Val av kök????

Låt mig förklara läget. Jag har i alla år kört med Trangiaköket vilket har funkat mycket bra (dock ej bra erfarenhet av gastillsatsen). Nu tänkte jag satsa på ett mindre och lättare bensin/fotogenkök, vilket ska jag välja?

Det jag främst prioriterar är låg vikt, enkelt och robust handhavande samt låg vikt igen. De kök jag har kikat på är MSR Whisperlite Intl 600 och Primus MFS, med klar viktfördel för MSR-köket. Någon som har kommentarer eller kan föreslå andra modeller?
Hade tänkt använda köket på cykelfärder samt alpturer (3-4000 m) både vinter och sommar. Om köket låter som en gasturbin eller ej spelar ingen roll, hade ändå inte tänkt sova samtidigt... Är oftast ensam eller 2-3 pers så det ska så att säga inte lagas mat till en hel pluton. Meckande och fixande med köket är helt OK, tänkte ändå bygga egna plattor under etc. Men det ska helst vara någorlunda underhållsfritt "i fält" och får INTE klicka. Reglering av effekten behövs ej, har inga gourmetambitioner utan tänkte bara köra frystorkat/smälta snö/koka te.

Hur funkar det att köra bensin/fotogenkök i tältabsiden - förgiftar man luften eller går det?
Är plastpumpen till MSR-köken någorlunda hållbar?
Läste tidigare inlägg om bränsle kvar i slangen på MSR, hur funkar detta på Primus/Optimus mfl?
Vad är bäst att förvärma med - t-röd, fotogen, bensin eller annat?
Hur lång tid tar det för brännaren att svalna (om man inte trycker ner den i snön alltså)?
Hur lång livslängd kan man räkna med på brännaren, och pumpen: 1, 5,10 år eller annat?
Går det att köra på bilbensin (om man är i typ Afrika el dyl) eller blir man halvt förgiftad med överhängande explosionsrisk?
Till sist, hur stänger man av köken????

1000 tack på förhand!
/Magnus

PS. Läste tidigare inlägg om vedeldat i stället. Håller delvis med, men hade inte tänkt släpa med ved för en vecka kors och tvärs över Grand Montet/Cham... DS.
 
Ej Primus MFS

Det enda bensinkök jag har erfarenhet av är Primus MFS och jag kan inte rekommedera det. Driftsäkerheten är usel, särskilt med dåligt bränsle (bilbensin) men även med t.ex White gas. Det sotar igen vid nästan varje användingstillfälle och det är en hel procedur att rengöra munstycket. Inget man vill göra med kalla fingrar.

Dessutom är köket tungt och gasmöjligtheten i mitt tycke ganska onödig. Bättre och knappast dyrare att köpa ett separat gaskök.

Vidare är det omöjligt att reglera lågan (ett vanligt problem har jag förstått), finns bara full fräs och nästan full fräs.

Låt dig inte luras av att pumpen ser gedigen ut, slangen som går ner i flaskan lossnar lätt.

Det är meningen att man ska släcka köket genom att vända på flaskan så att insugningsröret hamnar i luften. Det måste vara någon teoretiker som har räknat ut det. Det tar minst fem min innan lågan slocknar och då har munstycket garanterat sotat igen. Man måste blåsa ut lågan innan den blir gul.

Jag är lite nyfiken på Optimus NOVA, tyvärr har jag inte haft tillfälle att fingra på ett exemplar men det verkar vara en vettig konstuktion.
 
msr 600

Hej!

JAg kan själv rekommendera msr whisperlite 600 int. Har ett själv och har inte haft några problem mer än den beränslemängd man förlorar när man kopplar loss slang och bensinbehållare. HAr enbart kört på katylatbensin så hur det är med vanlig bensin vet jag ej. Hållbarheten är lång, har en kompis som haft sitt i mer än tio år och det enda problemet som har varit är att en packning i luftpumpen in i bensinbehållaren börjat bli dålig så man måste pilla lite med den.

/Martin
 
Tack för tips!

Det lutar nog med andra ord mot MSR 600. Var och pillade lite på köken idag och det som i princip avgjorde var att MSR-köket gick ner i den lilla Trangia-kastrullen - MFS däremot gjorde hårdnackat motstånd.

MVH

/Magnus
 
MSR Dragonfly kanske ?

Jag har ett MSR Dragonfly som jag är grymt nöjd med. Fördelen är att man kan variera bränsletillförseln väldigt noggrant och därmed spara bränsle eftersom man oftast bara vill koka upp och sedan låta sjuda. Med t ex MSR XGK eller Whisperlite(?) så är det fullt ös eller inget som gäller, och då är det bara att släpa med sig bränsle därefter. Plus att disken blir mindre rolig...

Det är rätt mycket plast kring pump etc, vilket kan kännas vekt först, men jag litar numera helt på köket och det går ju att ha med reservdelar om det är så att ens liv hänger på det. Fast det enda man skall göra med pumpen är att pumpa, så jag vet inte vad den inte håller för egentligen...

Anledningen till att pumpen är av plast är att den skall smälta om nåt går fel och lågan letar sig bakåt mot flaskan. Allt till köket finns att köpa extra, inklusive pump. Jag har dock inte känt mig föranledd att göra det.

Nackdelen har varit att det är små-pyssligt att förvärma med fotogen, eftersom det brinnner dåligt utan veke, och veken som finns är lite dumt konstruerad. Men är man oteknisk men modig finns ju alltid bensin..eller T-röd :)

Jag köpte min på REI, och där kan man kolla lite på http://www.rei.com/cgi-bin/rei/searchc.pl?query=*&cat=4500454&pix=1 för att jämföra och kolla på extrautrustning och priser.


[Ändrat av joakim2 2000-11-28 kl 21:51]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.