111T m. hattbrännare - vad var speciellt?

På bilden av förbränning av T-röd med alkoholmunstycke utan restriktorrör ser det ut som att det är en brännare av nyare modell.
I inlägg nr 5 av Silenhag ser det ut som att restriktorröret är för långt för nyare brännare. En bild visar att >50% av hålen är täckta och flänsen på röret är så långt över brännarröret att hatten nästan ligger på restriktorröret. Kan det här vara förklaringen till det dåliga resultatet?
 
Om man är så funtad bör man ju med nämnda reservdelar även kunna göra ett kap arctic trippelfuel.
Och det, och mer därtill, är nog i princip vad jag nu har gjort...

Nu går mitt KAP Arctic att elda någorlunda bra med många olika bränslen, både flytande och gasformiga. Inte för att jag tänker överge lysfotogen som mitt standardbränsle, men det var ett intressant projekt att få KAP Arctic sant omnifuel-mässigt... Nu kan jag elda;
Diesel (inte gärna men i nödfall så),
Lysfotogen (mitt standardbränsle),
Flygfotogen (onödigt svårt att få tag i),
Bensin (Aspen 4T, Coleman fuel alt. 'kemiskt ren' heptan),
Alkohol (etanol eller metanol verkar i stort sett gå på ett ut),
Campingblandgas (inverterad behållare fungerar bra) och så slutligen
ren Propangas (från lämplig gasflaska 0,5 till 50 Liter...).

Mitt kök går alltså hyfsat bra med följande munstycken och restriktorer:
Alkoholbränslen: 3-hålsrestriktor och A-munstycke 0.51mm.
Bensinbränslen: G-munstycke 0.37mm bäst men M-munstycke 0.32mm fungerar också OK. [Inget restriktorrör! Trots att detta står i vissa instruktioner.]
Fotogenbränslen, diesel: K-munstycke 0.28mm eller M-munstycke 0.32mm går i princip på ett ut. [Naturligtvis inget restriktorrör!]
Gasolbränslen: Mitt egenborrade P45-munstycke med 0,45mm diameter. [Inget restriktorrör.]

Några bilder på mitt KAP-Arctic, bl.a. ett eldandes billig butangas via Optimus 207B-brännaren, med P45-munstycket. [Visst, jag är fullt medveten om att det naturligtvis är MYCKET enklare att elda ett Trangiakök med Trangias egen gasolbrännare, plus att den väger avsevärt mindre!]
Med flytande butanmatning och fullt pådrag utan lock värmdes en liter krankallt vatten till stormkokning på drygt 3:20.
Som jämförelse kokade jag upp en liter krankallt vatten till stormkokning med fotogen (M-munstycke) på ~3:10, också utan lock. Då hade jag pumpat upp trycket tills pysventilen lättade...

Första bilden är Walterkopplingen fäst på Primusslangen med Stuart Burgess' lilla adapter.
Andra bilden är kontraptionen provmonterad här på skrivbordet.
Tredje bilden är mitt KAP Arctic under förvärmning med gasformig butan, jag höll flaskan på högkant i handen under tidtagningen sedan.
Fjärde bilden är köket under referenseldningen, med lysfotogen från original KAP-pump i mellanstora Optimusflaskan.
 

Bilagor

  • PICT7051-72dpi.jpg
    PICT7051-72dpi.jpg
    27.4 KB · Visningar: 790
  • PICT7052-72dpi.jpg
    PICT7052-72dpi.jpg
    55.5 KB · Visningar: 959
  • PICT7054-72dpi.jpg
    PICT7054-72dpi.jpg
    77.8 KB · Visningar: 840
  • PICT7059-72dpi.jpg
    PICT7059-72dpi.jpg
    55.2 KB · Visningar: 752

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.