Vilken är er favoritpaddel?

Hemmasnickrad grönlandspaddel i gran 700gr ,220cmlång,75mm breda blad.
Helt underbar när det blåser ,suverän att rolla med, snäll mot handlederna,varm att hålla i händerna,billig, flyter bra, miljövänlig Går den sönder så eldar man upp den i vedspisen och gör en ny på ett par timmar.
Passar mig i alla fall men var och en blir ju salig på sin egen tro.
Anders

Det kanske är det optimala för mig att efter "skadan" starta upp med en GP. men då jag är lite kolfiberskadad! Så är jag lite nyfiken på en Superior GP ;)

/Janne
 
Favorit? Det blir väl den jag kör med 19 ggr av 20, Bracsa IV max (Marathon så att den tål smällar). Sugen på att komplettera med en snäppet mindre. Siven, skulle det kunna vara en VIII? Storlek?
 
Favorit? Det blir väl den jag kör med 19 ggr av 20, Bracsa IV max (Marathon så att den tål smällar). Sugen på att komplettera med en snäppet mindre. Siven, skulle det kunna vara en VIII? Storlek?

Många som testat är jättenöjda med VIII :an men då bladet är rätt stort räcker det nog med min(767cm) Men då du verkar nöjd med din IV :a max varför inte testa IV min (735cm) el. den helt nya IVsuper min(705cm) ;)

/Janne
 
Började paddla 1990 och då var det Powermaster eller Archipelago som gällde. Skaffade sen en Lendal Seamaster med bent shaft och den var följeslagaren i många år. Förra året skaffade jag en Bracsa IV min och efter bara några gånger kändes den jättebra. Enda gångerna jag funderar på Seamastern är om jag ska ut med någon helt ny kanot och ska ut i vågor. I de fallen känns den fortfarande tryggare.

P7310027.JPG
 
Hemmasnickrad grönlandspaddel i gran 700gr ,220cmlång,75mm breda blad.
Helt underbar när det blåser ,suverän att rolla med, snäll mot handlederna,varm att hålla i händerna,billig, flyter bra, miljövänlig Går den sönder så eldar man upp den i vedspisen och gör en ny på ett par timmar.
Passar mig i alla fall men var och en blir ju salig på sin egen tro.
Anders

Tunga argument för snickra en GP och bra gjort att få ner vikten till 700 gram. Jag tycker det är nästan omöjligt att hitta ett bra ämne i gran. Har tillbringat så mycket tid på brädgården att personalen väl har börjat se mig som en underlig kuf :)
Att bygga grönlandspaddlar i kompositmaterial är förstås både kostsammare och mer tidsödande, men jag ångrar inte mitt val. ( inlägg #6 )

Efter premiärturen på drygt 3 mil med min nya GP hade jag hyfsat med krafter kvar trots att jag är otränad efter en axelskada. Jämför jag med min gamla bredare paddel känns den nya mindre kritisk vid isättningen av bladet och jag upplever inga som helst wobblingstendenser vid kraftpaddling.

/Rune
 
Jag har några favo-paddlar som ofta följer med ut...här kommer de

Werner Shuna ergo glas som allround/arbetspaddel. En följsam, relativt lätt paddel som fungerar till det mesta och tål mycket stryk!

Double Dutch Gull Carbon med ergoskaft är min nya förälskelse. Jag har paddlat den under våren och gillar den skarpt...dessutom är den svart!

Boreal Design Aloonaq carbon är en inuit-inspirerad paddel som jag brukar ha på däcket. Underbar paddel i hård motvind eller på tur då man vill "växla ner". Krävde lite paddling innan jag blev förälskad i den men nu är jag fast;)
 
Rune !
Som du säger är det svåra att hitta bra ämnen.
Ett tips är att titta i råsponthögarna .
17x95 råspont hoplimmat av tre delar blir bra paddlar.
Enda begränsningen är att det blir svårt att få till bredare paddel än 75mm då det går bort en del i sponten.
Vikten går att hålla nere om man hittar skapligt snabbvuxen gran som ändå är rak.
Sen gäller det att hyvla så mycket man vågar.
Jag har alltid två paddlar med mig,en som jag rolltränar med som är lite tyngre (850gr)
och min lätta att paddla vanligt med.
Den lätta sviktar en del men det upplever jag inte som något problem,snarare tvärtom.
Men som du säger de tittar lite snett på en om man letar igenom en hel stuv bara för att köpa någon enstaka bräda.
Men frågar man innan brukar det gå bra.
Anders
 
"plattpaddelpaddlare" som jag är så är ju mina referenser begränsade till såna. Av de jag testat hittills är min absoluta favorit Werner Cyprus i helkol. Det skumfyllda bladet i en så lätt paddel ger en härlig känsla jämfört med det flesta andra jag provat. På akterdäck och som backup när det blåser mycket ligger en Werner Little Dipper i glas/kol. Också en paddel som för mig "känns" rätt direkt när man sätter den i vattnet. I mina ögon finns det få paddlar som kan konkurrera med Werner så länge vi håller oss till kategorin plattpaddlar.

/Rickard
 
Favvopaddeln....finns inte

kanske min vitudden som jag började med...kanske nån av vingpaddlarna...men alltid så beror det på kanoten man sitter i ..distansen man paddlar...eller hur j*vligt det blåser.......så jag vet inte...
 
Kör också med hemsnickrad grönlandspaddel i gran på 900 gram. Snabb att paddla med, go på distans och klockren att surfa och paddla brutalsjö med. Och rolla förstås.
Jag tycker nackdelen med kolfiberpagajerna är att dom är så hala jämfört med trä. Men det kanske är en vanesak, och det är ju skönt att dom är delbara...
 
Ganska fantastiskt att det finns så många olika typer av bra paddlar! Snabba, bra grepp i vattnet, lätta, flyter, bra att rolla med osv. Stuvarn kanske borde ha skrivit frågan omvänt - vilken superkass paddel har du provat ;-)

På den frågan har jag tre svar:

En liten vingpaddel som var superkritisk och tappade greppet totalt vid minsta lilla misstag,
En tung plattpaddel med tjocka ABS-blad och aluskaft,
En snygg lätt plattpaddel där bladet låg i linje med skaftet och den wobblade och skar om man inte höll i den hårt.

Eskimåpaddel har jag inte provat men efter vad jag läst så finns det både lyckade och mindre bra varianter där också...

Såg en härlig bildserie på en kille som rollade med vingpaddel fastspänd på en surfski - så det fungerar också. Kommer inte ihåg om det var Olin eller Arnström som fotat.
 
Har man bara tålamodet att lära sig paddla med grönlandspaddeln, så är det svårt att tänka sig något annat igen. Men det tar väl fyra månader ett halvårs nötande.
En finne prövade min paddel för någon vecka sen. Omdömet efter fem minuter: "I'm trying to think of something positive to say..."
Om det är en klump som snidat paddeln är den förstås inget vidare dock...

Bättre frågeställning iallafall!

Jag säger väl alla paddlar med aluminiumskaft! (Personligt hatobjekt)
Alla tunga klumppaddlar! +1000 g kanske?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.