Se upp för snabba båtar hurdå?

I malmö har kustbevakningen laggt det urbota idiotiska förslaget att inga vattenfarkoster inklussive kajaker skall få framföras mindre än 400m från land för att skydda badande från att hamna i olyckor. Vi i MKK undrar hur många badande som blivit skadade av kajaker och om det inte är fler kanotister som blir skadade av motorbåtar. för vi gör ju just som det sagts här vi paddlar nära land men utanför badområdet för att slippa kryssa bland stora båtar.
 
Mycket

bra är redan skrivet av Jens m fl.

Att synas och att visa sina avsikter är bra. VHF kan vara användbart när det är yrkesbåtar man vill kommunicera med.

Stora snabba motorbåtar körs mest på försommaren IMHO. Kanske blir virveln i bränsletanken alltför ekonomiskt betungande senare på sommaren?

Tyvärr finns det alltför många båtförare som har dålig utkik framåt. Om du inte har fått kvitto på att båtföraren ser dig måste du handla som om vederbörande inte ser dig.

Thure
 
Bästa lösningen är att hålla sig undan så mycket det går men om det inte går skall man synas så mycket det går samt vara tydlig med vad man kommer att göra. Paddla hellre fler än ensam, man syns bättre och man är inte lika sårbar om något oförutsett händer. Ta bilder på båt och båtförare eftersom det ofta är samma typer som beter sig illa (här iaf). 25-30 knop där det gäller 4 eller 7 knop i trånga passager kan bli väldigt allvarligt så då ringer jag Polisen och skickar mina bilder. Nu måste jag dock säga att de flesta båtförarna i mina träningsvatten är riktigt bra, det är bara några få rötägg som ställer till det. Precis som oskyddade motorcyklister måste nog vi i kajak räkna med att folk alltid är onyktra, blinda och hänsynslösa och därmed försöka förutse faror och undvika dessa istället för att bli överraskade när det händer.
 
Och dabac: Har man ett rymligt samvete så kan man ju använda en sån laserpekare. Hade man ett enormt rymligt samvete kunde man ha ett litet harpungevär till hands..

Det finns en grej som jag brukar dagdrömma om varje gång jag ser någon motorbåtsägare göra något riktigt dumt och det är en linkastare: http://www.sjosakerhet.se/html/linkastare_230m_komplett_____.html

Tänk att få lägga ut dryga 200 m höghållfast lina på vattenytan mitt framför en fortkörare och sedan lyssna på hur motorn går ner i varv allt eftersom mer och mer av linan rullas upp runt propellern...
 
Lite förenklat så finns det, för en paddlare, två typer av hot: snabbgående fritidsmotorbåtar och yrkestrafik.

Yrkestrafiken är enkel att ta hand om: sätt en radarreflektor på kajaken/kanoten så de ser dig i sin radar. Utöver det kan du skaffa VHF så du kan prata med yrkesfartygen, de är nämligen skyldiga enligt lag att ha VHF ombord. Och de skall lyssna på den! Dessutom är yrkestrafiken för det mesta väl synlig, rör sig i så förbannat fort (20-25 knop) och det är någorlunda enkelt att förutse vad de skall göra härnäst.

Fritidsbåtar är ett svårare problem. Och tyvärr finns det ingen heltäckande lösning, men det har kommit fram ett antal bra förslag redan. Till dessa vill jag lägga en flagga. En sådan skrikig orange/gul flagga som en del barn har på sina cyklar. Fäster man en sådan på passande plats på kanoten syns du bättre, och därmed kan övrig trafik på vattnet ta hänsyn till dig på ett annat sätt än utan flagga.

Nattetid gäller det bara att ha så mycket ljus du kan på kajaken. Eller se till att med alla medel tillgängliga undvika trafikerade vatten. Håll dig där det är 10-30 cm djupt så lär du vara ensam.

Det finns dock ett annat förslag, som inte är helt seriöst: bulta fast en bergsprängare (inte yrkesmannen utan musikapparaten...) på däck och skruva upp ljudet så högt det går. När ditt hår fladdrar i takt med musiken så behöver du inte skruva upp mer. Om den då låter tillräckligt mycket kommer folk att höra dig innan de ser dig. Din naturupplevelse lär dock gå åt skogen...
 
Dabac: den var bra :)

Och Pery: Det händer lyckligtvis få båtolyckor som inbegriper båt mot kajak. Men man är väldigt oskyddad och jag är en av dem som har blivit påkörd av en snabb båt. Jag har börjat paddla igen men just det där med snabba båtar. En kajak är liten i jämförelse med en båt, jag får anta att jag inte syns vilket inför en dimension i paddlingen som jag inte var medveten om förut. Jag trodde aldrig att jag skulle bli påkörd, sedan blev jag påkörd och det tar ett tag återorientera sig.
Naturligtvis är det inte den ansvarsfulle båtföraren, eller någon ansvarsfull båtförares mål att köra prick på kanotister.

Uffe: Jag har radarreflektor och VHF. Jag har reflexväst. Jag ska överväga att sätta en flagga på den. Jag ska inte nattpaddla.
 
Senast ändrad:
Fartdårar på vattenskoter

Nära där jag har min kanot liggande finns ett sund (Hässlösundet http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html )med en hastighetsbegränsning på 5 knop.

Men det finns vattenskotrar som kör mångdubbelt fortare (20?, 30? knop). Kommer dom bakifrån så hinner man inte ens vända sig om och titta när man hör motorljudet, förrän dom är förbi.

Det fanns åtminstone förra sommaren en vattenskoterförare som verkade tycka om att göra så stora svallvågor som möjligt när han passerade mig.
Jag brukar inte använda våld, men vid vissa tillfällen skulle jag vilja hitta på något jävulskap mot fartdårar på vattenskotrar.

Per
 
Jo, det var så det var för mig också. Jag registrerade motorljudet och sedan tog det kanske fem sex högst sju sekunder innan de träffade akterdelen av kajaken i fyrtio knop. De gick visserligen på grund själva och måste ha slipat av hela botten på båten. Men det är sedan dess som jag är så nervo, folk kör som ja, puckon. De har aldrig sett effekterna av en olycka. Å andra sidan skulle det nog ine hjälpa heller eftersom man alltid tänker att det aldrig händer mig. Man skulle nog vara tacksam att det inte händer oftare snarare.
Jag röstar harpungevär ;) ;) ;)
 
"Fraewu", det är inte dina bevisligen dåliga erfarenheter jag ironiserar över utan många andras lite väl anektdotartade standardåsikt 1A.
 
Pery: nä, jag förstod det. Det blir ju tyvärr så att man glömmer dom som ser en som håller koll förutsatt att jag håller koll, ja gott sjömanskap och allt sånt.
De man minns ÄR de som jävlar i mig nästan körde prick på en. Och sedan är det sådär själv sitter man i höjd med vattenlinjen och båtar kör förbi i hög fart. När man tittar upp är det som ett höghus driver förbi. Sedan finns det båtförare som håller alla hastighetsbegränsningar, det är fina dagar, det blir lite svall och det kan ju vara kul, alla hälsar på varandra, råkar man på trubbel får man hjälp av någon vänlig själ.

Tyvärr är det 25 knoparen i 5 knops fartbegränsningsområdet som man minns efteråt. Men gud ska veta att jag har sett kajakmänniskor göra rätt konstiga saker också.
 
Det är tråkigt om man måste gå så långt att man skall ha med sig följebåt som skydd för att blockera fartdårarna. Man kan ju hoppas (även om jag tvivlar) att ett båtförarkort kommer göra det bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.