Skippa köket, om ni vågar...

Gott om stålar har de flesta det märks! 1000-1500 kr skattade, för kök är väl inget. Har ni överhuvud taget reflekterat över att det går att laga mat och överleva utan en massa konstgjorda pryttlar med sig. Hört talas om tändstickor? Nä jag tror inte ni pallar med att ge er ut i markerna utan alla era snuttefiltar som får ryggan att väga mer och mer trots alla löften om L.I.M och ultralight. Fast det är klart att ni vill att det ska gå fort ute i naturen. Prestation till max i alla lägen! Fjollor!!!
 
ibland nödvändigt med kök

Jag kan hålla med om att man ofta kan klara sig utan kök. I skogslandet och (med mycket möda) på kalfjäll sommartid. Dock underlättar det väsentligt med kök. Dessutom minskar belastningen på naturen.

Har du provat på tex vintervandring i Sarek utan kök?

OK man kan klara sig med ett relativt billigt spriteldat kök - till priset av att användningen tar minst dubbelt så lång tid och med dubbel bränsleåtgång ( räknat i vikt).




Från en som faktiskt gillar att elda brasor!
 
Vintervandring i sarek?

Nja vandrat i Sarek på vintern har jag ju inte gjort men åkt skidor. Utan kök: tre veckor på tundran längst upp i Sverige, två veckor en höst i Sarek, två vinterveckor i Sjaunja, vintervecka i Ammarnäsfjällen plus alla småturer. Men jag har faktiskt kök jag också (säg det inte till någon). Alpina turer och vedeldning hör inte riktigt ihop.

Bra att det finns fler som kan konsten att göra upp eld!
 
Självklart med skidor på vintern

Självklart har jag använt mig av skidor i Sarek på vintern. För mig är det inte skidorna som står i centrum, det är att vara ute i naturen. Skidor blir då en naturlig del av utrustningen.
 
Skippa tändstickorna, om ni vågar...

Varför skall man släpa på tändstickor (om man nu inte är pyroman förstås), varm mat är bara något för ynkryggar. Att hålla på och elda är bara slöseri med resurser och tid. Att sota ner sig framför en eld, bara för att försöka bevisa att man KAN göra en eld är bara fjolligt. Steget från att brasan i skogen till grannens soptunna brukar inte vara så långt.

Kurt
 
klart man ska elda!

Nu råkar det vara så att eld för mig är ett egensyfte.
Det är en livsstil helt enkelt. Den sotiga pannan med nykokt kaffe tex. Jag eldar dock aldrig när det är stor brandfara dvs sällan i skogen under sommaren.



Parallellen till grannens soptunna är ett riktigt lågvattenmärke! Samhället är fullt av farliga företeelser som helt enkelt borde förbjudas med samma simpla argumentationsteknik!

Jag missunnar ingen att antingen a) använda stormkök med valfritt bränsle och inköpt till valfritt pris b) elda (när brandrisk ej råder med eller utan nyttjande av tändstickor/tändare etc) c) äta kall mat och eventuellt frysa

Kom igen efter en vintertur utan eld/stormkök och berätta lite mer!
 
Elda "spårlöst"!!

Hej,
Jag tillhör också dem som gärna och ofta eldar när jag är ute i markerna. Jag skulle dock vilja slå ett slag för "spårlös" eldning. Jag vill uppmana alla eldare att så långt möjligt elda utan att lämna spår efter sig. Elda på ett lager av ihopplockade stenar som sedan läggs tillbaka/sprids ut i stället för den traditionella stenringen! Gräv undan grästorv på ett sådant sätt att man efter att ha eldat, släckt ordentligt och spritt ut ev rester kan lägga tillbaka grästorven! Använd gärna tidigare eldplatser om sådana finns i stället för att göra en ny! Samla eller hugg ved på ett sådant sätt att spåren efter dig minimeras!
På många, många platser finns alldeles för många spår av tidigare eldar och tyvärr är de alldeles för ofta dessutom fulla med icke brännbart skräp. Aluminiumburkar och folie brinner inte!
Sune
 
Elda

Skulle se den som inte skulle sakna ett kök på mina vinterturer med kajak !
Den personen skulle bli utan varm och god tillagad mat.
Dessutom e det klippor i den yttre skärgården.

Att det skulle va dyrt med ett kök ! Ha, vilket skämt !
Jag använder mitt köp många veckor per år.
Så det blir utslaget på lång tid billigt.
Varför ödsla energi på massa onödiga saker när man kan gå den enkla vägen.

De e inte smart att vara dumsnål !


Ett kök gör ingen åverkan på platsen heller.
 
Bekvämlighet är inte allt!!

jag håller fullständigt med dig i ditt tankesätt, en riktig frilufsmänniska behöver inte precis all den jäv...a prylerna som finns i olika butiker men visst kan det vara bra att ha fungerande saker och smarta saker!jag tror att denn sanne naturmänniskan e på väg bort eller redan är borta istället har den bekväme tagit plats på första jä..a parket!!
Mvh Wulff
 
Aluminium brinner visst!

Aluminium brinner visst! T.o.m. glas brinner om man är tillräckligt angelägen. Det handlar bara om tålamod. Men självklart ska man ju i första hand återvinna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utter Kan jag skippa vindskyddet? Kök och brännare 8
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
JMel Under köket på vintern Kök och brännare 9
Jmhe "Bästa" köket för hög höjd Kök och brännare 27
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
coccozz Bränsleflaska av annat märke än köket? Kök och brännare 22
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
Staffan Andersson IKEA-köket Kök och brännare 24
avslutatmedlemskap1004 Bästa köket Kök och brännare 2
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
Broder Bob köket slocknar inte Kök och brännare 2
Nalla Var fins det Vedeldade köket Sierra? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.