kanotskador

Jag säger likadant och det var tack vare min kassa rygg jag började paddla. Bätter att lägga 10,000 på en kanot än att lägga dom hos sjukvården, där det inte händer nåt.
 
Axelskador samt förslitningar i axlarna. Främst C1-paddlare.
Armbågsskador, liknande tennisarmbåge. Samtliga kanotister?
Elefanthudsbildning mellan pekfingret och tummen. Samtliga kanotister?
Tand-, huvud- och ansiktsskador. Forspaddlare!!
Köldskador, främst fingrar, tår och ansikte. Alla oss som paddlar året runt!!
Sår på fötterna vid sim i fors, upp- och nedstigning i kanot och steniga hällar. Samtliga paddlare?
Tappat kanot på tårna. Det har väl alla gjort någongång?
 
För egen del:
- Överansträgning muskler i underarm (bara höger)
- Överanstränging muskler i axlar/skuldror (infraspinatus/supraspinatus).
[Har för övrigt historia i än fler muskelöveransträngningar. Och djupare förklaring till det...Väldigt bra naprapatananlys&behandling och råd för träningsprogram på gym har gjort mig i princip stark, frisk och spänstig igen.]

För andras del:
- Jag har tre kamrater som alla dragit axel ur led (surf i havsvåg, roll i tidvattenfors, respektive rollförsök i fors)
 
Vet inte om

det var en anka men det finns en gammal tråd om erektionsproblem.

Handled/armbågsproblem typ peritendinitis crepitans är inte ovanliga. Axel ur led förekommer vid eskimåsvängsliknande rörelser.

Träsmak och domnade ben går oftast över när man gått ur kajaken.

Thure
 
Jag vidhåller har aldrig fått nåt skadeproblem av paddling! Javisst träsmak efter ca 3tim paddling å "elefanthuden" mellan tumme pekfinger, men det är väl knappast nån skada!
Därimot cykling löpning å gym har gett mig nån skada genom åren men som sagt aldrig paddling tack å lov!
Har jag därimot lite ont i ryggen så efter en timme i kajaken är det som bortblåst :)

/Janne
 
har ännu inte lyckats skada mig en enda gång av paddling trots 20 år paddling 15 av dem ganska intensivt. Har fått lite nackspärrar och liknande men ingenting som gått sönder eller krävt längre vila än en vecka.
 
Om träsmak inträder är det bara ett bevis på att man väntat för länge med fikarasten. Handen på hjärtat: är det inte för fikarasterna man ger sig ut och paddlar?
 
De enda skador jag har dragit på mig är av ekonomisk natur, men
nå`t ska man väl lägga pengarna på. Kanske ska besställa något till en
liten julklapp..... hmmmmmm
Ha det bra, i morgon blir det en vända.
Stefan
 
Får hålla med andra oskadade. Det är klart hur man definierar skada, men om vi håller oss till det som kräver sjukvård eller en längre tid minskar ens förmåga att göra det man vill/brukar. Då kan jag inte minnas någon paddelrelaterad skada. Träningsvärk, spända nackmuskler efter ett par dagars paddling räknar jag som naturlig smärta i livet.

Har ju läst här på forumet om vissa som fått sträckningsskador och någon inflammation i underarmen.

En kul grej från i somras. Paddlade en längre tid med grönlandspaddel. När jag sedan bytte till en vinklad kolfiberpaddel fick jag lite känningar i axlarna. Efter ett par km fick den åka bakdäck igen.


AV
 
Om träsmak inträder är det bara ett bevis på att man väntat för länge med fikarasten. Handen på hjärtat: är det inte för fikarasterna man ger sig ut och paddlar?

Jo, jag håller med dig fullständigt. Jag sätter för det mesta på kaffebryggaren innan jag hoppar in i duschen efter paddelturen ;-)

Så de paddelrelaterade skadorna är väl koffeinförgiftning...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.