Färdplan på nätet

Hej!
Inte alldeles knutet till paddling kanske men:
Jag brukar se till att någon vet var jag tar vägen när jag är ute på solotripper i naturen.
Man kan ju bryta ett ben, skjuta sig i foten med bössan eller blåsa iland på ett skär.
Då kan det vara bra om någon vet var dom ska börja leta.
Nu tycker jag att det börjar bli tjatigt att messa eller ringa nån kompis så fort jag ska ut.
Vore det inte händigt med en plats på nätet där man kunde skriva in en enkel färdplan?
Eller finns det redan?

//Örjan
 
Har funderat på det i många år. Tror dessutom att man skulle kunna få det att fungera komersiellt. Till exempel att "åldringar" som bor hemma tvingas att ringa ett samtal varje morgon och kväll för att visa att de lever eller ligger på köksgolvet med brutet ben.
 
Har själv funderat en hel del på det.
Fråga: Vem ska bry sig om någon information någonstans på nätet? Du måste ju informera folk i alla fall, annars tittar de inte på den där sajten. Eller hur hade du tänkt dig?
 
SOSAlarm är ju faktiskt ett kommersiellt företag. Presentera idén för dem, altrenativt någon form av bevakningsföretag. Skulle vara en perfekt tjänst för lite av det mesta. Abonnera på tjänsten för några hundringar per år. Ring in eller skriv in din färdplan och meddela en deadline när du ska ringa/messa in en bekräftelsekod. Kör på!!
 
SOSAlarm är ju faktiskt ett kommersiellt företag. Presentera idén för dem, altrenativt någon form av bevakningsföretag. Skulle vara en perfekt tjänst för lite av det mesta. Abonnera på tjänsten för några hundringar per år. Ring in eller skriv in din färdplan och meddela en deadline när du ska ringa/messa in en bekräftelsekod. Kör på!!

Platsen för färdplanen finns, i hur många varianter som helst. Det som är det svåra är vem som skall reagera när på att man inte är tillbaka. Färdplaner kan skrivas in med google earth, extremt lätt och tydligt. Så om någon oroar sig, är det lätt för denna någon att ta reda å var du skulle ha varit.

Att få SOS alarm att oroa sig, eller åtminstone att kontakta någon när du inte hört av dig efter en tid, det är nog något de skulle behöva ta enormt mycket pengar för är jag rädd (om de sätter igång något i onödan blir det en penningfråga). Så jag tror att i slutändan är det bekanta som skall till i alla fall.

--- Mats ---
 
Har själv funderat en hel del på det.
Fråga: Vem ska bry sig om någon information någonstans på nätet? Du måste ju informera folk i alla fall, annars tittar de inte på den där sajten. Eller hur hade du tänkt dig?

Jag hade tänkt något väldigt enkelt:
Informera några anhöriga: "Skulle jag någon gång komma bort så kan ni kolla om jag skrivit något på www.fardplan.se"
Om man berättar var man utgår ifrån så har ju tillexempel Kustbevakningen mycket större chans att hitta en med hjälp av info om vind- och strömriktningar.
Tror nog inte riktigt på att kvittera sin hemkomst, jag skulle garanterat glömma det i nio fall av tio.
Men som en option kanske.
 
Jag hade tänkt något väldigt enkelt:
Informera några anhöriga: "Skulle jag någon gång komma bort så kan ni kolla om jag skrivit något på www.fardplan.se"
Om man berättar var man utgår ifrån så har ju tillexempel Kustbevakningen mycket större chans att hitta en med hjälp av info om vind- och strömriktningar.
Tror nog inte riktigt på att kvittera sin hemkomst, jag skulle garanterat glömma det i nio fall av tio.
Men som en option kanske.

Jepp, och då är du inne på en lösning som passar in på vad jag skrev. Gör färdplanen med Google Earth, kasta in den någonsans där Ni enats om att de skall titta. De är lätta att göra, lätta att läsa, det enda som behövs är någon som blir orolig och kollar.

--- Mats ---
 
Färdplaner

har de facto även de orsakat larm utan anledning, för att de inte avakutaliserats, någon gick inte efter sin plan etc. Tror inte att det mänskliga kaoset blir bättre av att det sker på en elektronisk anslagstavla, men pröva gärna ideen.
Både hänglsen och livrem tycks ju vara på modet....
 
Bystander effect.

Det finns ett socialpsykologiskt fenomen som kallas för Bystander effect: När de andra inte bryr sig, bryr jag mig inte heller! De gör ju inget, varför borde jag göra något då?!

Titta på de här filmerna. I vissa fall är det bara en eller två personer som är skådespelare, i vissa fall är alla skådespelare förutom en. Resultatet är nästan alltid detsamma - individen tar inte sitt ansvar.

Tjock rök kommer in i ett rum, det verkar brinna för fullt:
http://www.youtube.com/watch?v=KE5YwN4NW5o

Ett flickebarn förs bort av en man på öppen gata och ropar på hjälp:
http://www.youtube.com/watch?v=KIvGIwLcIuw

En kvinna ligger orörligt på marken:
http://www.youtube.com/watch?v=IdtNr-9Z7wM

Tillbaka till utgångsfrågan tror jag att man måste bestämma en ansvarig person eller instans, annars händer ingenting eller alltför sent. Typ varför borde jag ringa polisen, varför borde jag larma fjällräddningen?
 
Finns väl en kommersiell tillämpning som inte ligger så långt från temat i tråden. Spot, http://www.findmespot.eu/sv/

Finns flera trådar här på utsidan om spot och fick själv en i julklapp som nu följt med på turer under vår och sommar. Till nära och käras stora förtjusning har den ritat snygga färdspår och skickat sina ok meddelanden utan problem. Till min egen stora glädje har jag inte behövt testa vare sig hjälp eller nödfunktionen så dessa kan jag inte uttala mig om men de finns där ju som en backup.


/Rickard
 
Spot

eller en liknande användning av mobiltelefon visar ju när och var man faktiskt var på ett speciellt ställe och blir därför mer användbart än ursprungsidén. Larmfunktionen kan dessutom spara värdefull tid.

En annan vinkling skulle vara ett forum där man söker färdkamrater. Detta skulle kunna öka trevnaden och säkerheten vid t ex paddling, långfärdsskridsko, skidturer, vandringar etc

Thure
 

clindh

Forumvärd
I väntan på en dedikerad webbplats för färdrapporter, och speciellt om du senare vill ladda upp lite bilder mm här på Utsidan från turen, så kan du lägga upp en Turbeskrivning

http://www.utsidan.se/trips/edit.htm

I steget efter registreringen kan du sedan även rita in planerad färdväg på en karta
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Helt utan färdplan. Paddling allmänt 6
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.