Angående ahe greenland

Japp det blev en sådan!
Jag måste säga att jag är riktigt nöjd, jag har förvisso inte ägt den mer än ett och ett halvt dygn men har hunnit med en del ändå. Idag avverkade jag drygt tre mil varav över hälften i relativt grov sjö, mellan en och en och en halv meters vågor. Måste säga att hon uppförde sig tryggt både med och mot sjön. Sjö från sidan är enligt min mening det sämsta men även här kände jag mig trygg. Till saken hör att det var ett bra tag sedan jag paddlade i sådan sjö så jag är riktigt nöjd.

Det är ju en liten kajak så jag förväntar mig inte någon packåsna
Har inte hunnit rolla med henne ännu men ser fram emot det. Är det någon som har hört om Tahe skall komma med eller har kommit med en tuilik, känns som det vore något för senhöstens och förjulsvinterns paddlingar.

Nu skall här paddlas!!!
 
Behöver inredas

Gillar inte att man sitter med knäskålarna i däcket. Behöver inredas för att man ska få bra kontakt med låren och sitta bra. Ett problem är även att jag inte tyckte den var lika rolig att paddla som tex anas acuta och Q-boat. Kändes lite seg och inte så lättdriven som jag hoppats på även man kunde paddla i 4.5 knop. Som roll kajak är den dock utmärkt. Känns även rejält tung för att vara en så nätt kajak./BL
 
Hej, det finns en tuliq men inte med huva. Kolla med din återförsäljare. Ganska prisvärd är den på c:a 1600 kr.

Ha det!

Mats
 
Reed verkar ha mycket gott rykte bland de som skriver här på utsidan.

De har tuiluk och olika modeller av cag på de fyra sidor med kapell och överdelar som länken går till. Om jag förstått det rätt kan du få en måttsydd där du mallat av sittbrunnssargen och anger måtten på din överkropp. Ska en tuiluk verkligen göra nytta måste den ju passa både dig och kanoten.

http://www.chillcheater.com/products/shop.asp?cid=794

Här är deras sida för att skriva in dina mått:
http://www.chillcheater.com/measurement.asp

... nej - jag tjänar inte några pengar om ni köper från Reed ;-)
 
Senast ändrad:
Tjenare Bosse!

Grattis till den nya kajaken, den såg riktigt fin ut:)
Hör av dej om du har vägarna förbi Höga kusten så kan vi ta en tur tillsammans.

// Kristoffer
 
Har en måttsydd tuiliq från reed och den håller hyfsat tätt när man rollar .
Det kan komma in lite vatten vid sargkanten när man ligger i balance brace och även lite vid kinderna om man inte snörar åt den tillräckligt hårt i ansiktet.
Sen beror det ju på hur länge man håller på att rollar samt hur sargens form är.
Ju rundare sarg och mindre sittbrunn desto bättre.
Har men dessutom fått in lite vatten vid sjösättning så letar det sig gärna in på kroppen när man är i undervattensläge upp och ner.
Jag brukar när det är varmt i vattnet ha huvan nerdragen runt halsen och åtdragen för att inte bli så varm om huvet .Då läcker det lite mer men man klarar ganska många rollar innan man blir helt våt .
Anders
 
Reeds är helt OK och mycket prisvärd. Ett alternativ kan vara Bug Head Tuiliqs från USA - de syr i 1,5 mm neopren också - inte bara 3 mm. De tunna passar åtminstone mig bättre - jag tycker 3 mm blir för varmt nästan hela året (utom möjligen några veckor i februari. ). Lite kul nytänkande vågar de sig också på - lite färger, dekorationer och en smart bra tätning runt ansiktet som blir tätning runt halsen när man kör nercabbat. Kostar lite mer än Reeds men betydligt mindre än Brooks och Superior
 
Hej, det finns en tuliq men inte med huva. Kolla med din återförsäljare. Ganska prisvärd är den på c:a 1600 kr.

Ha det!

Mats

Med tanke på Tahe Marines undermåliga kvalite på det kapell som de säljer till Greenland skulle jag aldrig köpa någon tuiliq från dem. Då är det bättre att slänga på ytteligare 400 kr (inklusive frakt från England) och köpa detta måttsytt från Reed i stället.

Jag lyckades i min enfald köpa ett kapell till min Greenland från Tahe Marine och detta är ta mig f-n skitdåligt. Man är tvungen att krypa ur och tömma kajaken efter ett par rollar. Det kan vara ok med någon dl vatten efter ett par rollar, men vi snackar litervis med vatten.... Balance Brace skall vi inte ens prata om.

Nu har jag beställt ett nytt från Reed i stället.
 
Inte heller jag är sponsrad, men tycker att det verkar som en betydligt bättre idé att göra Reed-beställningen fraktfritt via Escape Kajakcenter…(går bra att beställa tuiliq även om just den inte finns på sidan) :)
 
Jag har precis fått min Aquatherm paddeljacka med "förböjda" byxor samt ett måttbeställt neoprenkapell från Reed. Leveranstiden blev 2 veckor från att jag postade mallen på sittbrunnen.

Missade tyvärr Escape´s erbjudande men gråter inte heller över en fraktkostnad på £7.40
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.