Drick inte på sjön, drick inte på sjön, drick inte på sjön ad nauseum

Lagen pratar om att framföra fartyg, vilket då måste definieras.

Enligt sjöfartsverkets definition gäller:

# Ett fartyg är en farkost som är avsedd att användas till sjöss och som har skrov och konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder).

# Sjölagen delar in fartygen i skepp och båtar. Fartyg som har en största längd av minst 12 meter och en största bredd av minst 4 meter kallas skepp. Mindre fartyg kallas båt.

En kajak (utan roder) har ingen konstruktiv styrförmåga och är väl inget fartyg????

Gäller då sjöfyllerilagen oss? Att det är olämpligt har vi ju konstaterat, men olagligt? Var visst några förslag att den nedre gränsen 0,2 inte skulle gälla motorbåtar under ett visst antal meter med en maxfart på 7 knop och mindre segelbåtar. Något om just kanoter har jag inte hittat.

Drar mig till minnes någon scen i kustbevakarna när de plockat in en kille och dragit in båten och hans kompisar till land. När de lika fulla kompisarna försöker paddla båten till en annan plats sitter kustbevakarna bara och skrattar, men så fort de startar motorn slår de till. När de kom in till någon hamn med ett riktigt sjöslag kommer någon slags kanot överlastad med lätt förfriskade folk ut ur mörkret. De beordras in till land, men annars ingen åtgärd. Kommentar?

Enligt Wikipedia

"Juridiskt sett är dock definitionen på fartyg följande; "allt som framförs på vatten och är utrustat med eget framdrivingssystem samt möjlighet att påverka sin kurs". Således klassas även sjöflygplan som fartyg så snart det landat på vatten och är därmed skyldigt att följa sjövägsreglerna.

Oftast flyter de ovanpå, men så kallade ubåtar (undervattensbåtar) kan under färd sänkas ned helt och hållet under vattnet."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fartyg

En kajak har inget "eget" framdrivningssystem och är alltså inget fartyg.
Som jag ser det så gäller alltså inte lagen för kajakpaddlare.

//Peter
 
En kajak har inget "eget" framdrivningssystem och är alltså inget fartyg.
Som jag ser det så gäller alltså inte lagen för kajakpaddlare.

//Peter

Hur definierar man eget framdrivningssystem? Misstänker att din paddel är just ett sådant (annars så är inte helle roddbåtar fartyg, och är segelbåtar utan motor det?)
 
Hur definierar man eget framdrivningssystem? Misstänker att din paddel är just ett sådant (annars så är inte helle roddbåtar fartyg, och är segelbåtar utan motor det?)

Förstod att frågan skulle komma och jag har väl inget direkt svar på den frågan.
Däremot resonerar jag så här:
Kajaker/kanoter/roddbåtar drivs framåt av mänsklig kraft genom en person som sitter i "båten" och har alltså inget "eget" framdrivningssystem.
Segelbåt (utan motor) drivs framåt av ett segel som sitter fast i båten och har alltså ett eget framdrivningssystem.

Extrema tolkningar går ju naturligtvis att göra och bättre tolkningar och definitioner finns säkert. :)

//Peter
 
...
Anders: Om man dricker för fulleffekten är man illa ute ja. Personligen dricker jag mest vin och gör det för att det är gott. Har vinkylen full med gamla godingar, och en flaska från 1978 som kostar nån tusenlapp drar man inte i sig för att bli full. Jag tar iofs inte heller med det då jag paddlar, men det jag har med mig är gott och är ett tillbehör till maten.
...

Christian
som räknar sig bland patepaddlarna.

Jag skulle nog säga att om man tror att "fulleffekten" beror på årgången är man illa ute. Jag har t ex en 1985 Grand Cuve Sir Winston Churchill i källaren och den är precis lika berusande som Vino Tinto eller några snapsar. Jag dricker f ö nästan bara whisky numera när det gäller alkohol, och det är sällan jag dricker så mycket att alkoholmängden motsvarar en halv flaska vin (oavsett årgång). Att ändå kunna känna att man blir berusad tycker jag är viktigt, för att inse begränsningarna detta medför, och den som inte gör det av t ex en halv flaska vin under en måltid kanske borde fundera över detta.

F ö är jag av den bestämda uppfattningen att bruket av alkohol beror på betingad effekt (och marknadsföring). Kroppen har ursprungligen lyckats märka det välbehag som alkohol i små doser kan få kropp och knopp att uppleva. Självklart är man sedan duktig på att koppla detta till smaker; smaker av öl, vin, whisky eller nåt annat, men jag är tämligen säker på att den som är det minsta envis kan "lära" sig att börja uppskatta en ny alkoholhaltig dryck bara genom lite envishet - och förstås betingad reflex (Troligen finns det drycker som kräva större envishet.). Romantiken runt alkohol spirar som regel, även om det är lite varierande om det är fina viner, fin whisky eller spännande ölsorter som är mest politiskt korrekt.

Min syn är nog mer krasst medicinsk, även om jag upplever mig mycket förtjust i, specifikt, whisky (och champagne.)
Min syn på varför man drar i sig en flaska från 1978 och för tusen spänn, är nog troligen lite annorlunda än din, om jag inte tolkar din text alldeles fel.
 
Senast ändrad:
Jag måste nog lämna in Lotto - för jag inser att jag haft en fruktansvärd tur genom åren. Jag har satt mig i ett flytetyg utan framdrivningsanordning och utan styrförmåga och drivit omkring i snitt över 10 kilometer per gång och slutligen strandat på samma ställe jag startat från.

En nykter kanotist kan vålla en olycka eller råka ut för en olycka pga någon annan sjöfarare, nykter eller onykter, men jag är övertygad om att risken är betydligt mindre än om samme kanotist paddlar omkring smålullig. Om en onykter kanotist går omkull på ett besvärligt ställe så utsätt de som försöker rädda honom för onödiga risker.

Självklart finns det olika grad av omdöme hos olika människor oberoende av promillehalt men det är en annan diskussion.

Min slutkläm blir - om alla är nyktra på sjön så minskar risken för olyckor.
 
Om man inte är onykter, saknar flytväst samt har byxorna vid knäna finns ju plötsligt nästan ingen risk att man drunknar. Jag tror statistiken är rätt tydlig där.

De som förolyckas utan ovan nämnda förutsättningar, råkar nog som regel illa ut p g a att någon annan är onykter och vållar olyckan.

Var och en kan ju hålla sig nykter, men tyvärr inte få andra att var nyktra. Så uppmaningen i trådstarten är korrekt, även om vi bara kan påverka vår egen nykterhet fullt ut. Men om alla gör det så blir det förstås väldigt bra!
 
Jag skulle nog säga att om man tror att "fulleffekten" beror på årgången är man illa ute. .

Om det var så du tolkade min text så måste jag vara väldigt otydlig. Jag ber genast så hemskt mycket om ursäkt för min otydlighet och slarvighet då jag skriver, ska försöka vara så tydlig som möjligt i fortsättningen så att även du förstår mig.

Christian
 
Och alla som kustbevakarna stötte på hade druckit två öl...

Alla som åker dit för fylla har alltid "bara druckit två öl" Att sedan de två ölen har varit i storlek med oljefat för att uppnå den graden av fylla som den som blivit tagen har, ignorerar de glatt. Fråga vilken polis eller kustbevakare som helst så kan de intyga det - tragiskt att folk är så ignoranta gentemot sina medmänniskor.

Man ska nämligen ha helt klart för sig att den som framför ett fordon påverkad av alkohol eller droger kommer knata därifrån utan en skråma medan oskyldiga Svenssonen som bara råkade komma ivägen skadas allvarligt eller tom sätter livet till.
 
Och alla som kustbevakarna stötte på hade druckit två öl...
´

haha.. det är skitroligt.. jag har jobbat på krogen i mer än 10år och det är ofta samma sak när det kommer ett gäng fulla killar, han som är fullast påstås alltid vara nykter och den som kör, anledningen till att han kryper är att han tappat sina glasögon..
 
Hur definierar man eget framdrivningssystem? Misstänker att din paddel är just ett sådant (annars så är inte helle roddbåtar fartyg, och är segelbåtar utan motor det?)

Kajak/kanot är ett fartyg! I Sjötrafikförordningen definieras fartyg som "varje farkost som används eller kan användas till transport påvattnet" (1 kap 1 §). Däremed innefattas både kajaker, roddbåtar, uppblåsbar badbåt från Statoil, segelbrädor mm.

Det är positivt att kustbevakningen fr.o.m. 1 juli i år har fått möjlighet att ta alkotest ... och inte som tidigare endast polisen.

När det gäller grovt sjöfylleri finns, som många i tidigare inlägg har tagit upp, en promillegräns på 1 promille. Det finns också möjlighet att döma till grovt sjöfylleri även om promillegränsen är under 1 om det inneburit "påtaglig fara för säkerheten till sjöss". Gränsdragninsfrågor och alltför ofta svårt att bevisa så länge det inte skett någon olycka eller allvarlig incident.
När det gäller sjöfylleri så är det stora problemet idag att det inte finns några promillegränser alls i lagen. I praktiken ligger det givetvis mellan 0,2, som är nedre gränsen för vad som praktiskt sett år att mäta säkert, och gränsen på 1 promille för grovt sjöfylleri. Men idag räcker det inte med att konstatera att en person har t.ex. 0,8 promille utan men måste dessutom bevisa att han/hon "som framför ett fartyg eller i övrigt på fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel, att det kan antas, att han inte på ett betryggande sätt kan utföra vad som därvid åligger honom" dvs att köra båten. Luddigt och svårt att bevisa i andra fall än då det är väldigt påtagligt. Det skulle lite drastiskt kunna jämföras med att endast den bilförare som inte kan hålla bilen på vägen eller hålla sig på sin sida blir dömd för rattfylleri.

Ett av de stora problemen med att bevisa sjöfylleri eller grovt sjöfylleri är att endast den som bevisat har kört, dvs styrt, båten kan dömas. Det är så mycket lättare att byta plats i en båt jämfört med en bil. Hoppas att kustbevakningens tillgång till snabbare båtar kan göra det lättare att snabbt konstatera vem som kör.

Medan reglerna för biltrafik tar sikte på att straffa potentiellt farliga bilförare så är sjölagen fortfarande så trubbig att den främst är användbar när någon är direkt farlig för sig själv och andra.
En trist och föråldrad syn präglar lagstiftningsarbetet på det här området. En motorbåt orsakar misnt lka stor skada som en bil ... och manöverförmågan kan tom vara mindre. Självklart hör alkohol och båttrafik ihop precis lika lite som alkohol och vägtrafik ... allt annat är bara felaktig och förlegad sjöromantik.

Lennart/
Inbiten kajaknörd och lagvrängare som gärna tar ett glas vid på skäret EFTER paddlingen.
 
Det där låter bekant.
Konstaterar bara kompletteringsvis att det faktiskt inte är lätt att byta plats i kajaker, samt att det är oklart vem som styr i skäddakajaker om det är mer än en man i fartyget!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.