Rengöring av ILQ 7 lager

Hejsan! Har ett par relativt nya "K2 Moto" och vill nu efter runt 10 färder ta och rengöra och smörja hjullagerna. Men jag är nybörjare och vet ej hur jag ska gå tillväga. Försökt surfa på forumet mellan olika trådar men hittar ej just mina kullager och hur man får lös dem. Någon duktig som kan hjälpa mig eller någon som har en bra länk?

Ha de bra! /Henke
 
.. vill nu efter runt 10 färder ta och rengöra och smörja hjullagerna.
Tror du kan åka mera innan lagertvätt behövs.

..jag är nybörjare och vet ej hur jag ska gå tillväga...hittar ej just mina kullager och hur man får lös dem.

Lager som lager, inga specifika instruktioner behövs. Ta loss hjulen, ta ett lämpligt petverktyg(skruvmejsel, insexnyckel, dorn...) För in petverktyget genom hålet efter hjulaxeln. Peta distansen som sitter mellan lagren lite åt sidan. Sätt petverktyget mot den inre lagerbanan och tryck till. Flytta petverktyget 180 grader runt den inre lagerbanan och tryck igen. Upprepa tills lagret hoppar ut.

Försök lista ut hur hur lagrets gavlar är infästa. Om en ser ut att vara av plast, ta ett spetsigare/vassare petverktyg och bänd loss den. Tvätta lagren med ditt favoritlösningsmedel, låt torka och smörj med ditt favoritfett(litiumfett för exklusivitet, utombordarfett för vattenfasthet..) snäpp tillbaka gaveln, återmontera och åk.
 
Hejsan! Har ett par relativt nya "K2 Moto" och vill nu efter runt 10 färder ta och rengöra och smörja hjullagerna. Men jag är nybörjare och vet ej hur jag ska gå tillväga. Försökt surfa på forumet mellan olika trådar men hittar ej just mina kullager och hur man får lös dem. Någon duktig som kan hjälpa mig eller någon som har en bra länk?

Ha de bra! /Henke

Hej,