Rengöring av ILQ 7 lager

Hejsan! Har ett par relativt nya "K2 Moto" och vill nu efter runt 10 färder ta och rengöra och smörja hjullagerna. Men jag är nybörjare och vet ej hur jag ska gå tillväga. Försökt surfa på forumet mellan olika trådar men hittar ej just mina kullager och hur man får lös dem. Någon duktig som kan hjälpa mig eller någon som har en bra länk?

Ha de bra! /Henke
 
.. vill nu efter runt 10 färder ta och rengöra och smörja hjullagerna.
Tror du kan åka mera innan lagertvätt behövs.

..jag är nybörjare och vet ej hur jag ska gå tillväga...hittar ej just mina kullager och hur man får lös dem.

Lager som lager, inga specifika instruktioner behövs. Ta loss hjulen, ta ett lämpligt petverktyg(skruvmejsel, insexnyckel, dorn...) För in petverktyget genom hålet efter hjulaxeln. Peta distansen som sitter mellan lagren lite åt sidan. Sätt petverktyget mot den inre lagerbanan och tryck till. Flytta petverktyget 180 grader runt den inre lagerbanan och tryck igen. Upprepa tills lagret hoppar ut.

Försök lista ut hur hur lagrets gavlar är infästa. Om en ser ut att vara av plast, ta ett spetsigare/vassare petverktyg och bänd loss den. Tvätta lagren med ditt favoritlösningsmedel, låt torka och smörj med ditt favoritfett(litiumfett för exklusivitet, utombordarfett för vattenfasthet..) snäpp tillbaka gaveln, återmontera och åk.
 
Hejsan! Har ett par relativt nya "K2 Moto" och vill nu efter runt 10 färder ta och rengöra och smörja hjullagerna. Men jag är nybörjare och vet ej hur jag ska gå tillväga. Försökt surfa på forumet mellan olika trådar men hittar ej just mina kullager och hur man får lös dem. Någon duktig som kan hjälpa mig eller någon som har en bra länk?

Ha de bra! /Henke

Hej,
upplever du att de låter illa och/eller går trögt (sand, rost etc i lagren) så är en rengöring nödvändig. Annars håller jag med att du kan köra på ett bra tag till innan du plockar isär dom. Mina lager jag köp på just nu har suttit i sedan andra hälften av förra årets sommar utan att rengöra.

Är det som så att du har fått smuts och eller rost kanske hittar du råd och tips (utöver Dabacs utmärkta tips) här:

http://www.skatelog.com/bearings/cleaning.htm

Mvh
Jonas
 
Tack för alla svar :)

Hej och tack för tipsen!

Ne, hör inget sådant ljud från dem alls så ja låter det vara än så länge. Min tanke var bara att jag köpte dem rätt tidigt i sommar och började åka lite smått då de var rätt sandigt. Men ja avvaktar tills senare :) Ha det gött!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas.O rengöring av K2 kullager? Inlines 7
joebi Demontering av lager för Matter-hjul Inlines 2
llko Byta lager Inlines 5
verducci Hjul & Lager Säljes Inlines 5
S Johansson Tröga lager? Inlines 11
B3 Rengöra lager Inlines 5
najp Underhållsfria lager ...... Inlines 12
ekis Lager och spacers Inlines 2
JATI LAGER Inlines 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...