Måndagstur runt Bornsjön

Tänkte först inte åka. För blåsigt. När jag väl kom ut var vinden inga problem. Start Salem som vanligt. Först 2 km till Stockholmsvägen. Åkte höger förbi Salems kyrka i riktning mot Stockholm. Svängde vänster efter 6 km vid Fiskarhagen förbi Sturehof och Vällinge (efter 11,4 km). Därefter kom ett backigt avsnitt, där jag nästan stod stilla uppför och inte vågade släppa på utför, eftersom det erfarenhetsmässigt kan finnas grus. Det fanns lite grus men det var inget problem. Efter 15 km kom jag fram till en avtagsväg. Körde höger och fortsatte mot Viksbergs golfbana. Dit var det 19 km. Vände där och åkte tillbaka mot Stockholmsvägen, 24 km. Tog också en sväng ner till kraftstationen vid Tullan innan jag återvände hem. Total körsträcka 34,4 km. Tid 2h15. Enbart sträckan runt Bornsjön är 21 km. Asfaltkvalitet 3-5. Inne i Vällinge finns ca 50 m som nog kan klassas som 2. Bilarnas dubbar har åstadkommit djupa skåror i vägen där. Vägen var i huvudsak torr men på ställen där solen inte kommit åt var vägbanan våt efter gårdagens regn. På några av dessa ställen var det halt men inte så att det blev farligt. Eftersom jag vet att sträckan runt Bornsjön är backig försökte jag åka i promenadtakt men det var svårt att hålla nere pulsen. Genomsnittspulsen var 144 och maxpuls var 161.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...