8-gramsbrännare m. ställ

KLAGER; sa:
Jag har inte sett någon modell där man kan ställa grytan direkt på, hur skulle den då få tillräckligt med syre?

Jodå, det finns fler. Det finns t.ex. nån variant gjord av två burkar där hålen är i sidan av brännaren så man kan ställa grytan ovanpå (eller rättare sagt MÅSTE ställa grytan ovanpå, den måste täta för att brännaren ska brinna som den skall).
 
jamo; sa:
Jo förresten, om någon här fixar en sån här spis och har möjlighet att lägga upp några bilder vore det skoj. Särskilt intressant att se den tänd, hur lågorna ser ut, med kastrull på etc.

Har ingen kamera tillgänglig, men visst fungerar den utmärkt. Klipps till på under 10 min och den blir inte ens så varm att färgen på burken skadas.
 
Temperatur

Teoretiskt skall väl temperaturen på en yta som "kyls" av den brinnande vätskan inte överstiga koktemperaturen på vätskan. Etanol har ca 78 grader. Däremot kan självklart metalldelar som hamnar mitt i förbränningszonen få lokalt mycket högre temperaturer om de inte kyls på annat sätt (t.ex. av en stor panna vatten). Visst är det så, eller minns jag fel?
 
Håkan K; sa:
jamo; sa:
KLAGER; sa:
Har ingen kamera tillgänglig, men visst fungerar den utmärkt. Klipps till på under 10 min och den blir inte ens så varm att färgen på burken skadas.

Perfekt! Jag ska fixa en nu i helgen och testa.* :)
Har du kamera, då?

/Håkan

Jo, men ingen hemsida att länka från. Men jag kanske kan länka från Shutterfly.com eller via medlemsalbumet på Utsidan.

*Disclaimer: Allt handhavande av brandfarliga vätskor och gaser medför en viss risk. Tänd inte pepsi-can stoves i sängen. Drick inte T-röden. Tält kan brinna upp.
 
Som det står i beskrivningen så är det bäst att klippa ur toppen med en liten avbitare och vill man ha övriga snitt riktigt raka så är det kanske bäst med en kniv. Saxen är lite för tjock. När man har kört den en gång så blir den mycket stabil, innan kan toppen fjädra ur något.
 
Bilder från kökstest

Ok, har lagt upp 4 bilder på testkörning av YACC-stove i mitt "fotoalbum" på Utsidan. Får väl ligga kvar där ett tag:

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visaalbum.htm?ID=9315

Som synes blev vikten 9 gram för min, effekten är klart godkänd och med kastrull på blir det jämna, fina blå lågor. Den lilla skvätt T-röd jag fyllde den med räckte till ett uppkok för snabbnudlar. Mätte dock ej hur mycket bränsle jag använde och koktid. Skulle tro att effekten är minst lika hög som Esbittabletter, och kanske nära en Trangiabrännare. Vill man ha mera eller mindre drag kan man finjustera glipan mellan underdel och överdel med en nål. Jag kommer definitivt ta med denna ut på kommande turer och den blir ett fint komplement till Esbitkök & Toppgasbrännaren.

/Jarl.
 
Re: Bilder från kökstest

jamo; sa:
Ok, har lagt upp 4 bilder på testkörning av YACC-stove i mitt "fotoalbum" på Utsidan. Får väl ligga kvar där ett tag:

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visaalbum.htm?ID=9315

Som synes blev vikten 9 gram för min, effekten är klart godkänd och med kastrull på blir det jämna, fina blå lågor. Den lilla skvätt T-röd jag fyllde den med räckte till ett uppkok för snabbnudlar. Mätte dock ej hur mycket bränsle jag använde och koktid. Skulle tro att effekten är minst lika hög som Esbittabletter, och kanske nära en Trangiabrännare. Vill man ha mera eller mindre drag kan man finjustera glipan mellan underdel och överdel med en nål. Jag kommer definitivt ta med denna ut på kommande turer och den blir ett fint komplement till Esbitkök & Toppgasbrännaren.

/Jarl.



Schysst, ser klart intressant ut!

Ska prova en egen

/Johnny
 
Snygga bilder, Jarl!
Man blir lite sugen på att testa.

KLAGER; sa:
Som det står i beskrivningen så är det bäst att klippa ur toppen med en liten avbitare

Varför kan man inte använda en vanlig konservöppnare?
Jag minns att jag gjorde pennställ av Pommacburkar som ung (yngre) med den metoden. Rena och raka snitt blir det.

konserv2.gif


Jag sprang snabbt ut i fikarummet och testade - det gick exakt hur bra som helst och tog ungefär tre sekunder.

Eller hamnar snittet fel om det är för nära kanten?
 
Nordesjö; sa:
Varför kan man inte använda en vanlig konservöppnare?
Jag minns att jag gjorde pennställ av Pommacburkar som ung (yngre) med den metoden. Rena och raka snitt blir det.

http://www.sr.se/p3/puttepunsch/images/konserv2.gif

Jag sprang snabbt ut i fikarummet och testade - det gick exakt hur bra som helst och tog ungefär tre sekunder.

Eller hamnar snittet fel om det är för nära kanten?

Det fungerar säkert bra med endel typer av konservöppnare, endel vill dock ha en kant att följa och jag vet inte om de är lika bra. Det fungerar i alla fall inte speciellt bra med en sax.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...