Val av kök?

Hej!

Jag står inför ett svårt val, jag ska nämligen köka mig ett nytt kök, valet står mellan Primus MFS, och Optimus Nova.

Vad är era åsikter?
mvh/Henrik
 
MFS lite krångligt.

MFS skiljer sig från Nova genom att det kan köras på gas. Men MFS fungerar inte särskilt bra med gas...

Annars är MFS ganska krångligt att byta munstycke på och även krångligt att rensa (man använder en liten ståltråd precis som med MSR XGK). Mycket skruvande. MFS tjuter gärna och ofta, ungefär som en turbojetmotor i miniatyr (alla som av någon anledning bevistat någon av de senaste hobbymässorna i Stockholm vet vad jag menar :).

Nova verkar betydligt enklare att rensa och att serva överhuvudtaget. Man behöver inte byta något munstycke om man byter bränsle. Sådana detaljer är viktiga när vinden blåser och blodsockret inte ens når upp till fotknölarna. Nova verkar t.o.m. vara ett ganska tyst "brusbrännarkök", dock på bekostnad av effekten som är något lägre än MFS eller MSR: s toppmodeller.

Jag tycker personligen att hanterbarheten är av stor betydelse, så jag skulle titta på Nova.

/J.
 
Bra kök.

Hej!

Jag har ett MFS sedan 98. Jag tycker att det fungerar utmärkt. ´Regörningen är som ovan sagt, men det behövs sällan göras om man kör på rent bränsle.

Nu har jag bara varit i de svenska fjällen, sommar och höst, men det har inte varit något problem med rengörning.

Jag kör på bensin och gas. Det är samma effekt tycker jag, men har inte gjort något seriöst test. Kanske att effekten med gas är något sämre än vissa andra renodlade gaskök, med det är inte märkbart i fält.
I ett test i Utemagasinet skiljde det 1,5 min mellan MFS och Primus gaskök av samma modell. 3,5 eller 5 min är inget som jag bryr mig om när jag kopplar av.

Annars tycker jag att det är lätt, stabilt och enkelt att handskas med. Pumpen är bra och i alu.

Det finns säkert fler fördelar enligt mitt tycke, men de är troligt färgade av att jag har just detta kök.

Titta bara på KAP-ägarna, de är lyriska över detta "tunga monster".
Oops, det får jag nog äta upp. Inget illa ment.


MVH
Mats
 
Kap arctic tungt?

Kap arctic tungt? Nåja triangiat är tungt. Har provat en lättviktsvariant av arcticen, lite ståltråd och simsaliabim så har man ett sant lätviktskök. Tre stenar och en titankastrull så har man ett lätt kök! Vindskydd, nja... Bra, nja... Lätt, ja!

Jo man blir nog färgad, KAP är bra... Har ägt XGK, Primuskök och annat men det är KAP arcticen som fortfarande följer med på alla turer.
/PT
 
Duossal/Titan

Mitt duossalkap vägde drygt 1700 gr., men när jag bytte ut kastrullerna mot Titan så försvann 400 gr...

Nu är totalvikten drygt 1300 gr., vilket är ungefär ett hekto mer än mitt gamla XGK med tillhörande kokkärlsset. Inte så pjåkigt faktiskt. Men det finns lättare kök, förstås, och dessa är inte så pjåkiga heller, om man inte har något emot att vänta några minuter extra på att vattnet ska koka upp.

;-)

/J.
 
KAP

Har åxå ägt ett par olika kök men har ett KAP sen ett antal år tillbaka och kommer att fortsätta att använda det. Helt klart det bästa köket för mig hitills..
 
Nova vs MFS

Jag stod inför in för samma val precis när Nova släpptes. Jag chansade på Nova, efter ganska flitigt användande tycker jag att det fungerar utmärkt och är enkelt att handskas med. MFS beskrivs som ett on/off-kök när det gäller att justera effekten pga. eftersläpningen som slangen orsakar eftersom justeringen sitter på flaskan. Man ska inte stirra sig blind på ev. effektskillnad köken emellan, det finns så det räcker till i Nova. Man bör t.o.m. med vara lite försiktig och inte brassa på för mycket när man smälter snö så att man inte smälter kastrullerna oxå. Har tidigare varit ägare av Explorer som jag inte var speciellt nöjd med, bla. mycket lösa delar. Utifrån mina erfarenheter med Nova kan jag rekomendera köket.
 
Varifuel

Primus gör också en modell som heter varifuel. Den påminner om MFS men saknar möjlighet att använda gasol. Det är dock lättare och har en något högre effekt samtidigt som det är mycket billigare. Jag har aldrig känt något behov av att använda både bensin och gasol på samma tur uton tycker att den bästa lösningen är att använda ett bensinkök på vinterturerna och ett gasolkök på sommarturerna. Eftersom Varifuel är så mycket billigare än MFS kan man faktiskt unna sig ett gasolkök också.
/Thomas J
 
Nova vs Kap o andra

Hej,

jag är ute efter ett köp som jag tänker endast använda fotogen i och undrar vilket som är bäst ?????

Många verkar lyriska över Kap och Nova.

Viktigt är att det äe smidigt att använda.
Vikt och storlek spelar ingen roll.
Det ska funka i 10 minus oxå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.