Hjälp välja kajak för liten paddlare

Hej!

Efter att ha paddlat rätt länge med hyrkajaker börjar jag känna att det är dax att skaffa något eget. Jag vill ha en så lättdriven kajak som möjligt, samt att den ska fungera bra vid längre expeditioner (1-2 veckor). Hyffsat stabil vid lite hårdare blåst är ju också att föredra.

Är ca 167 lång och väger kring 60 (stark liten kille..hehe). Den kajaken jag hittills är mest nöjd med (el minst missnöjd med) är Lettmann Eski 475. Den är rätt lagom i storlek men jag uppfattade den som något "trög" i vattnet. Dessutom var höjden o placeringen av knästöden lite opassande för mig. Satt inte helt bekvämt med benen.

Trapper har en modell dom kallar Bonita. Verkar klart intressant förutom att fikaluckan är placerad baktill, den vill jag helst ha framför mig. Har kollat in Escape Kajakcenter, och dom verkar ha en hel del intressanta kajaker. Äckligt dyra är dom dock (någon som vet varför?). Ute efter en kajak i glasfiber, men som inte kostar så mycket mer mer än 20k.

Kom gärna med idéer o förslag. Är du ungefär i samma storlek som mig och har en egen kajak som du är nöjd med. Let me know. Har du hyrt en kajak som var ruskigt skön, berätta! Ös på bara:)

Mvh
 
förslag

tiderace xplore-s, xcite_s, tahe 505, 535, point 65 crunch, x-lite, hurricane tracer, tja det var några som skulle kunna passa din längd...good luck med kajakköpet.

Mvh,
leif
 
lista

Lite konstig lista. Necky Eliza är knappast lämplig för en paddlare på 185, det blir tuuuungt...likaså är knappast Prijon seayak lämplig för korta personer under 165...ärligt talat ingen bra utgångspunkt.
 
Du kan kika på P&H Quest LV som är en normallång havskajak men med låg volym - avpassad för lite mindre personer. Där bör du få lite mer fart än Eski 475.

Lettmann har ju fler t ex den nya Aurora Touring Plus som ersatte Eski 500 förra året och sen Eski 525. Har inte sett Auroran i verkligheten men på bilderna ser skrovet lite modernare ut. Auroran kostar 22.500 i LCS (19-20 kg) och SmartTrackrodret.

En helt annan design är Energize från Reval Kayaks (förväxla inte med Revalserien från Tahe Marine). Energize är "bara" 4,85 m lång men nästan allt är vattenlinje så du får bra fart ändå. Kul med någon som vågar avvika från den klassiska engelska bananformen ;-)

Energize.jpg

Bild: http://www.revalkayaks.se/images/081113/Energize.jpg
 
Kolla in Skim DEX eller DIFFER.
Dessa är ju inte de snabbaste på marknaden men lätthanterliga. Dex klarar av 1-2 veckor om du har packdiciplin/ tighta prylar och inte nödvändigtvis skall ha med dig allt du äger och har.
Å andra sidan är ju en Commander Type - S allt du någonsin kommer att behöva.
 
Stort tack alla för era kommentarer!! Jag har sammanställt en lista över de kajaker jag tycker verkar av intresse (med reservation för fel). Med tanke på att jag vill att kajaken ska fungera för långfärder så är nog säkert många av dessa för små. Samtidigt kan jag ju inte ha en allt för stor kajak iom min storlek, så jag får nog lägga mig någonstans i mitten.

Tillverkare // Modell // Längd // Bredd
Skim // Dex // 495 // 51
Tahe Marine // Reval Mini // 483 // 52
Tahe Marine // Wind 505 // 505 // 54
Point65 // X-Lite // 475 // 54
Point65 // Whisky 16 // 489 // 56
Lettmann // Aurora // 500 // 58
Trapper // Bonita // 495 // 54
Necky Kayaks // Chatham 16 // 500 // 56
NDK // Romany // 489 // 54
Rockpool // Alaw Bach // 518 //55


Lettmanns Aurora verkar riktigt intressant. Hyffsat bra i storlek, 18 kg i lättviktsmodellen och till ett överkomligt pris (kring 20k). Någon som har koll på hur lättdriven denna är (jämfört med kajaker i ungefär samma längd) och hur den uppför sig vid lite hårdare väder?

För övrigt; har du erfarenhet av någon av de modeller jag tagit upp? Let me know! :)
 
Stort tack alla för era kommentarer!! Jag har sammanställt en lista över de kajaker jag tycker verkar av intresse (med reservation för fel). Med tanke på att jag vill att kajaken ska fungera för långfärder så är nog säkert många av dessa för små. Samtidigt kan jag ju inte ha en allt för stor kajak iom min storlek, så jag får nog lägga mig någonstans i mitten.

Tillverkare // Modell // Längd // Bredd
Skim // Dex // 495 // 51
Tahe Marine // Reval Mini // 483 // 52
Tahe Marine // Wind 505 // 505 // 54
Point65 // X-Lite // 475 // 54
Point65 // Whisky 16 // 489 // 56
Lettmann // Aurora // 500 // 58
Trapper // Bonita // 495 // 54
Necky Kayaks // Chatham 16 // 500 // 56
NDK // Romany // 489 // 54
Rockpool // Alaw Bach // 518 //55


Lettmanns Aurora verkar riktigt intressant. Hyffsat bra i storlek, 18 kg i lättviktsmodellen och till ett överkomligt pris (kring 20k). Någon som har koll på hur lättdriven denna är (jämfört med kajaker i ungefär samma längd) och hur den uppför sig vid lite hårdare väder?

För övrigt; har du erfarenhet av någon av de modeller jag tagit upp? Let me know! :)

Även om du inte är jättestor så förstår inte jag varför du vill ha så liten(kort) kajak som möjligt?
Du vill ju dessutom även ha med dig lite packning om jag förstått dig rätt! Klart det kanske finns några kajaker som inte är klockrena för dig! Tex Prijon Kodiak, VKV´s Ocean/Off-Shore mm
Inget negativt om dessa kajaker men packning tar dom med glädje emot ;-)
Men som sagt det finns längre kajaker(vattenlinje längd) som kan ge dig ett litet fartövertag över dom korta kajaker du tar upp på din lista, många har ju inte längre vattenlinje längd än 4:50!
En lång kajak kan ju vara smal smäcker ha ett tajt paddelisätt å var helt underbar att paddla!
En liten kort kajak med låg volym kan med last ligga mkt lågt i vattnet,dra upp stora bogvågor!
Är med andra ord trögpaddlad å tråkig!
Jag tror att om vi driver någonting med vår egen muskelkraft(cykel,kajak,mm) så ger det en himmla skön kännsla om det känns lättdrivet ;)

/Janne
 
Även om du inte är jättestor så förstår inte jag varför du vill ha så liten(kort) kajak som möjligt?
Du vill ju dessutom även ha med dig lite packning om jag förstått dig rätt! /Janne

Ett problem för korta/lätta personer är att de flesta fabrikanter drar ner på längden samtidigt som de minskar volymen. Trist tycker jag för om det fanns fler lågvolyms (100-115 kg depl) fullånga havskajaker så skulle fler inse hur skönt det är att kunna paddla 0,5 knop fortare när man vill - och har man väl upplevt känslan vill man gärna ha möjligheten. En långsam kanot går inte att paddla fort med men en snabb kanot går att paddla långsamt! En bra långfärdskanot för en 60 kg person med packning skulle kunna vara en bra motions/dagturskanot för mig på 86 kg.

Några undantag finns t ex Lettmann Aurora som har hyfsad vattenlinje och P&H:s LV lågvolymsmodeller. Att sätta en 60 kilos person i en lång kanot med depl 150-160 blir inte bra. Den kommer att flyta högt, bli vindkänslig och instabil.

Vi får pratat med våra politiker inför EU-parlamentvalet. En ny lag bör införas så att alla ska ha tillgång till en optimal kanotmodell. Det tillhör de mänskliga rättigheterna!
 
Även om du inte är jättestor så förstår inte jag varför du vill ha så liten(kort) kajak som möjligt?

/Janne

Vad man tycker är roligt är högst personligt. Vissa tycker kajaken skall vara så snabb som möjligt, andra gillar mera lekfulla kajaker med god manöverguglighet...och det är en svår eller omöjlig kombination.
Överlag tycker jag att många har onödigt stora kajaker (läs volym inte längd). Hur många är det inte som paddlar runt med en fet Kodiak för att de kanske skall göra en veckotur om ett år eller så...men det är min personliga åsikt.

Jag håller däremot med om att man vill ha en lättdriven kajak. Problemet är dock att en kajak som är lättdriven i hög hastighet kanske inte alltid går lätt i lägre hastigheter (typ långfärdstempo)

Ett par av mina förslag är dessutom inte direkt korta.
Alaw Bach har måtten 521*53 med ganska mycket rocker och totalvolym på 325

Isel har måtten 513*53 och totalvolym på 276

Scorpio LV 509*54. Totalvolym 285. Jag har bara paddlat normala scorpio och gillar den som turkajak. Dessutom är den riktigt lekfull

Lycka till med kajakköpet och hoppas du hittar rätt i "djungeln"!
 
När det gäller lättdriven så minns jag fortfarande känslan att från ha paddlat de "vanliga" plastkajakerna (Necky, Prijon etc) till att prova Skim Dex. Den skar vattenytan som en varm kniv i smält smör!

Sedan dess har jag och min fru (som är något mindre än du) paddlat många andra modeller, och varje modell har sina för-/nackdelar och passar olika personer olika bra. Av de du nämner så kändes Chatham 16 (plastvariant) som en ganska trevlig "lagom"-kajak, Skim Dex är fortfarande en favorit, medan X-lite knappast fick hjärtat att slå snabbare...

Att välja kajak kräver att man tänker efter vad man skall ha den till mest. Vill man ha skädda, roder, stor eller liten sittbrunn, kursstabil, lekfull, stabil, rank, snabb, lagom, rolla, stor eller liten packvolym, etc etc. En skiljelinje går mellan den brittiska ("skädda") kajaktypen och den nordiska ("roder"). Varför inte också testa en VKV eller Reval Kayaks och känn på den nordiska typen? Testa även kajaker utanför din prisklass, vem vet, du kanske vill spara lite pengar till, eller så kommer du att känna att ditt behov faktiskt tillfredställs med en billigare variant! Testa även kajaker som känns lite för avancerade för din nuvarande kunskapsnivå!

Några kajaker som låg på min frus topplista när vi skulle köpa var
- VKV Anita/Lisa
- Skim Dex
- Tiderace Xplore
- Reval Kayak Cruiser
- Necky Chatham 16
- Neckys Eliza

Det slutade med en Xplore för hennes del. Själv tog jag en Reval Kayaks Commander type-S (jag är längre än du, men väger bara några kilo mer). Vi är mycket nöjda med dessa beslut Trots att vi hade provat samma kajaker, och skulle paddla mycket tillsammans, så kom vi fram till helt olika kajaktyper!

Så,köp den kajak som DU känner dig nöjd med. Och testa testa testa - nej, en kort tur vid bryggan i lugnt vatten säger inte allt, men den säger ändå något! Lyssna på andra, men tag dina egna beslut!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.