Metakök?

Bättre förklarning tack

Ditt inlägg lästes och begrundades, men....
Det var väl inte det mest informativa inlägget.
Varför ansåg du det vara ett skämt.

Personligen har jag hela tiden tänkt på det som antingen ett rent nödkök eller som ett kök för att kunna värma vatten när man går på stugturer och därmed kan laga riktig mat i stugorna.

/Richard
 
Metakök...

Ett metakök kan inte användas för matlagning, därför kallade jag det ett skämt (dåligt).

Jag ber om ursäkt om jag inte framstod som så seriös i mitt inlägg (som i och för sig avslutades med en :) men faktum är att jag har mycket svårt att hålla mig riktigt allvarlig när jag hux-flux stöter på en diskussion om metakök.

Effekten är urusel, den är så dålig att ett vanligt spritkök framstår som en svetslåga i jämförelse.
Jag har veckovis ätit halvljummen blåbärssoppa och halvljummen Bullens korv som "tillagats" på mitt meta"kök", samtidigt som mina kompisar har ätit riktig tillagad mat och dessutom framställt den på halva tiden.

Som någon redan påpekat, metakök är nog att betrakta som en leksak.

/J.
 
Avgaser från metakök

Lite sent svar men ändå. Jag har precis vart med i en skriftväxling om utsläpp från bensin- och fotogenkök se miljösidan.

Du frågar om avgaserna är giftiga ohälsosamma eller ofarliga.

Svaret är att risk för mycket giftiga avgaser (läs koloxid) alltid föreligger när kolhaltiga bränslen brinner. Alla bränslen är kolhaltiga (förutom vätgas som du förmodligen inte har med dig). Såväl sprit som metatabletter innehåller dock en del kemiskt bundet syre, vilket brukar betyda fullständig förbränning åtminstone så länge lågan får brinna fritt.

Koloxidbildningen ökar när kokkärl placeras över lågan. Förmodligen är detta svaret. Risk för förgiftning kan föreligga om man eldar med metatabletter i ett tält med stängd dörr.

Jag tror inte någon använder metakök på vintern. Eller?! Som smidigt alternativ föredrar jag en trangiabrännare, en fickplunta på någon deciliter med t-dojja samt en kastrull och en tamoj.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Metakök typ Meta 71 Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.