Allt om gaslyktor

Jag funderar på att införskaffa en gaslykta och undrar vilka erfarenheter ni har. Det finns bara två recenserade lyktor i recensionsbanken och en kort tråd (vad jag kommer ihåg) på forumet men jag hoppas att det finns mer erfarenhet av lyktorna hos er. Utemagasinets test har jag läst.

Den lykta jag funderat på är Markill Peak Illuminator.

Jag undrar även om det finns gaslyktor utan glödstrumpor? Har de nackdelar jämfört med glödstrumpor?

Tack på förhand

/Tommy
 
Har en Markill Astro som jag är mycket nöjd med än så länge. Trevligt med ljus i tältet och även en del värme :)

Har haft den packad i plaströret som följde med med lite extra skumgummi runt själva lampan. Tar en hel del volym i ryggan men väl värt besväret på kvällen.
Strumpan har klarat sig de två senaste turerna...

Mkt nöjd
 
Ledsen att jag smyger in en fråga i en redan påbörjad diskussion, men.....

Hur mycket väsnas en gaslampa egentligen. Kan man ha dem i tältet utan att bli vansinnig....

(undrar en som funderar på att köpa en candle lantern istället)
 
Jag har en primus easylight gaslykta som ger mycket bra ljus och behaglig värme i tältet. Den är nästan helt tyst och ger bara ifrån sig ett litet väsande, inte alls som mitt primus mfs kök som låter mer som en efterbrännkammare. Så du behöver inte oroa dig för ljudet.
Vad gäller strumpan så håller den rätt bra. Det är heller inget stort bekymmer att byta den.

/David
 
Tommy E; sa:
Jag undrar även om det finns gaslyktor utan glödstrumpor? Har de nackdelar jämfört med glödstrumpor?

Om jag inte är helt fel på det så är det själva glödstrumpan som gör att det lyser. När glödstrumpan värms av den brinnande gasen börjar den glöda, det är alltså inte lågan som ger skenet. En lykta utan glödstrumpa verkar osannolikt, någon som sett en sådan?

Vad är för övrigt glödstrumpor gjorda av? Knappast biologiskt nedrytbara och KRAV-märkta råvaror.

Kjell
 
Om glödstrumpa och vad lyktan ska användas till

Jo, jag vet att det är glödstrumpan som ger ljus. Jag har en stormlykta sedan tidigare. Det jag undrar är om det även finns gaslyktor som fungerar efter en annan princip och inte har glödstrumpa. Jag proriterar dock vikt, hållbarhet, piezotändning och bränslesnålhet framför innovativa, obeprövade lösningar. Glödstrumpa är alltså inget hinder.

Gaslyktan har jag tänkt främst tänkt att använda på vinterturer (tält och bivack) och paddling. Och för att tömma gastuber när effekten sjunkit under vad jag orkar med. Jag tycker inte att Candle Lantern förslår att lysa upp med och driva ut fukt. Den är däremot mysig.

Tack för de svar jag fått hittills. Självklart hoppas jag på fler!

/Tommy
 
Utan glödstrumpa är väl inte nödvändigt, dock vore ju en lösning med en mer hållbar glödstrumpa intressant.

Vet inte vad en konventionell strumpa är gjord av, men det ser ju lite grann ut som nån slags glasfiber. Materialutvecklingen har ju dock gått framåt så det borde ju finnas modernare varianter?

Hmm, silke med thorium och ceriumoxid verkar de var gjorda av....
http://www.hogrelius.nu/~bhs/Remeta.htm
Det är tydligen radioaktivt också.
http://w1.511.telia.com/~u51108272/Radioaktivitet.pdf

Misstänker att man behöver veta vad det kallas på engelska för att hitta några innovationer. Det verkar ju vara thoriumet tillsammans med ceriumoxiden som ger ljuset och då borde det ju gå att använda nåt mer hållbart än silke till själva strumpan?

(Nu blev det kanske lite väl mycket urspårning här, men det jag hittade var i alla fall nyheter för mig.)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.