Surfande kajak

Skall ha en kajak att enbart vågsurfa med, borde väl vara någonting mellan en standardkajak och forskajak.
Finns det speciella modeller för vågsurfning eller används forskajaker? Tycker själv att en forskajak borde vara lite "vinglig" att paddla ut med.
 
Har bara provat lite surfing med forskajak (Klitmöller & Portugal). Det gick inte för mig att "hålla vågen" (kräver fena?!), men man hade kul ändå. :)

goddag; sa:
Finns det speciella modeller för vågsurfning eller används forskajaker?
Här är ett exempel på en renodlad surfkajak
http://www.seakayakinguk.com/surf_kayaks/verso/verso.shtml
Det finns många sorters. Men det krävs bra och branta vågor för att de skall göra jobbet bra. Se mer på länken sist.

Och om du frågar mig så tror jag att det krävs fena/fenor på kajaken (alltså i princip samma botten som på en surfbräda) för att det skall fungera bra...

goddag; sa:
Tycker själv att en forskajak borde vara lite "vinglig" att paddla ut med.
Hmm... Vinglig som i rank eller som i dålig kurshållning?? En forskajak är inte rank. Men en forskajak kan inte hålla kursen... Skall inte kunna. Den skall man snarare svänga med än ta sig framåt med.

Det finns också mellanlängdskajaker 3-4 meter som är bättre på transportdelen och som funkar bättre på halvbranta vågor... Har sett dem i Wales. Vet inte om det blev någon succe...

Det finns de som på "långa vågor" surfar med Surfski (kolla http://www.paddelkraft.se)

Och det finns forspaddlare som leker i havsvågor med sina vanliga "fenlösa" kajaker. Men då handlar det väl (?) mer om att loopa och snurra och tricka och sånt. Inte så mycket om "ren surf".

Lite bilder om du scrollar ner här på nedersta länken. Kör hårt!!

http://playak.com/article.php?sid=1209
 
Ifall man söker på webben efter "surf kayak" får man en himla massa träffar på roliga sajter. De flesta surfkajaker har form som en vågsurfingbräda, dvs med vassa kanter för att få bättre grepp i vågorna.
 
Har sett klipp från DVD:n "Tsunami Riders" eller vad den heter.

Där surfar man så det står härliga till i rätt normala havskajaker. Det var rejäla vågor och man rutschade utför vågorna med paddeln som styråra.

Sen finns ju surfskis i lite olika utförande, även Point 65 har väl en på gång, även om jag inte vet om den är leveransklar?

Igår paddlade jag utanför Askö, trots relativt svaga vindar var det hyfsade vågor. Jag paddlade en VKV Elite och kompisen en Reval Extreme. Vi surfade lite då och då, men inte var vi som Tsunami Riders...
 
Jess!
Här händer det grejer medan man sitter och njuter av det vackra vädret.
Med "vinglig" menade jag, svårt att hålla kursen, det blir ju en hel del paddling för att ta sig ut en bit.
ALLTSÅ, botten som en surfbräda, styrfena, bra uppböjd i fören för att inte dyka, längd ca 3 meter ?
Antar att det är det som gäller om jag fattat rätt.
 
Kajaktyper

Hej Tjalle,

Jag har testat olika sorters flytetyg i havssurf; havskajaker, forskajaker, surfkajaker, brädor och kropp. Alla går att surfa med, men vill man plana ska man ha flatbottnat och vill man carva ska man ha skarpa kanter. Jag tänkte delge lite erfarenheter och bilder.

Vilken typ av surf gäller det? Sån här?
http://www.bkk.se/album_page.php?pic_id=1
Kajaken på bilden är en traditionell lite rundbottnad forskajak med rundade kanter. Den funkar jättebra att leka med som du ser. Platta kajaker planar bättre, men kan vara vingliga i början. Skarpa kanter carvar bättre, men hugger så att man lätt flippar runt. En förlåtande forskajak (som på bilden) är utmärkt för nybörjaren. När man blir varm i kläderna kan man gå över till en plattare och kantigare kajak.

Det finns många kajaker som är designade för forssurf. Forskajakerna brukar vara symmetriska i för och akter så att man kan surfa lika bra framlänges som baklänges. Det är bra för den som vill göra forstrick på havet. En renodlad (havs)surfkajak har däremot mycket volym i den uppböjda fören och nästan ingen volym i aktern. Den stora fören att kajaken inte dyker så lätt. Den lilla aktern är enklare att begrava i vågen så att man kan lätt carva och svänga. En forskajak med liten volym i aktern funkar nästan lika bra som en renodlad surfkajak.

Även havskajak är kul i surf:
http://www.bkk.se/album_page.php?pic_id=233
http://www.bkk.se/album_page.php?pic_id=891
http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=116

Men på Torö stenstrand funkar inte havskajak så bra:
http://www.bkk.se/album_page.php?pic_id=225
Där behövs surfkajak eller forskajak för att inte surfa rakt upp på stranden.

I stora brytande vågor är det kämpigt att paddla ut från stranden:
http://www.bkk.se/album_page.php?pic_id=218
Med kajak kan man ju inte dyka under vågorna som brädsurfarna. Det bästa är att tajma vågorna och paddla ut när vågorna är som minst. Men ibland möter man stora vågor och måste hantera dem. Om vågen inte bryter är det bara att paddla över den. Men bryter vågen måste man paddla igenom den. Då är det bra med lång, snabb, rundbottnad kajak som gör att man får mycket fart och snabbt kommer ut. Men när man sedan ska surfa in till stranden vill man ha en kort, bred och flatbottnad sak. Aldrig kan man vara nöjd!

Surfhälsningar,
Anders

P.S.
Med lite tur blir det fina sydvindar på Torö imorgon eftermiddag. Det kan bli en fin surfdag efter jobbet!
 
goddag; sa:
Skall ha en kajak att enbart vågsurfa med, borde väl vara någonting mellan en standardkajak och forskajak.
Finns det speciella modeller för vågsurfning eller används forskajaker? Tycker själv att en forskajak borde vara lite "vinglig" att paddla ut med.

Har varit inne på liknande tankar, men då nån kajak för både surf o lite "normal" paddling nån gång. Tycker ett mellanting mellan fors o havskajak skulle kunna passa, ser att det finns några , typ Prijon 359 combi, Prijon 262 , och säkert andra märken, men har aldrig provat sådan "hybrid", någon som har ??
/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.