Takräcken och lastning för ensampaddlare...

fattar inte riktigt hur du menar, men det kanske andra gör ;)

Ensam lastar jag bakifrån, skjuter upp kajaken på taket, helst direkt i kajakhållarna.
Lägger om så behövs nåt emellan så den glider lättare, liggundlagsbit, handduk etc etc (skyddar bilen också om man är rädd om den...).

Blir alltid lika imponerad när jag ser andra lyfta den rakt upp på taket som om det vore en liten träpinne :)

Per D



[Ändrat av perdans 2007-06-25 kl 14:25]



Vi som lyfter upp kajaken på taket från sidan plockar ur packningen först ;)

Nä, allvarligt talat, jag har skumgummi"muffar" på mina takräcken så att jag inte behöver vara jätteförsiktig när jag släpper nerkajaken. 26kg upp i takhöjd klarar väl alla, det är när man skall sträcka armarna rakt fram (och något uppåt) det blir lite darrigt.

Muffarna kostade väl nio och nittio eller så på biltema
 
Jag såg kanotcentrums lösning på takräcksförlängning igår.
Det är en pinne, liknande som jag och andra har beskrivit som fästs med hakar/klämmor i främre lastbågen och fixeras med en stoppskruv. Dvs pinnen är fixerad i längsled och upp/ner och har ett stopp yttererst så att kajaken inte kan glida av. Den kostade 360 kr och jag tror de kallade den lasthjälp mm.
Helt klart en smart och billig konstruktion !!:)
 
Breddmått för Hydroglide?

Jag funderar på att köpa 2 par Hydroglide för 2 kajaker på 52 cm vardera. Det är 79 cm "innermått" mellan lasthållarfästena och 110 cm fyrkantrör totalt. Är det någon som vet hur mycket plats 4 Hydroglide (eller 2) tar bredvid varandra?
Thule har oftast bra produkter, en liten varning dock för deras lasthållarförlängare som kan dras ut för att lägga upp kajakens för först. Den konstruktionen är inte genomtänkt och krånglig att hantera, definitivt inte värt priset.
 
Inställbart

Jag funderar på att köpa 2 par Hydroglide för 2 kajaker på 52 cm vardera. Det är 79 cm "innermått" mellan lasthållarfästena och 110 cm fyrkantrör totalt. Är det någon som vet hur mycket plats 4 Hydroglide (eller 2) tar bredvid varandra?
.


Om jag fattar det hela rätt så är breddmåttet inställbart beroende på bilen (avståndet mellan takräcksbalkarna) och vilken/vilka kajaker man har.
Se beskrivningen på
http://www.thule.com/Pabloimages/original/74/25074.pdf

Per Brune
 
Ångrar köpet av Thule kajakhållare

Det blev två par Thule kajakhållare Hydroglide till slut. Trots det avskräckande höga priset. Flitigt använda till två kajaker sedan förra hösten (så flitigt använda att fötterna till lastbågen säckade ihop, men det är en annan historia). Nu är vi inne i rond 2 och ångrar satsningen på Thules kajakhållare. Inte för att de har dålig kvalitet, tvärtom. Men om priset motsvarar kvalitén är jag mer tveksam till.

Vi har nämligen blivit varse en annan starkt fördyrande omständighet. Thules 873 och 874 säljs bara i 4-pack, trots att två av hållarna (de gummiklädda) finns som främre stöd i båda paketen. Då kan man ju logiskt tycka att de kunde säljas i 2-pack. T.ex. om någon har köpt 874 med 4 st gummiklädda stöd och vill ersätta de bakre med filtklädda d:eek:. Eller, som i vårt fall, att ett av stöden spårlöst har försvunnit. Då måste vi köpa 4 nya hållare eftersom de bara säljs i 4-pack.

Om Thule hade funderat lite längre än sitt fantastiska logistiska system med minimal kundkontakt hade de inte förlorat mig som kund när jag nu istället köper ett annat fabrikat till halva priset. (Om det inte sitter någon därute som har två gummiklädda kajakhållare över som han/hon vill bli av med).
 
Inga konstigheter

Jag är 172 cm lång lagomt rundnätt 50 åring och lastar min kajak på en drygt 180 cm hög bil enl. nedan.

Lyfter upp den i sitt brunnen till maghöjd, svingar upp den på skallen vrider in fören på främre takräckets liggunderlagsrulle lyfter därefter på aktern på den bakre skjutyer kajaken framår en bit och rurrar lasten.

Thule skidställ.
 
Använder ecklas J bågar och de gör jobbet helt klart. Skulle vara smidigare med en annan lösning om jag skulle paddla mera själv. Men jag kan lyfta upp min kajak själv om jag använder en pall att stå på. Då är jag ändå 198cm lång och inte särskilt svagt byggd.
 
Använder ecklas J bågar och de gör jobbet helt klart. Skulle vara smidigare med en annan lösning om jag skulle paddla mera själv. Men jag kan lyfta upp min kajak själv om jag använder en pall att stå på. Då är jag ändå 198cm lång och inte särskilt svagt byggd.

Vad för "simpel lösning" menar du?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...