1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ???

Har nu skaffat gasbrännare till Trangia-köket, och köpte samtidigt, två gasbehållare, en på 450 gram och en på 225 gram.

Fråga: Hur mycket gas må jag ha, för att det skall motsvara 1 liter rödsprit.

(Vil ju inte bära på gas som jag inte behöver).
 
x = ca. 450 g, har jag för mig....

Mig veterligen så brukar en stor (ca. 450 g) gastub räcka cirka en vecka i fjällen sommartid för två personer. Sen kanske en liten inte är dumt att ha med sig i onödan, för den gör ju onekligen att man klarar sig ett par dagar till om något oförutsett skulle hända. Vandrar man i bebyggda trakter så sälljs ju gasbehållare på var och varannan fjällstuga och definitivt på fjällstationerna, men till deras príser då så klart...
Det var länge sen jag använde Röd-sprit, men jag har för mig att man räknade en liter till en vecka då.
Alltså blir svaret på din ekvation ca. 450 g.

Lycka till!

/ Nicke
 
Eldas det ofta?

Detta måste bero på hur man eldar, för jag brukar göra åt runt en halvliter rödsprit per vecka. Har inte provat gas.

Jag skulle hursomhelst ta med den stora flaskan om det var första gången jag hade gaskök, och väga den före och efter. Nästa gång vet man..
 
Ett tips kan vara flera flaskor!

Själv tar jag hellre med mig två st små behållare i stället för en stor. Anledningen är att ventilen i flaskan kan krångla. Detta är iofs inte särskilt vanligt men har hänt mig!

MVH
/Magnus
 
Tack för länken till Peters friluftssida

Där man bl.a. finner följande tabell som visar
energiinnehåll i olika bränslen. Enligt den är ju gas nästan dubbelt så effektivt.

Bränsle Energiinnehåll (MJ/Kg)
Primus gasol* 48
Bensin 43
Fotogen 43
Diesel 42
T-röd 26
Metanol 20

Men jag tror i alla fall detta är något man måste pröva i prakatiken. T.ex. att koka 1 liter vatten med rödsprit och med gas, och både ta tiden, och väga gasbehållaren före och efter. Man tror helst bara på det man sett och upplevt själv.
Till det totala räknestycket hör också vad de respektive brännarna väger.
 
Det är också viktigt hur effektivt man kan reglera brännaren, kan man köra på sparlåga när man skall sjuda maten så spar man bränsle. Gasbrännare brukar man kunna reglera mera effektivt än sprit och fotogen.
 
Sot och smuts stjäler värme

Jag vet inte säkert, men tror att väldigt mycket sot, t.ex. på en kaffepanna som också används över elden, gör att det tar längre tid att värma upp en viss mängd vatten till kokpunkten. Tror därför det kan spara bränsle att hålla grejerna rena.
 
428 g!

Det blir det teoretiskt sett utifrån mina siffror som redovisats ovan. Densiteten för etanol = 0,79 kg/l. Det stämmer ju väl med en stor gastub på 450 g.

Sedan är ju frågan hur väl man kan utnyttja energin i bränslet för att laga mat. Det är ett omfattande problemkomplex som jag inte har lust att ge mig in i här.

Alltså: Hur det blir i praktiken vette hondan...

Peter
 
Precis som Peter som säger så vette fan vad det blir i verkligheten.

Förbränningen för gas och bensin är väl antagligen ganska 100%-ig medans den för tex t-sprit antagligen är lägre med tanke på sotmängd som bildas.

Så även om teorin kan vara ett bra riktmärke, testa i praktiken...

/Martin
 
Har nyligen provat att i lilla Trangia köket med Trangias gasbrännare koka upp 0.5 liter vatten och sedan låtit det koka i drygt 6 minuter. Alltså en väl tilltagen tid för en 5minuters rätt. Sammanlagt brann bännaren i dryga 10 minuter. Åtgång ca 17 gram enligt min gamla våg. En liten fingervisning kanske.

Leif...
 
Hmm, intressant!

Dvs. eller i alla fall teoretiskt, så kan man laga till en 5-minuters middag ca 26 gånger på en 450 grams behållare.

Och att koka upp 1/2 liter vatten tog dig 4 minuter, och förbrukade ca 7 gram. (17/10*4=6,8), vilket borde göra att man kan laga Real Turmat 64 gånger på en 450-grammare. Där är det ju bara en 1/2 liter varmt vatten som behövs.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.