt bättre...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Helt utan färdplan. Paddling allmänt 6
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.