"Jägarkök"/Optimus stormkök

Hallo!

Har tänkt att köpa mig ett spritkök och har kikat på Trangias 25:a o 27:a. Tycker dock att det kök jag hade i lumpen var bättre storleksmässigt (diameter 20 cm) och en bättre konstruktion m a p hur kokkärlet står i vindskyddet.

Är det någon som vet var/om dessa kök säljs någonstans?

Var inne på Optimus hemsida utan framgång (har kanske utgått ur sortimentet).

Har någon andra argument för el. emot Trangia eller erfarenheter av de ovanstående var vänlig kom med tips.

Tack för svar!
//Sebastian
 
sajberjohan; sa:
Det sälja en kopia av Jägarköket på Rusta, Biltema, ÖB och liknande affärer för en hundralapp.

Men köper du detta kök så får du förbereda dig på att bli besviken :) Fast det håller säkert för en tur eller två.
Jag hade också jägarköket (by OPTIMUS) i lumpen, men
jag föredrar Trangiat. Vet inte varför dock, kanske på grund av kaffekannan? Sen så har du ju i dagsläget möjlighet att välja mellan fyra olika material grytorna. Dessutom så har du senare ,när/om du ledsnat på spritbrännaren, möjlighet att köra med gastillsats eller en Optimus Nova utan att behöva bygga om köket.
Storleksmässigt så motsvarar väl jägarköket ungefär 27:an, fast med raka väggar. Ska du frilufsa ensam så är det nog ett bra val. Själv har jag oftast 25:an när jag går själv, gillar dom större kastrullerna bättre.

Mvh Jesper
 
Bra köp

polarhund; sa:
sajberjohan; sa:
Det sälja en kopia av Jägarköket på Rusta, Biltema, ÖB och liknande affärer för en hundralapp.

Men köper du detta kök så får du förbereda dig på att bli besviken :) Fast det håller säkert för en tur eller två.
Jag hade också jägarköket (by OPTIMUS) i lumpen, men
jag föredrar Trangiat. Vet inte varför dock, kanske på grund av kaffekannan? Sen så har du ju i dagsläget möjlighet att välja mellan fyra olika material grytorna. Dessutom så har du senare ,när/om du ledsnat på spritbrännaren, möjlighet att köra med gastillsats eller en Optimus Nova utan att behöva bygga om köket.
Storleksmässigt så motsvarar väl jägarköket ungefär 27:an, fast med raka väggar. Ska du frilufsa ensam så är det nog ett bra val. Själv har jag oftast 25:an när jag går själv, gillar dom större kastrullerna bättre.

Mvh Jesper

Varför skulle man bli besviken på kopian?
Jag har använt detta i kanske 10 år under varierande förhållanden och använder fortfarande grytorna, numera tillsammans med Optimus Nova. Visst blir kastrullerna buckliga och skeva, men det går ju att bända tillbaks och knacka ut, om man nu vill. Går väl inte så bra med exempelvis belagda kastruller. Dessutom är vikten oslagbar.
Trangia tycker jag är en onödigt tung skapelse.
Ang. kaffepannan, så tar jag istället med en 3-koppars mockabryggare som jag ställer direkt på Novat. Kan då få färskbryggt espresso varhelst jag är!

/K
 
Trangia vs. Kopian

Jag köpte biltema/rusta kopian och blev besviken. Just på grund av det du nämner Kim, kastrullerna blev buckliga och skeva, brännaren hade sämre effekt än motsvarande Trangia. Men visst, vikten talar till dess fördel.
Antar att vi antingen har stött på olika varianter av kopian eller så har dom en ansenlig variation i godstjocklek och kvalite, för mina kastruller klarade inte av när jag körde Novat för fullt.

Jesper
 
Tja, jag vet inte om det är samma kök, men mina kastruller funkar bra med Novat. Vad är det som händer vid maxlåga, menar du?

/K
 
carvingkimbo; sa:
Tja, jag vet inte om det är samma kök, men mina kastruller funkar bra med Novat. Vad är det som händer vid maxlåga, menar du?

/K

Det som hände var att basen på kastrulen började uppvisa tendenser till att smälta, små hål bildades på ett ställe ca. 3 cm från centrum. Jag blev lite lätt förgrymmad och slängde köket vid hemkomst. Tur nog hände det under en kort paddeltur, så man blev inte stående i fjälvärden utan fungerande kök i varje fall :)

Jesper
 
Otur, får man väl säga. Som sagt har min "kopia" hängt med i runt 10 år, utan problem, så det är säkerligen så att det är skillnad på kvalitén.

/K
 
Re: Trangia vs. Kopian

polarhund; sa:
Jag köpte biltema/rusta kopian och blev besviken. Just på grund av det du nämner Kim, kastrullerna blev buckliga och skeva, brännaren hade sämre effekt än motsvarande Trangia. Men visst, vikten talar till dess fördel.

Jesper

Japp, kopians brännare bör bytas mot en Trangiabrännare, kopian kan vara så dålig att den inte funkar alls.

När det gäller bucklighet kan det dock vara likadant med Jägarköket i original, det finns både lövtunna och stabila exemplar.

En skillnad mellan Rusta/biltema/Ö&B köket och originalet är annars brännaren, originalet har en dubbelt så rymlig brännare som räcker för att både smälta snö och laga mat på en fyllning (samma brännare som till snuskburken). Alternativet med Trangiabrännaren är ju att ha en extrabrännare i beredskap och byta under gång.

J
 
polarhund; sa:
Det som hände var att basen på kastrulen började uppvisa tendenser till att smälta, små hål bildades på ett ställe ca. 3 cm från centrum. Jag blev lite lätt förgrymmad och slängde köket vid hemkomst. Tur nog hände det under en kort paddeltur, så man blev inte stående i fjälvärden utan fungerande kök i varje fall :)

Hade du en tom kastrull på köket alltså? För har du vätska i kastrullen så lär du få VÄLDIGT svårt att bränna hål i den. Det går ju att koka vatten i en mjölktetra.

Små hål brukar betyda att man har packat ner köket blött så det har "rostat" på grund av att nån partikel legat i vattnet och oxiderat aluminiumet. Har själv råkat ut för det när en kastrull blev stående i garaget med en skvätt vaten i efter att jag experimenterat med min ultralätta brännare.
 
Provat kopian!

Tjenare!

Jag köpte kopian på Biltema mest för att prova. Visst är trangian bättre, men priset drygt 100 kr för kopian, innebär att man kan prova den och sedan slänga den om man inte är nöjd. Man kanske inte skall ta med den på en polarexpedition men för vanlig camping duger den. Remmen är dock kass och bör bytas men för övrigt är det ingen större skillnad.

:)Stefan
 
nermander; sa:
Hade du en tom kastrull på köket alltså? För har du vätska i kastrullen så lär du få VÄLDIGT svårt att bränna hål i den. Det går ju att koka vatten i en mjölktetra.

Små hål brukar betyda att man har packat ner köket blött så det har "rostat" på grund av att nån partikel legat i vattnet och oxiderat aluminiumet. Har själv råkat ut för det när en kastrull blev stående i garaget med en skvätt vaten i efter att jag experimenterat med min ultralätta brännare.

Tom och tom... Hålincidenten inträffade när jag var i färd med flambera päron i rom. Så det som fanns i kastrullen just då var några päron kvarter och en del brinnande rom. Samma tillvägagångssätt som jag alltid kört med i Trangiat men då utan hål som bonus.

Vad gäller korrosions teorin så kan jag inte testa den på just mitt kök då det som sagts tidigare har gått vidare. Nu är jag förvisso ingen materialvetare eller kemist, men för att aluminium ska "rosta" så snabbt är det inte då så att det måste ingå i ett galvaniskt element alternativt utsättas för en kraftig bas? Här finns en klar möjlighet att spåra ut tråden ;-)

Eftersom jag inte är någon gramjägare utan i stället prioriterar nöjet att laga mat när jag är ute så har jag istället valt att använda Trangias Duossal kastruller och en stekpanna från MSR som är byggd enligt samma princip. Defenetivt den tyngsta kökskonstellationen men det är den som gör mig gladast. :)

Jesper
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
adventure_transport Militärens jägarkök, 2-lågigt. Kök och brännare 26
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
fias jägarkök Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.